STRESNYA WARTAWAN
MENCARI JAWAPAN
MENCARI JAWAPAN
MENGIKUT
kajian di Careercast.com, kerjaya dalam bidang kewartawanan adalah di antara
sepuluh kerjaya yang punyai kadar stres yang tinggi. Wartawan foto menduduki
tangga ke tujuh kerjaya yang paling stres, sementara wartawan akhbar pula di tangga
kedelapan.
Kajian
untuk tahun 2013 itu membariskan sepuluh kerjaya yang paling stres. Tugas sebagai
askar berada di tangga pertama. Ini diikuti dengan kerjaya jenderal tentera,
ahli bomba, juruterbang komersial, eksekutif perhubungan awam, eksekutif
korporat, wartawan foto, wartawan akhbar, pemandu teksi dan anggota polis di tempat
ke sepuluh. Akhbar Sinar Harian telah menyiarkan penemuan ini dalam Edisi Isnin,
23 Disember lalu.
Benar.
Tidak kiralah di kedudukan ke berapa pun, kerjaya di bidang kewartawanan atau
persuratkhabaran, secara keseluruhannya sememangnya mempunyai kadar tekanan
yang tinggi. Sama ada seseorang itu menjadi wartawan, sub-editor, wartawan foto,
pereka grafik akhbar, pelukis, pencetak mahupun pengedar akhbar sekali pun, ia
adalah kerja yang penuh dengan adegan kejar mengejar dengan masa. Tentu sekali
kerjaya di bidang yang seiring dengannya iaitu di bidang penyiaran atau akhbar
dalam talian juga mempunyai kadar stres yang tinggi.
Jika
kerjaya lain punyai deadline seminggu atau sebulan sekali, ataupun mengikut
tempoh perlaksanaan sesebuah tugasan atau projek, kerjaya di bidang
kewartawanan berdepan dengan deadline secara harian. Hari-hari perayaan adalah
juga hari kerja seperti hari-hari yang lain. Semakin ada hari perayaan, semakin
pentinglah akhbar itu diterbitkan kerana orang ramai lebih suka membaca pada
hari cuti umum.
Namun
ironinya, semakin kerap dan panjang cuti umum seperti pada hari-hari akhir
tahun ini, semakin keringlah bahan berita yang sampai ke pengetahuan orang
surat khabar. Namun, di antara orang penting yang boleh menjadi sumber berita
adalah pak menteri. Mereka punyai pelbagai jawapan kepada banyak persoalan. Tetapi,
andainya pak menterilah orang yang ingin ditemui, pada waktu inilah mereka
sukar dihubungi kerana pada hujung tahun juga adalah masa bagi mereka bercuti.
Meskipun
mereka kesemuanya berada di hujung jari, hanya tekan sahaja nombor telefon
mereka dan suara mereka akan kedengaran menjawab panggilan, tetapi ada yang tutup
telefon kerana tidak mahu diganggu. Maka tinggallah para wartawannya
terkontang-kanting mencari jawapan.
Situasi
begini biasa terjadi apabila pihak akhbar mahukan maklumbalas mengenai sesebuah
isu yang tercetus. Misalnya, bila terjadi banjir kerana parit besar tersumbat, masalah
mendapat respon akan terjadi apabila nada panggilan telefon kepada pak menteri tidak
berjawab.
Pegawai
bertanggungjawab di jabatan yang dihubungi untuk mendapat maklumbalas pula mati-mati
tidak mahu memberi respon kerana katanya, hanya bosnya sahaja yang boleh memberi
jawapan bilakah parit tersumbat itu boleh dikorek. ‘Kes parit tersumbat ini
hanya menteri sahaja yang boleh jawab,’ demikian katanya. Sedangkan bukankah semua
tugasan dalam ruanglingkup sesebuah jabatan itu mempunyai prosedur operasi standard
yang boleh menjadi rujukan?
Wartawan
yang tidak mendapat jawapan seperti yang diharapkan itu akan bengang kerana petang
nanti stresnya akan melonjak apabila editornya pula akan memberi komen dengan selamba,
‘Kita terbit Sinar Harian, bukannya Sinar Mingguan. Kenapa tak dapat
maklumbalas pada kes yang mudah begini?’
Ada
juga orang politik yang dihubungi tatkala tercetus sesebuah isu itu berjanji
akan memberi jawapan bila dia selesai mesyuarat. Namun, apabila hingga ke senja
pun panggilan daripadanya tidak diterima, itu bukan petanda orang politik itu
sudah terlupa, tetapi sudah buat-buat lupa.
Membuat
temujanji pula boleh menjadi satu masalah. Selain daripada jadual yang ketat
orang politik yang ingin ditemui, panggilan wartawan akan ditapis oleh pegawai
yang akan menjawab dengan pelbagai alasan yang menyukarkan temujanji dibuat.
Kerana itulah jalan segera wartawan mendapat maklumbalas ialah dengan menerjah
ke majlis orang politik. Biarlah ia kelihatan menggesa, tetapi tugas wartawan
ialah menghebahkan jawapan kepada pelbagai persoalan.
Membaca
akhbar adalah seperti menonton cerita bersiri. Pembaca yang didepankan dengan persoalan
pada hari ini perlukan jawapan pada hari esoknya. Andainya jawapan tidak
diperoleh pada hari berikut, dia tidak akan berpuashati. Semakin lama jawapan
tidak diperoleh, rasa jengkel, meluat dan akhirnya marah akan berkerak di dalam
jiwanya.
Kerana
itu, di antara tugas penting orang politik selain daripada berucap dan berdebat
ialah menjawab. Walaupun akan timbul persoalan lain sesudah sebuah jawapan,
yang penting ia menggambarkan keprihatinan orang politik terhadap kerisauan
orang ramai. Samada sesebuah jawapan itu diterima atau tidak, ia berupaya
mengubat segala prasangka.
Benar,
bekerja itu lebih baik daripada bercakap. Benar, rakyat patut didahulukan. Tetapi
jawapan pula harus didahulukan sebelum janji dapat dipenuhi.
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 25.12.2013, insya-ALLAH...
No comments:
Post a Comment