Tuesday, September 17, 2013

HIDUP DIKEJAR DOSA


 
SUATU PETANG
BERSAMA DATUK J

SAYA makan jam 3.45 petang. Kalau orang lain ada istilah brunch, breakfast cum lunch iaitu bersarapan yang dirangkum dengan makan tengahari, saya yang makan di antara waktu makan tengahari dan minum teh, bolehkah dipanggil lunchea, iaitu lunch cum tea? Saya  makan lewat sedikit untuk mengelak kesesakan pengunjung. Di waktu yang tidak ramai pelanggan, saya boleh makan sambil membaca.

Pada suatu petang minggu lalu, saya bertemu dengan seorang bekas VIP tatkala saya di sebuah restoran di Seksyen 3, Shah Alam. Sebenarnya, dia yang menemui saya kerana hanya sedar dia berdehem setelah duduk di hadapan saya.  Saya katakan yang dia adalah bekas VIP kerana dia sudah jarang sekali kelihatan dalam majlis-majlis pelancaran produk korporat, makan malam korporat ataupun majlis-majlis politik.

Dia sudah tidak bergaya seperti seorang VIP. Sudah tidak mahu menonjolkan dirinya sebagai orang penting. Pada petang itu pun, dia hanya berbaju Melayu, berkain palaikat dan berkopiah. Malah, dia tidak mahu dipanggil dengan gelaran Datuk, sekurang-kurangnya pada pertemuan tidak rasmi itu.

“Panggil saya abang Johan, sudahlah. Datuk itu gelaran rasmi dunia perniagaan yang saya dah tinggalkan. Itu gelaran di alam korporat. Sekarang ini berpakaian untuk bersedia ke alam akhirat.” bisiknya.

Saya tidak terkejut dengan penampilannya. Datuk J bukan orang pertama yang memilih untuk mengubah haluan kehidupannya. Ada manusia yang saya kenal berubah perangai dalam kehidupan masing-masing. Semakin usia meningkat, ada yang berubah daripada berperangai manusia kepada binatang. Ramai juga yang berubah daripada berperangai binatang kepada menjadi manusia.

Datuk J yang saya kenal melalui seorang stafnya lebih 20 tahun lalu mempunyai ramai sekali kenalan dan rakan kongsi. Dia menyewa tiga tingkat ruang pejabat di sebuah bangunan di pinggir Kuala Lumpur. Di dalam pejabatnya terdapat bilik-bilik kecil. Cuma ada sebuah meja, sebuah kerusi eksekutif dan dua buah kerusi kecil di dalam bilik-bilik itu.

Di pintu-pintu bilik itu tertera nama pelbagai syarikat. Orang yang menduduki bilik itu adalah tuan-tuan punya syarikat yang juga rakan kongsi Datuk J. Saya tahu mereka itu ada yang menjadi proksi tokoh-tokoh politik atau perniagaan yang lain. Dengan kecekapannya mengendalikan tidak kurang 30 syarikat bersama-sama rakan kongsinya, kehidupan Datuk J penuh dengan mesyuarat dan makan-makan. Maksud saya, siang bermesyuarat, malam berpesta.

Tatkala itu, tahun-tahun 80an, tiada lagi internet dan penggunaan mesin faksimili belum begitu terkenal. Semua urusan ketika itu dijalankan menggunakan telefon dan telex. Namun, Datuk J menggunakan kontak perniagaannya melalui pelbagai pegawai di kedutaan. Tidak hairanlah perniagaan beliau menjangkau hingga ke seantero dunia.

Justeru itu, dia sering bertemu dengan pegawai-pegawai kedutaan yang membawa usahawan negara masing-masing di hotel-hotel. Di tempat itulah Datuk J memateraikan memorandum persefahaman mahupun memperoleh surat jaminan kerjasama daripada rakan kongsi dalam apa jua projek yang direncanakan.

Saya kagum dengan kebolehan Datuk J berkomunikasi. Kerana kebolehannya itu, Datuk J mengenal dan dikenali oleh pegawai-pegawai menteri dan kementerian. Di zaman komputer berimejkan tulisan hijau dengan sistem dbase lagi, Datuk J sudah menyimpan senarai kakitangan sesebuah pejabat di sesebuah kementerian dari KSU hinggalah ke nama budak pejabatnya di komputer peribadinya.

Malah, bila ada cadangan projek di sesebuah kementerian, dia tahu di meja siapakah failnya tersimpan. Untuk menggerakkan fail itu, dia hanya perlu angkat telefon dan bercakap dengan si Mamat budak pejabat di kementerian itu, meminta Mamat  menghulur fail itu kepada kakak yang bekerja di luar bilik pembantu peribadi pak menteri.

Memang mudah bagi Datuk J berurusan kerana dia menggunakan minyak grease atau minyak pelincir untuk menggerakkan failnya. Wang kopi, undercounter, kick-backs dianggap wang pelaburan oleh Datuk J. Semua yang terlibat dengan urusniaganya mempunyai persen masing-masing. Dia tidak rasa bersalah jika kegiatannya itulah yang mengakibatkan kos sesebuah projek itu meningkat hingga 100 peratus daripada harga asal.

“Macam mana dengan bisnes?” tanya saya setelah beberapa ketika mengimbau aktiviti perniagaannya. “Saya dah tutup semuanya sejak isteri saya meninggal dunia. Saya hidup dengan wang pemberian anak-anak. Saya hanya menunggu dua kematian…” katanya seraya mengangkat jari telunjuk dan jari hantunya.

“Pertama, malaikat maut. Kedua, SPRM!”
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 18.9.2013, insyaALLAH...

No comments:

Post a Comment