Tuesday, June 17, 2014

SANTAPAN MINDA UNTUK SIHAT OTAK


Piccredit: impactlab.net
BEZA FIKIRAN TUA
& MINDA MUDA


BILA Ramadan menjelang, pihak Jawatankuasa Masjid dan juga Jawatankuasa Surau sibuk membuat program sambutan di sepanjang bulan yang mulia ini. Di antara programnya termasuklah ibadah solat tarawih berjemaah. Sudah menjadi trend bilamana semakin banyak masjid dan surau menjemput para pelajar tahfiz untuk mengimamkan solat itu.

Mereka dipanggil kerana pak imam-pak imam ini berasakan para pelajar tahfiz sedap bacaannya, lebih tepat tajwid dan makhrajnya. Atas dasar ilmu, mereka yang tua memberi ruang dan peluang kepada golongan muda untuk memimpin mereka. Adabnya, siapa yang pandai dan arif, merekalah yang sepatutnya menjadi ketua.

Sebenarnya ini adalah fenomena yang menarik. Jika dahulu, orang tua yang mengendalikan rumah ALLAH mengkesampingkan golongan muda. Konsep ‘siapa yang lebih dahulu makan garam’ menjadi pegangan. Budaya selama ini bahawa pak imam atau ustaz yang memberi kuliah itu tidak boleh ditegur kerana kononnya akan menjejaskan iman dan akidah, sudah hilang ditelan masa.

Mengapa sudah ada perubahan ini? Program-program kuliah yang diadakan saban minggu di mana-mana masjid dan surau itulah yang sebenarnya membuka hijab kejumudan AJK-AJK masjid dan surau. Beruntungnya mereka yang mengimarahkan masjid. Oleh kerana minda mereka saban hari disajikan dengan pelbagai kuliah daripada pelbagai ilmuan agama, lama kelamaan fikiran mereka lebih terbuka dan bersedia untuk menerima apa yang lebih baik, tidak kira samada ia disampaikan oleh golongan tua mahupun muda.

Minda seseorang itu akan lebih terbuka apabila ia dibawa bersenam dengan cara mendengar kuliah, mengikuti program-program ilmu, membaca dan juga berbincang sesuatu yang berfaedah. Aktiviti-aktiviti ini akan merangsang otak apabila sentiasa menerima, memindah dan menganalisa maklumat hingga menjadi ilmu. Seperti juga fizikal yang kekar kerana sentiasa bersenam, proses senam minda ini juga akan meremajakannya.

Pada hari ini, kepantasan teknologi tidak mengizinkan kita ketinggalan atau lembab menerima perubahan. Malah, apa jua teknologi baharu,  pendekatan baharu dan ilmu baharu yang muncul di sekeliling kita harus dirangkul, difahami dan dipergunakan sebaiknya. Kita tidak boleh lagi mengenepikan sahaja apa jua pembaharuan yang tiba.

Jika kita boleh ketawakan orang dahulu yang menyimpan pakaian di dalam peti sejuk kerana tidak tahu fungsinya, teragak-agak untuk memanjat eskalator atau takut menaiki lif, kita pada hari ini mesti sekurang-kurangnya tahu mengendalikan tetikus, mengirim e-mel, menghantar pesanan ringkas atau tahu mengambil foto dengan menggunakan telefon.

Kemahiran kita menggunakan sekurang-kurangnya dua alat penting pada hari ini iaitu komputer dan telefon bimbit merapatkan jarak kita dengan perkembangan teknologi agar tidak ketinggalan jauh di belakang. Keinginan kita untuk tahu dan mahir mengendalikannya itu pula adalah petanda bahawa minda kita dapat diremajakan agar pantas dan bersedia menggunakan alat komunikasi yang amat diperlukan pada hari ini.

Jika kita menolak perubahan ini, ia juga adalah petanda bahawa minda kita sudah tua kerana tidak diberikan zat berupa ilmu. Petanda minda kita sudah tua ialah bilamana kita sukakan perkara yang ringan, yang lagha dan yang tidak berfaedah dari segi jangka panjang. Kita memandang sepi  apa yang baharu kerana otak kita mudah penat untuk belajar memahaminya. Fikiran berasa ia sesuatu yang kompleks dan sukar difahami.

Tanda minda kita sudah tua ialah bilamana pendirian kita berdasarkan pandangan majoriti, bukannya berpandangan apa yang benar. Malah, kita menerima pandangan majoriti itupun tanpa usul periksa. Kerana itu, kita mudah percaya apa sahaja yang sampai ke pengetahuan kita tanpa menyelidiki kesahihannya. Maknanya, percaya apa sahaja yang sampai terlebih dahulu ke pengetahuan meskipun maklumat yang kemudian itu adalah yang tepat. Tidak memperbetul tanggapan yang salah kerana penat belajar.

Orang yang berfikiran tua itu akan bertindak dahulu sebelum berfikir. Kita tidak boleh berhujah berdasarkan fakta tetapi bersandarkan emosi. Kerana itu, mereka tidak mahu mengaku salah kerana tidak mahu kalah. Lebih sayangkan ego daripada kebenaran. Akhirnya, dia akan tenggelam di alam kebatilan.

Mana mungkin kebatilan itu tertegak dan menang? Oleh kerana itu, mereka yang berminda lebih tua daripada usia akan berasakan dunia ini tidak adil baginya kerana semua yang ada di sekelilingnya sudah memusuhinya. Padahal, dia cuma dalam kegelapan kerana tidak mahu menggilap lantera di fikiran dengan cara memberi santapan minda. 

Insya-ALLAH, artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 18.6.2014.

No comments:

Post a Comment