PARA TETAMU SETIA

Tuesday, January 22, 2013

PERANAN AKHBAR


Photo credit: howstuffwork.com
Masalah teknikal. tiada imej setakat ini. maaf.


AKHBAR SUDAH
TIADA KUASA MEMUKAU


Syarikat akhbar menghebahkan berita untuk tatapan ramai. Ia memperoleh sumber lisannya daripada ucapan rasmi, ceramah, sidang akhbar dan juga temubual. Ia mendapat sumber bertulis pula daripada kenyataan akhbar, Facebook, Twitter, blog dan laman web rasmi individu yang menjadi bahan berita.

Oleh kerana adanya pelbagai medium maklumat dan terbukanya individu atau sesuatu organisasi pada hari ini, kenyataan-kenyataan daripada ‘sumber yang layak dipercayai’ sudah tidak lagi layak dipercayai. Taktik dan teknik memperoleh bahan berita daripada sumber ketiga mahupun keempat, secara intai-intai, agak-agak, spekulatif dengan rumusan yang condong ke kiri ataupun ke kanan sudah ketinggalan zaman. Malah, semakin sehari, ia menjadi sumber yang tidak lagi digunakan oleh media, kecuali untuk tujuan sensasi daripada media yang kehabisan modal dan idea mencanai berita.

Pada hari ini, berita mesti dihidangkan pada bila-bila masa kepada para pembaca sebagai santapan minda mereka. Tidak seperti dahulu, bilamana berita hanya dipaparkan di akhbar pada pagi atau malam hari. Ataupun orang ramai hanya memperolehnya tatkala siaran berita pada masa-masa yang ditetapkan melalui televisyen atau radio.

Kini, berita mesti panas dan kerap terhidang sekurang-kurangnya pada setiap jam. Kerana itu, para wartawan perlu sentiasa bersiap siaga mendapatkan bahan berita, mengarang dan menyalurkannya ke pejabat untuk dipersembahkan dalam bentuk cetak, elektonik  mahupun melalui internet.

Kepantasan menghidang berita daripada pelbagai sumber rujukan membolehkan seseorang wartawan itu mudah dalam melaksanakan tugasnya. Justeru itu adalah hampir mustahil  andainya seseorang wartawan pada hari ini berkata kepada pengarangnya yang dia tiada apa-apa berita untuk disampaikan.

Dalam dunia persuratkhabaran, no news is bad news. Bagaimana pun, bad news is not necessarily good news. Oleh kerana itu, penyampaian berita itu perlu seimbang kerana para pembaca mahukan sesuatu yang dia boleh pertimbangkan. Mereka tidak lagi boleh menelan berita yang muluk-muluk belaka mahupun berita yang hanya menyesakkan fikiran. Berita yang semata-mata pro atau pun yang kontra akan diketepikan. Hampir semua perkara ada baik dan buruknya. There are always two sides of a coin. Pembaca pada hari ini berhak mendapat maklumat yang seimbang. Mereka tidak akan menelan bulat-bulat apa yang diterima.

Kerana itulah, mereka yang menjadi bahan berita perlu menyedari pentingnya maklumat, pendapat dan buah fikiran mereka dikongsi dengan khalayak ramai. Mereka tidak boleh lagi jual mahal, berdiam diri dengan harapan sesuatu yang diperkatakan mengenainya itu akan sejuk dan tenggelam daripada radar ingatan orang ramai.

Dalam pada itu, mereka juga tidak boleh lagi cuba menguasai wartawan apatah lagi media akhbar hingga mahu beritanya sahaja yang disiarkan pada setiap hari. Mereka yang memanggil sidang media dengan memberi persepsi seolah-olah media yang dijemput itu sahajalah yang terpilih secara khas; walhal apabila tiba masa sidang, berpuluh-puluh wakil media lain sudah berbaris menunggu. Ini akan mengecewakan semua yang hadir kerana digula-gulakan seolah-olah mereka sahajalah yang istimewa. Di lain waktu, tidak ramai wakil media akan datang lagi ke majlisnya.

Jika memanggil media semata-mata untuk menyampaikan apa yang sudah diperkatakan sebelum ini, besar kemungkinan apa yang disampaikan itu tidak akan terpilih menjadi bahan berita. Jika diri sendiri bukannya newsmaker seperti Tun Dr. Mahathir yang sentiasa mempunyai idea, saranan dan hujah baharu, tidak usahlah cuba menarik perhatian dengan kata-kata kosong yang berulang-ulang.  

Para pembaca pada hari ini dihujani dengan pelbagai bahan komunikasi. Minda mereka sudah tepu. Ini menjadikan mereka punyai memori yang singkat kerana begitu cepat bosan dengan sesuatu. Justeru itu, kekerapan kemunculan seseorang di mata khalayak sebenarnya akan membuat dirinya over-exposed. Ini bermakna, kekerapan kemunculan seseorang di khalayak ramai itu tidak semestinya akan mempopularkan dirinya. Malah boleh berlaku kesan sebaliknya iaitu imejnya sudah tidak mempunyai impak dan ingin dinyah segera daripada kotak fikiran pembaca.

Akhbar sudah tiada kuasa mahupun pengaruh untuk menaik mahupun menjatuhkan imej seseorang kerana khalayak sudah lebih berhati-hati dengan apa yang mereka tatap. Yang menentukan naik turun atau jatuh bangun seseorang itu ditentukan oleh individu sendiri.
 
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 23.1.2013, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment