Tuesday, June 8, 2010

Kita Adalah Pelakon


Foto: metagencyonline
DUNIA INI
PENTAS SANDIWARA

BARU-BARU ini, saya bertemu dengan Azman, seorang kenalan lama yang telahpun bersara daripada sebuah syarikat swasta. Jawatan akhir sebelum dia bersara adalah sebagai Pengurus Pemasaran. Sebagai orang pemasaran, Azman popular di kalangan semua warga syarikat di tempat kerjanya.

Dia ringan tulang orangnya. Apabila syarikat ingin mengendalikan program, dialah yang akan menjadi juru acaranya. Jikalau mana-mana warga syarikatnya hendak membuat majlis, dialah yang akan dipanggil untuk menyerikannya. Sakit pening dan kenduri kendara mana-mana warga syarikat akan dibantunya. Pendek kata, Azman umpama wakil rakyat.

Bagaimana pun, setelah dia bersara, Azman mula dilupakan. Tidak sampai sebulan dia pencen, bekas teman-teman sepejabatnya mula bersikap dingin terhadapnya. Bila Azman menelefon mereka, masing-masing tidak hendak berbual lama dengannya. Apabila Azman datang minum-minum di gerai berhampiran dengan ofisnya, teman-teman lamanya hanya ‘berhai-hai’ dengannya tanpa mahu bertepuk tampar seperti ketika dia sama-sama menjadi pekerja. Keluhan inilah yang disuarakan Azman kepada saya. Dengan wajah yang sugul, Azman berasa dirinya sudah tidak dipedulikan oleh bekas rakan-rakan sepejabatnya.

SAYA teringat akan kata-kata pujangga Shakespeare di dalam persembahan pentas berjudul As You Like It. Katanya, all the world’s a stage. All the men and women merely players. They have their exits and entrances. Maksudnya, dunia ini pentas sandiwara. Kesemua lelaki dan perempuan adalah para pelakonnya. Masing-masing mempunyai (waktu) masuk dan keluarnya.
Kata-kata Shakespeare begitu tepat sekali. Namun sebilangan daripada kita terlupa mengenainya. Malah, ramai yang tidak sedar bahawa kita ini adalah sebahagian daripada pendokong watak-watak dalam dunia kehidupan. Kita ada tempoh dan masa masing-masing. Sama ada kita menjadi hero, penyangak mahupun pak pacak semata-mata, kita perlu tahu, bilakah kita ingin ditonton di tengah-tengah gelanggang kehidupan dan di waktu manakah kita perlu tunduk dan berundur sahaja ke belakang pentas dunia.

MALANGNYA, akibat tidak sedarkan diri, ada watak-watak hero semalam berasakan dirinya masih hero lagi hari ini, meskipun setelah berdekad-dekad berlalu. Kita lihat terdapat pemimpin politik yang ingin berpaut kepada kuasa dan duduk di kerusi ketua hingga ke akhir hayatnya. Sesiapa yang tegur, akan dicantas dan dibuangnya keluar daripada parti. Di hatinya sudah terpahat, ‘akulah hero dulu, kini dan selama-lamanya,’ tanpa menyedari dia sudah menjadi si hero tua.

Ada juga Yang di Pertua persatuan belia yang masih enggan turun dari kerusi walaupun telah berpuluh tahun memimpin kerana takut dirinya dilupakan. Dia duduk di kerusi ketua dan tidak mahu bangun-bangun dengan harapan agar terbit akar keluar daripada punggungnya supaya kerusi itu terus melekat menjadi sebahagian daripada anggota tubuhnya. Diri yang dulunya remaja sudah menjelma menjadi remaja bangka tetapi masih tiada hati menjadi pengikut pula. Kerana itu, dia membina penyokong-penyokong pak turut yang akan terus menyokongnya. Dia lupa yang sokongan itu adalah sokongan yang membawa rebah.

Sedarilah. Kita perlu ingat bilakah masa kita diperlukan, bilakah waktu kita tidak dipandang. Andainya kita ibu mahupun bapa… ketahuilah bahawa bila anak sudah membesar, sudah sampai masanya si anak perlu kehidupannya sendiri. Kita tidak boleh mengongkong masa depannya, kerjayanya hatta, bila dan dengan siapa dia mesti berkahwin. Melangkahlah ke samping kehidupannya. Bila kita diperlukan, kita akan dicarinya.

Andai kita menjadi sahabat dan rakan, ketahuilah kita bukannya akan sentiasa menjadi teman suka dan dukanya. Ada ketikanya dia akan bertemu dengan kawan-kawan yang lain hingga melupakan kita. Apabila kita sakit dan terbaring di katil, ketahuilah bahawa mereka di sekeliling kita tidak punyai banyak masa untuk kita. Andainya mereka tidak menjenguk, mengeluh sahajalah mengenangkan giliran kita yang mula dilupakan.

Di pentas sandiwara dunia, kesemua manusia sibuk memainkan peranan masing-masing. Kerana itu, apabila kita sudah tidak ada di lingkaran kumpulan yang kita anggotai, bersedialah untuk dilupakan. Mereka masih ada peranan untuk dimainkan. Sebaliknya, kita sudah diusung ke belakang pentas dunia. Dalam kesunyian, telan sahajalah kepahitan itu kerana inilah hakikat kehidupan.

Adat di dunia sudah begitu.


Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 9.6.2010.

No comments:

Post a Comment