Photo credit:mypapan.blogspot.com
MEMPERSEMBAHKAN
SINAR EDISI ISNIN
SINAR EDISI ISNIN
SUDAH enam tahun Sinar Harian berada di pasaran. Dalam tempoh itu, akhbar ini telah
melalui pelbagai perubahan. Ia perlu dinamik untuk memenangi hati pembaca yang
mudah beralih arah. Pada hari ini, pembaca atau pengguna sukar sekali untuk
setia pada mana-mana produk. Kesetiaan seseorang warga kota khususnya pada
sesuatu jenama atau brand loyalty
amat sukar dipertahankan.
Mudahnya
seseorang memperoleh bahan berita di alam siber menjadikan seluruh team Sinar
Harian sentiasa memerah otak agar akhbar ini masih menjadi di antara bahan
bacaan pilihan yang diyakini. Dengan internet, Sinar Harian biasa kalah dengan
kecepatan ia memaparkan berita. Namun, Sinar Harian masih boleh menang pembaca
bila menghasilkan cerita di sebalik berita.
Daripada
segi kepercayaan, hanya setelah setahun-dua ini sahajalah, Sinar Harian
diterima sebagai sebuah akhbar yang tidak memihak kepada mana-mana kumpulan.
Aktivis politik adalah di antara segmen pembaca yang baru dapat menerima
kenyataan bahawa Sinar Harian berkeupayaan berdiri di tengah-tengah setelah
mereka memahami bahawa berdiri di tengah-tengah itu bukan bererti ia menjadi
lalang.
Pendekatan
menerbitkan edisi negeri yang berpaksi kepada berita hyper-local atau tumpuan kepada berita setempat menjadikan ia akhbar
kampung yang disukai. Sebenarnya, masyarakat kampung lebih mudah setia kepada
produk yang digemarinya. Kerana itulah, lebih separuh daripada pembaca setia
Sinar Harian itu terletak di kampung-kampung.
Dalam
pada itu, akhbar ini sentiasa cuba memperbaiki persembahan. Yang keras;
dilembutkan, yang lembik; ditegapkan dan yang longgar, dipadatkan. Malah, yang
hitam dan putih pun kita calit dan kelabukan agar Sinar Harian tidak menjadi
sebuah akhbar yang memperjuangkan sesuatu tanpa kompromi, maju ke hadapan tanpa
menoleh lagi dan menyondol apa sahaja tanpa mempedulikan pendekatan wassatiyah,
iaitu keseimbangan yang optima dalam pemberitaan dan tindakannya.
Bila
lebih ramai memilih Sinar Harian, kita mula pelbagaikan rencah persembahan. Mulai
Mac 2010, kami perkenalkan empat halaman sisipan santai berbentuk rencana di bawah topik Citra, Agro, Kampus, Permotoran, Rehal dan Jom Jalan. Pada bulan Mei 2011, kami masukkan pula kolum hiburan
ZASS atau Zon Artis Sensasi Santai. Kolum lapan muka surat hiburan tanpa gosip
ini terbit setiap hari. Januari 2012 pula menyaksikan kolum ULTRAS bagi
peminat-peminat bolasepak. Setiap kali perubahan dibuat, setiap kali juga
jualan Sinar Harian kian meningkat. Ia petanda, perubahan yang dibawa diterima
baik oleh para pembacanya.
Sudah
tentu, perkembangan yang baik tidak berhenti di situ. Bila perubahan-perubahan
yang kecil mendapat sambutan, kami mahu buat perubahan yang besar pula. Konsep
dicari dan formulanya dicanai. Setelah mengkaji, kami memilih untuk membuat
persembahan dengan apa yang kami namakan sebagai Sinar Harian, Edisi Isnin.
Mengapa
hari Isnin? Kajian pakar emosi Sy-Miin Chow dari Universiti Virginia, AS menunjukkan
terdapat anjakan emosi dalam tempoh seminggu. Seandainya seseorang itu
terganggu emosinya pada hujung minggu, perilakunya pada hari Isnin akan menjadi
negatif. Ini dikenali sebagai Monday
blues di mana pelbagai kekalutan dan kelam-kabut terjadi pada hari Isnin,
khususnya bagi mereka yang bekerja.
Justeru,
kita ingin memberi kerehatan bagi yang terganggu emosinya pada hari Isnin.
Tambahan pula, hampir kesemua akhbar lain menerbitkan edisi santai mereka pada
hari Ahad. Jadi, andainya kerehatan pada hujung minggu tidak diperoleh
sepenuhnya, Sinar Harian tampil dengan Edisi Isninnya sebagai penawar.
Benarkah
Edisi Isnin boleh jadi penawar tekanan emosi? Meredakan tekanan, mungkin.
Menghilangkan tekanan sama sekali, tentulah mustahil. Namun, membaca diketahui
sebagai satu aktiviti yang akan menguatkan emosi dan fizikal seperti kata ahli
falsafah Greek; Plato. Membaca bahan yang baik juga bagai berbual dengan
manusia yang hebat di zaman lampau,
seperti kata Descartes, ahli falsafah Perancis.
Kita
mengharapkan pendekatan menyampaikan cerita di sebalik berita untuk Edisi Isnin
akan diterima baik oleh para pembaca sekalian. Cerita di sebalik berita
selalunya membuka mata kerana penyampaiannya lebih hampir kepada pembacanya.
Untuk itu, para wartawan kami juga bukan sahaja dikenali sebagai pemberita,
tetapi pencerita. Mereka pencerita kisah benar di sekeliling kita.
Nantikan
Sinar Harian, Edisi Isnin mulai 10 September ini.
Artikel ini akan terbit di akhbar SInar Harian pada 5.9.2012, insya-ALLAH...
Artikel ini akan terbit di akhbar SInar Harian pada 5.9.2012, insya-ALLAH...
No comments:
Post a Comment