Tuesday, July 14, 2015

MEMAAFKAN ITU MULIA



Piccredit: adehermawati.wordpress

MAAFKANLAH WALAU
UNTUK SEKIAN KALI

APABILA hari raya aidilfitri menjelang, salah satu daripada budaya kita ialah bersalam-salaman untuk bermaaf-maafan. ‘Maaf zahir dan batin,’ adalah ungkapan yang menjadi sebutan yang lazim. Bagaimana pun, masih ramai daripada kalangan kita yang tidak pandai memohon maaf. Perbuatan itu dirasakan kekok untuk dilakukan. Maka peluang hari raya itulah menjadi pemangkin kepada tindakan bermaaf-maafan itu.

Sebesar mana pun salah dan silap, kita melihat hari raya sebagai hari baik bulan baik untuk memaafkan. Malah, ia sudah menjadi adat dan kewajipan. Apa jua salah dan silap, ia mesti dimaafkan. Oleh kerana itulah, mereka yang tidak pandai memohon maaf hanya dapat peluang keemasan itu pada hari raya.  Barangkali oleh kerana ia adalah peristiwa setahun sekali, maka airmata yang bertakung setahun itu tumpah berjurai-jurai di aidilfitri.

Sebenarnya, apakah sebuah maaf itu? Ia adalah sebuah lafaz untuk menyatakan kekesalan terhadap apa yang dilakukan terhadap seseorang. Ia jua adalah sebuah ekspresi kerana tidak dapat memenuhi sesebuah janji. Ataupun, ia hanya sebuah pernyataan sebelum menyatakan apa yang terbuku di hati ~ seperti pendekatan siri artikel-artikel kolum Maaf Cakap ini.

Kemaafan itu biasanya melibatkan dua pihak. Dan ia melibatkan tiga situasi. Situasi pertama, satu pihak bersalah dan memohon maaf, pihak yang satu lagi memberi maaf kepada yang memintanya. Misalnya, tersilap menuduh seseorang itu mencuri sedangkan dia hanya mendengar fitnah. Yang menuduh memohon maaf dan yang tertuduh memaafkan.

Dalam situasi kedua pula, kedua-dua pihak, masing-masing ada salah dan betulnya. Misalnya, dalam kes kemalangan dua buah kenderaan. Bertepuk sebelah tangan tak akan berbunyi. Kedua-duanya pasti ada salah dan betulnya. Kedua-dua pihak memohon maaf dan memaafkan.

Cuma, situasi ketiga pula adalah keadaan yang amat sukar apabila yang memohon maaf itu tidak mendapat kemaafan. Pasti dosa seseorang yang memohon maaf itu begitu besar hingga dia tidak dimaafkan. Mungkin ia kes yang melibatkan kehilangan besar seperti kehilangan  harta berupa wang yang tidak dipulang atau tanah yang tergadai. Ataupun, mungkin juga ia kes yang melibatkan kehilangan nyawa orang yang disayangi seperti kemalangan atau kematian.

Sebenarnya, walau betapa berat pun hati untuk memaafkan, kita tidak boleh tidak memaafkan langsung orang yang datang menghulurkan tangan. Biarlah kita memaafkan walau sebahagian daripada kesalahan seseorang terhadap kita. Sebuah maaf itu tidak bererti kita terus boleh tertawa dan bertepuk tampar dengan yang memohon maaf.

Jika ia tidak akan menghilangkan luka di hati si pemberi maaf sekali pun, ia juga tidak bermakna yang bersalah itu hilang terus rasa malu akibat kesalahannya terhadap kita. Sekurang-kurangnya  kita harus memaafkan atas dasar bahawa ia adalah takdir yang menimpa ke atas kita. Inilah hakikat beragama.

Memaafkan itu menandakan kita mula melangkah ke hadapan dan hari esok, tanpa membawa beban semalam. Sebelum maaf dipinta, pelbagai prasangka masih bersarang dalam fikiran. Selagi maaf belum dipinta, kita akan teringat-ingat apa yang berlaku. Apabila maaf dipinta, memaafkan itu lebih penting untuk diri sendiri kerana ia akan menghilangkan kusut di fikiran. Ia melegakan kerana ia memulihkan silaturrahim dan ini memang dianjurkan oleh Rasuluullah saw.

Meskipun sakit yang ditanggung mengambil masa untuk hilang, sekurang-kurangnya ia mula beransur-ansur pergi.  Ia adalah kerana, proses setelah memaafkan itu membuka jalan pemulihan jiwa setelah kita melalui tiga peringkat. Pertama, memaafkan itu memberi kita keseimbangan untuk melihat peristiwa pahit itu dan si pesalah terhadap kita.

Kedua, perasaan negative  kita terhadap si pemohon maaf mula berkurang dan rasa prihatin di atas kesilapannya mula bertambah. Ketiga dan akhirnya, kita akan berhenti daripada memikir untuk menghukum orang yang memohon maaf daripada kita. Jika seseorang itu perlu jiwa yang besar untuk memohon maaf, si pemberi maaf itu juga punyai hati yang besar juga. Ia sekali-kali tidak menggambarkan bahawa si pemberi maaf itu berhati kecil kerana kalah dengan lafaz ampun daripada si pesalah.

Memaafkan itu adalah ubat kerana tidak memaafkan itu membuatkan seseorang itu membungkam perasaannya dengan rasa marah, dendam dan benci. Perasaan negatif ini member kesan yang buruk pula terhadap kesihatan. Justeru itu, memaafkan itu bukan semata-mata untuk melegakan perasaan si pesalah, tetapi untuk kebaikan diri sendiri.

Sempena aidilfitri ini, maafkanlah sesiapa sahaja. Maafkanlah juga walau berapa kali pun dia melakukan kesalahan terhadap diri kita ini. Maafkanlah begitu sahaja. Tanpa syarat, tanpa janji tak buat lagi. Jika kita tidak memaafkan dia, maaf cakap… apakah patut kita memohon ampun dari ALLAH swt tanpa malu meskipun mengulangi kesilapan demi kesilapan? Bagaimana pula jika taubat demi taubat kita pula tidak diampunkan kerana kita berulangkali melakukan dosa terhadap-NYA? Renungkan…
INSYAALLAH artikelini akan terbit di akhabr Sinar Harian pada 15.7.2015

No comments:

Post a Comment