Tuesday, April 24, 2012

TEKNIK MENDENGAR



Photo credit: epiphan.com

MARI BERLENGGANG
KE BILIK SEMINAR


MENGHADIRI majlis ilmu seperti kuliah kursus, ceramah, seminar, konvensyen mahupun dialog sentiasa membuat saya teruja. Pada sesi sebegitu, banyak sekali pendapat, hujah dan rumusan yang menjadi penambah ilmu. Sejak zaman di kampus lagi saya sudah sertai pelbagai jenis program sama ada sebagai peserta mahupun pembentang.

Sudah berkotak-kotak kertas kerja, laporan dan beg program yang saya kumpul. Ini termasuk juga berkajang-kajang nota yang saya catat di sepanjang program yang disertai. Saya pernah menyalin nota kuliah sampai penuh writing pad yang disediakan. Tak cukup lagi, saya pohon sekeping lagi agar setiap patah penyampai kuliah dapat saya salin.

Begitulah yang saya lakukan apabila saya menghadiri persidangan dan pembentangan. Hasratnya ialah supaya saya dapat meneliti apa yang saya tulis itu pada waktu senggang. Namun, waktu senggang untuk saya menatap nota-nota itu ialah apabila saya mengemas bilik pejabat saya. Pada ketika itu, hampir kesemua catatan cakar ayam saya itu sudah tidak dapat saya fahami.

Kerana rasa sayangkan nota-nota dan semua kertas-kertas itu, saya simpan kesemuanya dengan memasang niat untuk mentelaahnya pada masa depan. Tetapi sebaik sahaja saya susun kesemua nota-nota itu ke dalam almari, fikiran saya tertutup untuk mengingatinya sebaik sahaja almari itu saya katup.

Kini, setelah penuh dua almari dengan kertas-kertas kerja dan nota-nota yang saya tidak mengerti, saya mula terfikir, apakah yang saya mahu apabila menghadiri majlis kursus, seminar dan konvensyen itu?

Akhirnya, di konvensyen yang saya hadiri baru-baru ini, saya hanya berbekalkan sebuah buku nota kecil. Kertas pembentangan pun saya baca sekali lalu. Saya lebih menumpukan perhatian kepada penyampai di pentas. Saya tidak lagi menyalin nota seperti mendengar kuliah ketika belajar dahulu.

Alasan saya, segala yang disampaikan oleh pembentang di pentas tidak perlu saya ingati sepenuhnya kerana saya tidak akan menjawab soalan peperiksaan dan dengan itu saya perlu mengingat apa yang disampaikan penceramah. Saya tidak perlu merakam percakapannya atau mengambil foto semua slaid yang terpancar di skrin kerana saya tidak mahu meniru bulat-bulat ideanya.

Saya bukannya mahu jayakan akhbar Sinar Harian seperti syarikat penceramah itu. Ia mustahil berlaku. Kalau pun saya ikut bulat-bulat formulanya, Sinar Harian belum tentu akan berjaya seperti syarikat penceramah itu. Mungkin juga Sinar Harian sudah lebih berjaya daripada syarikat penceramah. Tambahan pula, proses untuk mentransformasi Sinar Harian menjadi sama seperti syarikat si penceramah itu pun akan mengambil masa.

Jadi, apa yang lebih mustahak buat saya adalah bertaddabur untuk mendapat refleksi, inspirasi atau imbasan idea yang baik dan sesuai yang disampaikan supaya dipadankan dengan apa yang saya sedang usahakan di tempat kerja saya.

Melalui cara ini, daripada sepuluh perkara yang penceramah sampaikan, saya boleh dapat tiga atau empat idea yang baik, yang boleh diimplementasikan serta merta apabila saya pulang ke tempat kerja. Resolusi yang didengar itu tidak semestinya terus mengenai masalah yang saya hadapi. Tetapi ilham yang terpapar di layar minda itulah yang amat berguna.
Seni mendengar itu adalah satu aktiviti kreatif di mana ia membuka dan mengembangkan minda. Bahasa tubuh atau body language penyampai akan membantu kita menimbang samada apa yang disampaikan itu benar-benar dapat diyakini atau ia semata-mata gorengan penceramah yang tak perlu kita ambil pusing.

Apa yang masuk ke telinga akan ditafsir oleh akal. Apa yang ditonton pula dipertimbangkan dengan hati sebelum naluri menjana ia hingga terlahir sebagai satu idea baru.  Cara mendengar tanpa sibuk menulis nota itu lebih merehatkan dan meningkatkan pemahaman. Masalahnya ialah apabila kita akan mudah tertidur. Mudah-mudahan tidur itu penuh dengan mimpi yang menjadi impian setelah terjaga!

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 25.4.2012, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment