Piccredit: wartaharian.com
CERITA TUJUH
ORANG BOS SAYA
BARU-BARU ini, beberapa orang pelajar dari sebuah universiti
tempatan menemubual saya mengenai penerbitan akhbar Sinar Harian. Setelah tamat
ditemuramah, dalam bersembang sambil minum-minum, mereka bertanya pula mengenai
ciri-ciri pengurus yang baik kerana ia merupakan tugasan untuk subjek mereka
yang lain. Soalan itu membuat saya termenung. Saya akui bahawa saya bukanlah
seorang pengurus yang bagus sangat, malah tiada pengetahuan khusus. Tetapi
soalan itu membuat saya perasan bahawa pendekatan pengurusan saya selama ini dikutip
daripada cara bos-bos saya mengepalai organisasi masing-masing. Diam tak diam,
saya sudah bekerja di bawah tujuh orang bos yang hebat-hebat.
Saya telah bekerja di pelbagai tempat samada swasta,
NGO, kerajaan dan juga bekerja sendiri. Sebahagian besarnya ialah sebagai
seorang bawahan sebelum diberi peluang menjadi ketua. Di peringkat awal
bekerja, saya suka perhatikan apa yang bos-bos saya lakukan. Saya kutip satu
persatu sifat dan sikap mereka untuk dijadikan amalan dan pendekatan dalam pengurusan
saya.
Tatkala saya bertugas sebagai Setiausaha Kerja di
Gabungan Pelajar-pelajar Melayu Semenanjung(GPMS), saya berpeluang bekerja di
bawah Presidennya ketika itu iaitu, Haji Yusof Suheime Haji Md. Yatim. Salah
satu karektornya yang menyerlah ialah dia mengutamakan konsensus meskipun kebanyakan
idea-idea persatuan datang daripadanya. Beliau sedia menerima pendapat
exco-exco persatuan seandainya bertentangan dengan ideanya. Yang penting, semua
keputusan mesyuarat itu dipersetujui dengan senang hati oleh semua anggotanya. Kesannya,
GPMS pada ketika itu terkenal sebagai NGO yang aktif.
Saya tidak boleh lupa dengan sikap bos saya Datuk
Shagul Hamid Abdullah tatkala bertugas di Jabatan Perdana Menteri. Walaupun
beliau seorang ketua yang mementingkan kebersihan dan ketersusunan, beliau
mudah sahaja menaip laporan seandainya jurutaipnya mengadu tak larat untuk
bekerja lebih masa. Datuk Shagul tidak punyai masalah untuk melakukan
kerja-kerja peon seperti memfotostat atau menyusun fail kerana dia berprinsip, ‘Aku
mesti boleh buat apa yang staf bawahan aku boleh lakukan kerana aku adalah
seorang ketua. Staf aku tidak boleh lebih tahu daripada aku kerana aku adalah seorang
ketua.’
Bekerja dengan allahyarham Haji Zainal Hashim di Unit Seranta, Kementerian
Tanah dan Wilayah (kini Kementerian Kemajuan Tanah dan Wilayah) pula, saya
berdepan dengan seorang ketua yang amat tenang dan berdiplomatik. Beliau tidak
pandai marah. Kalaupun beliau tidak setuju saya boleh lihat dahinya yang
berkerut dan telinganya yang merah. Beliau selesa bergaul dengan orang-orang
bergelar, berpangkat dan juga orang biasa. Meskipun berjawatan sebagai
pengarah, beliau tidak kekok makan di gerai-gerai dan juga di kafe-kafe hotel.
Sikapnya yang tidak meninggi diri itu membuat sesiapa sahaja selesa dengan
kehadirannya.
Saya juga pernah berketuakan seorang tokoh korporat.
Dr Tajuddin Jali adalah seorang yang boleh menjadi moderator untuk mana-mana
rakan perniagaannya. Syarikatnya, Malaysian Business Advisors berperanan untuk
mewujudkan usahasama syarikat-syarikat dari luar negara dengan
syarikat-syarikat tempatan. Meskipun biasa hadir tidak kurang tiga buah mesyuarat
sehari, beliau mampu mengendalikan berpuluh-puluh anak syarikat mahupun
syarikat-syarikat rakan kongsinya. Salah satu rahsia beliau mengurus berpuluh
perkara dalam satu hari ialah dengan memecahkan sesebuah urusan itu kepada
komponen-komponen kecil tugasan. Kerja yang diurus secara itu memudahkan beliau
menjadi seorang work juggler yang
cekap.
Zainuddin Abdul Rahman, sebagai bos saya di sebuah
syarikat pengiklanan pula mempunyai kemahiran perundingan yang amat baik.
Beliau kerkebolehan untuk bertutur dengan fasih, petah serta tersusun hingga
mampu meyakinkan sesiapa sahaja yang tidak bersetuju dengannya. Suara dan
karisma serta teknik komunikasinya yang baik menjadikan beliau seorang usahawan
yang disegani.
Fathy Haji Yaacob pula adalah seorang akauntan. Beliau
mahir dengan angka. Hujah-hujahnya penuh fakta membuatkan sesiapa yang tidak
bersedia untuk berdebat dengannya akan tersipu-sipu malu. Saya kagum dengan kehandalan
beliau berhujah meskipun berpaksikan untung rugi seorang akauntan. Yang saya
kagumi ialah kesanggupan beliau memberi tutorial one-to-one mengenai perakaunan walaupun saya orang seni,
semata-mata kerana mahukan saya mahir dalam selok belok perniagaan.
Tentu sekali, orang yang paling banyak saya kutip
ilmu pengurusan ialah Datuk Dr. Haji Hussamuddin Haji Yaacub, bos saya
sekarang. Hampir 25 tahun beliau menjadi bos saya. Selain daripada sikap
merakyat yang sudah tertanam di dalam dirinya, idea beliau sentiasa mendahului
zaman. Di bawah terajunya, Kumpulan Media Karangkraf berkembang hingga menjadi
gergasi penerbitan di tanahair. Namun, satu pedoman yang saya sisip di sanubari
ialah ‘do not be arrogant,’ iaitu
jangan sekali-kali menyombong diri.
Kemahiran mendapatkan konsensus(Yusof Suheime), mengutamakan
apa bukan siapa yang buat kerja (Shagul Hamid), pendekatan berdiplomasi(Zainal
Hashim), multi-tasking (Tajuddin
Jali), kemahiran berkomunikasi(Zainuddin Rahman), berkongsi ilmu (Fathy Yaacob)
dan berpandangan jauh(Hussamuddin Yaacub) adalah tujuh ciri-ciri pengurus yang baik. Nampaknya,
di era siber ini, meskipun hampir kesemua perkara perlu dilakukan dengan
pantas, namun soft-skills kemanusiaan
menjadi pendekatan utama seseorang ketua
kerana dia mengurus manusia, bukannya benda.
Insya-ALLAH artikelini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 6.5.2015.
No comments:
Post a Comment