Tuesday, August 28, 2012

RAHSIA SAYA MEMILIH CALON WARTAWAN




Photo credit: eraucso.wordpress.com

INGIN JADI WARTAWAN
SINAR HARIAN?



DARI semasa ke semasa, saya menjadi ahli panel temuduga, memilih calon-calon yang layak untuk menyertai organisasi tempat saya bertugas. Tentu sekali calon-calon yang bakal terpilih itu mengikut kriteria yang diingini. Pengalaman lebih 30 tahun sebagai penemuduga di pelbagai syarikat membolehkan saya memandang calon-calonnya, bukan kertas-kertas yang mereka bawa. Selain daripada formaliti temuduga, ada beberapa perkara penting yang saya perhati untuk menelah peribadi calon.

Pada Isnin lalu, sekali lagi saya menjadi ahli panel temuduga untuk memilih wartawan. Semua calon yang terpilih untuk hadir temuduga telah mengisi borang dan menyertakan dokumen-dokumen secara bertulis. Hampir kesemua mereka mesti mempunyai ijazah atau diploma dalam bidang kewartawanan. Mereka mesti boleh menulis dalam Bahasa Melayu dengan baik, juga boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris.
Mereka yang mempunyai diploma atau ijazah dalam bidang lain pun dipanggil kerana ramai daripada mereka yang tidak mengikuti bidang kewartawanan pun boleh menjadi wartawan yang baik. Orang lama dalam bidang persuratkhabaran pada hari ini adalah bukti-bukti secara ‘live’ bahawa bidang ini bukannya sektor untuk mereka yang ada bergulung kertas ijazah semata-mata.

Apabila melangkah ke dewan temuduga, dengan sekilas pandang, saya sudah dapat mencerap siapa yang tekun, siapa yang relaks, siapa yang stres, siapa yang malas. Calon-calon yang berpakaian biasanya tidak menjadi perhatian saya kerana mereka calon-calon biasa hanya mengikut acuan konvensional. Sebaliknya, mereka yang berbusana seperti model atau atau berpakaian seperti seniman jalanan akan saya jeling kerana kulit yang mereka pamerkan tidak semestinya menggambarkan isi fikiran mereka.

Cara mengetuk pintu pun akan saya perhati. Ada yang ketuk, terus masuk. Ada yang ketuk seperti penguatkuasa membuat serbuan ke premis maksiat. Ada juga yang mengetuk pintu secara perlahan sambil mengintai. Menanti isyarat mata saya, menyuruh mereka masuk sebelum melangkah ke bilik temuduga. Calon begini sudah pandai berkomunikasi secara body language. Ini petanda dia boleh membaca bahasa tubuh apabila menjadi wartawan kelak.

Saya akan bandingkan semua sijil-sijil fotostat dengan yang asli. Maklumlah, sudah menjadi tajuk berita, ada yang menipu kelulusan untuk mendapat kerja. Saya akan minta izin mereka membuka fail peribadi yang dibawa. Kecuaian calon dapat ditelah seandainya terdapat foto kad pengenalan makwe atau tiket wayang di dalam failnya.

Yang penting buat saya bukan juga ijazah dan lain-lain sijil pengiktirafan yang dibawa, tetapi sebagus manakah keputusan SPM mereka. Walaupun ijazah mereka hanya ijazah am, tetapi tiga atau empat keputusan A1 dalam SPM memberi gambaran calon itu pernah dan boleh bekerja di bawah tekanan. Belajar untuk peperiksaan SPM adalah tempoh yang paling mencabar di dunia akademik seseorang.

Tulisan calon turut menjadi perhatian saya. Sedikit pengetahuan graphology atau mengenal psikologi melalui tulisan boleh membantu saya mengenal calon yang duduk di hadapan saya. Secara mudah, tulisan yang ketot dan kecil menggambarkan seseorang yang kurang yakin diri. Sebaliknya tulisan yang besar-besar dan bergulung-gulung mempamerkan seseorang yang keras hati atau emosional.

Tandatangan yang halus dan kabur menggambarkan ketidakyakinan diri. Dia tidak boleh menjadi seorang wartawan. Sebaliknya, tanda tangan yang jelas ejaan hurufnya menggambarkan seseorang yang berterus terang. Calon ini biasanya mempunyai prinsip hidup yang teguh. Ada juga yang melakar tandatangan seperti seorang bos bilamana sebutir huruf pun tak dapat dibaca tetapi calonnya menggunakan ruang yang besar. Ini petanda calonnya boleh menjadi ketua yang berkesan kelak.

Pertuturan adalah perkara penting yang saya ambil pertimbangan. Soalan sepatah yang dijawab sepatah juga akan memendekkan sesi temuduga itu. Soalan sepatah dan dijawab tiga puluh patah pun akan meringkaskan temuduga itu. Calon yang banyak ‘err, err’ mengalahkan pak menteri bercakap juga akan memendekkan hasrat saya meneruskan temuduga itu. Yang molek adalah soalan saya dijawab dengan soalan hinggakan sesi temuduga itu menjadi sebuah sesi berbual-bual.

Saya akan memilih calon yang hendak bekerja, bukannya calon yang hendak gaji. Calon ini dengan yakin akan menerima cadangan di manakah mereka akan ditempatkan bila diambil bertugas. Calon ini hanya bercakap mengenai gaji apabila disoal berapakah jumlah yang diingininya. Dia tahu, dia akan diberi gaji yang setimpal dengan kebolehannya. Yang penting adalah wajahnya. Saya maksudkan bukan dari segi cantik atau tampannya. Tetapi daripada segi sinar mata dan ceria wajahnya sehinggakan apabila ditemuduga, saya berasa sedang berbual dengan seorang staf, bukannya dengan seorang calon.

Bak kata bos saya, Datuk Hussamuddin Yaacob, mereka yang mempamerkan aura ‘di wajahmu kulihat bulan’ adalah mereka yang benar-benar layak menganggotai pasukan Sinar Harian di bawah Kumpulan Media Karangkraf.

*Nota: Sinar Harian inginkan ramai lagi wartawan.  Apakah anda ingin mencuba? Ada berani?

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 29.8.2012, isya-ALLAH...

1 comment:

  1. Assalammualaikum, rasanya macam nak mohon kerja wartawan lagi. Tak mungkin sinar harian akan terima seorang pemohon yang berusia 56 tahun ! tak mungkin! Dah terlalu lama meninggalkan profession ini.........July 1980. Terlalu banyak kenangan di Utusan malaysia! Salaam jazakumullahu khayran dari khalidahessa@gmail.com

    ReplyDelete