Picture credit: 123rf.com
MENGENAL SI
PENIPU
DALAM BISNES
DALAM BISNES
SEMALAM, seorang
teman saya, Fairus mengadu yang dia hampir ditipu dalam urusniaga. Fairus yang
menjual buku secara online itu
menerima tempahan 21 buah buku yang sama judulnya daripada seseorang. Oleh
kerana dia baru berniaga, pesanan 21 buah buku yang berilai lebih RM400 itu
amat besar bagi perniagaan yang berpendapatan kasar tidak sampai RM1000
sebulan. Nalurinya mengatakan ada sesuatu yang tidak kena dengan pesanan yang
banyak itu. Mujur Fairus juga ada rakan-rakan yang berniaga secara online.
Daripada nasihat
kawan-kawannya, Fairus diminta berhati-hati. Jarang sekali seseorang individu
memesan banyak judul secara online.
Hanya pengedar buku sahaja yang memesan sesuatu judul dengan jumlah yang
banyak. Itupun biasanya secara pembelian runcit secara bersemuka. Dengan
nasihat itu, Fairus menghubungi si penempah untuk mempastikan jumlah pesanan.
Fairus meminta nombor
telefon, alamat, e-mel dan juga bayaran tempahan secara online sebelum menempah buku daripada pembekal. Tiba-tiba si
penempah mula mengurangkan jumlah pesanan daripada 21 naskhah kepada 10
naskhah. Kemudian apabila dihubungi untuk melangsaikan bayaran, panggilan Fairus
sudah tidak berjawab. Sejam dia menelefon dan setiapkali juga panggilannya
dimatikan. Akhirnya, Fairus tahu sendiri bahawa si pembeli bertujuan untuk
menipu. Andainya dia tidak mendengar kata hatinya, mungkin Fairus putih mata.
Dunia perniagaan sama
ada yang kecil mahupun yang besar sentiasa berdepan dengan manusia yang menipu.
Para peniaga baru yang inginkan bisnes biasanya akan terpesona dengan pembeli
yang memperagakan personaliti yang mengagumkan. Kad niaga yang cantik dengan
alamat premis di Segitiga Emas, pakaian yang kemas, beg bimbit yang berkilat
atau kenderaan import yang menjalar amat mudah mengaburi mata orang yang baru
berjinak-jinak dengan dunia perniagaan.
Tawaran menjadi rakan
kongsi, joint-venture, bekalan
berterusan, kontak baik, pasaran ke luar negara dan kabel besar dengan pihak
atasan adalah di antara gula-gula yang ditayang oleh si penipu untuk memenangi
kepercayaan yang akhirnya menjerat orang yang baru hendak mula berniaga. Kalau
pun sudah menjadi rakan niaga atau pelanggan, tidak mustahil si peniaga akan
tertipu apabila memberi kredit kepada si penipu. Bayaran akan mula lewat
daripada 30 hari kepada 60 hari, 90 hari dan akhirnya si penipu akan lesap meninggalkan
hutangnya.
Bagaimana untuk
mengenal si penipu? Sukar sekali. Namun sebagai orang bisnes, kita sendirilah
yang harus sentiasa bersedia dan berwaspada untuk tidak tertipu. Dalam dunia
perniagaan, adalah baik bila kita sentiasa meletakkan rasa waspada dan
berhati-hati terhadap mereka yang hendak berurusan dengan kita.
Yang penting,
bukannya jumlah wang dan peluang membuat keuntungan yang menjadi ukuran bagus atau
tidaknya urusniaga itu. Siapa kata, peluang hanya datang sekali? Dan, bila
seseorang yang hendak berurusniaga dengan kita itu mempamerkan peluang, jangan
terus merebutnya. Kalau peluang itu mendatangkan kerugian, tunggulah
berpuluh-puluh peluang lain yang akan mendatang.
Yang mustahak buat
kita adalah orang yang ingin berusniaga itu sendiri. Bukan pakaiannya, bukan
kenderaannya, bukan gayanya yang harus kita lihat tetapi tutur katanya. Orang
yang sentiasa berkata boleh, boleh dan boleh biasanya tak boleh. Begitu juga
orang yang sentiasa berkata okey, okey dan okey biasanya tak okey. Orang bisnes
yang selalu bermain dengan janji biasanya tidak akan menepatinya. Maknanya,
mereka yang tidak hanya berkata yang indah-indah tentang perniagaan dan
sebaliknya memperkatakan mengenai masalah itulah yang boleh diletak
kepercayaan.
Riak wajah dan gerak
laku orang yang menipu juga mudah dikenali. Dia akan mencuri pandang ketika
kita tidak memandangnya, mencuri pandang apa yang ada di atas meja kita, di
sekeliling kita mahupun apa yang kita bawa. Awal-awal lagi sudah mencuri dengan
pandangan, akhirnya akan mencuri pula kepercayaan kita.
Orang yang
benar-benar berbisnes biasanya tidak akan membuang masa. Bualan bertanya khabar
hanya sekadar berbasa-basi sebelum soal perniagaan dibicarakan. Ketika
perbincangan, gangguan panggilan lain akan dimatikan kerana ia gambaran
seseorang yang fokus dengan apa yang dia lakukan. Setelah perjanjian dimeterai,
dia akan segera berlalu kerana dia juga fokus kepada matlamatnya. Orang
beginilah yang harus kita contohi.
Bila kita berwaspada
dengan mereka yang begini, insya-ALLAH kita tidak akan tertipu. Dalam pada itu,
kita pula mesti elakkan daripada berperangai begitu jika tidak mahu menjadi
seorang penipu pula.
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 16.1.2013, insya-ALLAH...
No comments:
Post a Comment