Tuesday, May 25, 2010

Untuk Yang Suka Huru Hara Last Minute


Foto: fitrianoviani.com

BEKERJA PADA
SAAT-SAAT AKHIR


DARI ruang tamu saya terdengar suara meninggi anak saudara saya, Shima. Becok dia berleter memarahi anaknya, Fara. Kerana takut mengganggu, mahu sahaja saya mengajak isteri pulang dulu daripada bertandang ke rumahnya. Di lain waktu, boleh datang lagi kerana rumah Shima bukannya jauh daripada rumah kami.

“Kenapa?” Saya bertanya sebaik sahaja Shima muncul ke ruang tamu.
“Biasalah, Uncle Din… esok nak sekolah, barulah si Fara beritahu pensil warnanya dah hilang, homeworknya tak siap lagi, kasutnya tak bercuci rupanya!” Jawapannya diteruskan dengan bebelan yang panjang. Shima mengambil peluang untuk melepaskan perasaannya yang geram kepada kami.

Sebagai seorang Pengurus Pemasaran di sebuah syarikat swasta, Shima menyebut istilah-istilah pengurusan dalam leterannya. Forecasting, planning dan implementing adalah tiga istilah yang terkeluar daripada mulutnya. Wah, nampaknya si kecil Fara tidak akan memahami istilah-istilah yang digunakan oleh mamanya. Kerana tidak mengerti, esok lusa Fara bakal mengulangi tabiat menyiapkan kerja pada saat akhir atau last minute.

Menyiapkan kerja pada saat akhir akan menjadikan kita kelam-kabut. Perkara yang kecil dan mudah akan menjadi besar bila kita berlari mengejar masa. Apa yang dilakukan boleh jadi tidak sempurna. Kecuaian kerana terlepas pandang boleh terjadi kerana menyiapkan kerja pada saat akhir dilakukan dalam keadaan tertekan dan fikiran yang berserabut.

Namun, ia adalah tabiat sebilangan besar masyarakat. Saban kali kita membaca berita bagaimana orang ramai berbaris panjang untuk membayar saman trafik pada hari akhir tempoh sebelum pihak polis bertindak membawa pesalah terus ke mahkamah. Bershopping pada saat akhir membeli pakaian sekolah anak sebelum sekolah dibuka pada hari esoknya juga adalah fenomena tahunan.

Di peringkat peribadi, kita lihat sebilangan daripada kita yang tiba ke pejabat pada saat-saat akhir mesin perakam waktu berbunyi. Ramai yang menerjah masuk ke pejabat untuk merakam waktu sebelum keluar semula untuk memarkir kenderaan. Tidak kurang juga yang terkibar-kibar mengangkat takbir kerana bersolat bila waktunya hendak luput.

Menyudahkan tugas pada saat-saat akhir memang tidak bagus. Ia menjejaskan mental, fizikal dan spiritual kita. Kita sebenarnya mengasak mentalnya tanpa perlu. Ia mengganggu fikirannya untuk berfikir dalam keadaan tenang. Akibat tekanan kerja pada saat akhir, pertimbangan kita akan bersandarkan emosi, bukannya rasional. Kita hanya nampak matlamat tetapi boleh mengabaikan cara. Pendek kata, psikologi kita akan terganggu.

Fizikal kita juga akan terjejas kerana tenaga dikerah. Dalam keadaan tertekan, minda kita akan mengarahkan adrenalin untuk mengalir. Hormon ini akan membesarkan saluran darah dan mempercepatkan denyut jantung untuk mengepam darah ke seluruh tubuh. Tentunya kekerapan penggunaan adrenalin itu tidak baik kerana ia mempercepatkan seseorang untuk menghidap darah tinggi.

Dan, bekerja pada saat-saat akhir juga tidak bagus untuk spiritual kita. Jiwa tenang adalah fitrah manusia. Manusia yang bersumberkan daripada tanah yang juga mempunyai unsur api, angin dan air itu adalah sebahagian daripada alam yang dalam keadaan semulajadinya begitu menenangkan.

Terbitnya fajar hingga terbenamnya matahari adalah fenomena harian yang bergerak perlahan mengikut orbitnya. Bulan sabit yang menghiasi langit pada saban malam hingga menjelma menjadi bulan purnama akan beransur menghilang perlahan-lahan menurut perjalanannya. Jarum saat jam yang berdetik perlahan sejak dahulu lagi tidak pernah terlewat kerana ia menurut peraturannya.

Ya, peraturan waktu yang teratur ini dilanggar kita dengan cara melakukan kerja pada saat-saat akhir. Kita cuba menghimpit waktu yang panjang kepada masa yang singkat. Kita mengejar waktu yang tertinggal, padahal masa tidak pernah berlari meninggalkan kita. Kita sebenarnya yang berhenti dan alpa hingga masa itu melewati kita.

Justeru, salah siapakah jika kita gagal menepati waktu?
Marilah kita sekali lagi hayati surah 103 al-Quranul Karim.


Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 26.5.2010.

No comments:

Post a Comment