Tuesday, March 17, 2015

BELAJAR ATAU KERJA?


 
Piccredit: essayhelpros.com

DI ANTARA
BELAJAR &
BEKERJA

SETIAP kali Sinar Harian mengiklankan tawaran pekerjaan sebagai wartawan, saya menerima tidak kurang 200 permohonan. Daripada jumlah itu, lebih 80 % adalah daripada mereka mempunyai ijazah sarjana muda dalam bidang komunikasi atau yang setaraf dengannya. Sekitar 10 % pula adalah mereka yang mahu bertukar majikan dan yang selebihnya adalah wartawan sambilan yang ingin bekerja tetap.

Saya pernah menerima calon temuduga daripada kalangan mereka yang masih belajar di semester akhir. Meskipun belum habis belajar, mereka memohon sebab mahu menempah kerja. Bijak sungguh mereka mencatur masa depan. Tetapi, saya terpaksa menolak permohonan mereka kerana Sinar Harian mahukan calon yang terpilih untuk memulakan kerjaya by yesterday. Saya amat menghormati mereka kerana proaktif. Namun, kerap terlintas di fikiran saya mengenai kadar pengangguran yang kian meningkat di kalangan siswazah. Mereka yang hadir temuduga untuk menempah tempat sebelum tamat belajar itu adalah golongan yang tidak mahu menganggur.

Kerana itu, saya mula tertanya-tanya mengapa terdapat sebilangan besar daripada mereka yang sudah memperoleh diploma mahupun ijazah yang masih ingin melanjutkan pelajaran? Bukankah lebih baik mereka masuk ke dunia pekerjaan bagi memenuhi permintaan pasaran? Lainlah, jika mereka memilih kerjaya dalam dunia akademik kerana lagi tinggi kelulusan, semakin mudah mereka memperoleh kerja. Tetapi dalam bidang selain daripada akademik, kelulusan yang lebih tinggi itu bukan pasport mereka mendapat peluang kerja yang lebih baik.

Berkelulusan diploma mahupun sarjana muda dalam bidang komunikasi misalnya, adalah kelayakan asas untuk memohon. Orang kata, just to open doors atau tersenarai dalam pilihan bakal majikan untuk ditemuduga. Dalam pasaran kerja yang semakin sesak, di mana kelulusan di peringkat diploma, sarjana muda, sarjana, malah kedoktoran sudah berlambak di pasaran, apa yang diingini oleh bakal majikan ialah mereka yang ada pengalaman dan juga yang punyai kebolehan yang pelbagai.

Saya banyak menerima pemohon kerja daripada kalangan mereka yang sudah punyai ijazah sarjana. Meskipun berkelulusan yang lebih tinggi, saya tidak mahu memilih mereka kerana mengutamakan pengalaman bekerja dan bukannya kelulusan semata-mata. Andainya seseorang calon itu punyai pengalaman menolong kawan di gerai pasar malam, bekerja kilang, presiden persatuan pidato, pengarang majalah sekolah, seorang pemain futsal untuk daerah atau mengambil upah memanjat pokok kelapa, dia akan termasuk dalam senarai pendek saya.

Saya percaya, kian banyak jabatan-jabatan sumber manusia di pelbagai syarikat swasta mahupun awam yang telah mengubahsuai pemilihan calon-calon yang layak untuk terpilih bekerja di tempat masing-masing. Meskipun ia tidak tercatat dalam kriteria rasmi, namun itulah yang kini diutamakan.

Kerana itu, saya berasakan rugi seandainya seseorang itu belajar hingga memperoleh kelulusan tertinggi sehingga memperoleh dua atau tiga kelulusan sarjana. Jika setelah memperoleh semua itu, kerja pula menjadi masalah, segala impian akan musnah.  

Keadaan pada hari ini bukannya seperti 50 tahun lalu. Dalam tahun-tahun 60an, hanya ada sebuah universiti iaitu Universiti Malaya. Ijazah sarjana muda adalah jaminan mendapat kerja yang baik. Kerana itu, terdapat para pelajar di zaman itu boleh mengambil Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Pelajaran (kini STPM) berulang-ulang kali semata-mata untuk memasuki Universiti Malaya.

Ramai dari kalangan guru lulusan maktab perguruan terutamanya mengambil peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran hingga sanggup menjadi mahasitua kerana kelulusan daripada satu-satunya universiti itu memberi jaminan kerjaya yang baik. Dapat naik pangkat dan naik gaji bagi guru-guru. Mereka dari bidang perkhidmatan awam pula berpeluang menjadi pegawai PTD.

Setelah wujudnya pelbagai universiti awam, universiti swasta dan juga pelbagai institut, kolej dan politeknik, berpuluh ribu mereka yang berkelayakan menyesakkan pasaran pekerjaan. Siapa cepat, dia dapat. Kerana itu, kerjalah dahulu. Setelah mendapat kerja, banyak pula peluang belajar secara pendidikan jarak jauh mahupun universiti terbuka sudah terbentang luas. Belajar sambil bekerja kini merupakan pilihan yang lebih praktikal.

Perubahan paradigma hubungkait dunia pelajaran dan kerjaya ini perlu disedari oleh mereka yang masih belajar pada hari ini. Kelulusan itu penting, tetapi pekerjaan mesti menjadi prioriti para pelajar. Selepas tamat pendidikan sekolah, sebaiknya seseorang itu perlu mendapat tajaan dari pihak kerajaan atau mana-mana institusi GLC.  Jika ingin terus belajar dengan cara meminjam, seseorang perlu mengubah haluan untuk bekerja dahulu. Untuk apa berhutang sebelum ada cara untuk melunaskannya? Apabila ada pendapatan, pinjaman PTPTN itu tidak perlu diambil sepenuhnya kerana seseorang sudah ada gaji untuk membiayai pelajarannya sendiri.

Tiada glamornya menjadi pelajar di universiti seandainya GPA dan CGPAnya hanya cukup makan. Lebih baik kerja dahulu. Biasanya, mereka yang bekerja sambil belajar itu lebih cekap dan pintar memahami pelajaran.

Menara gading bukan lagi satu-satunya tempat membina menara impian.
Insya-ALLAH, artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 18.3.2015.

3 comments:

  1. salam, pakcik, saya ada dpt twrn temuduga kerja dgn kerajaan - kerja kerani gred 17, tp bulan November ada kemasukan diploma ke institusi pengajian awam, umur saya dah 23 tahun & saya bekas pelajar staright A's SPM, pd pendapat pakcik saya nak pilih yg mana satu ye ?

    ReplyDelete
  2. lebih baik ko blaja dulu, peluang belajar dtg sekali beb

    ReplyDelete
  3. lebih baik ko blaja dulu, peluang belajar dtg sekali beb

    ReplyDelete