Piccredit: brucemctague.com
UNTUK APA
MEMBAKAR JAMBATAN?
UNTUK APA
MEMBAKAR JAMBATAN?
PADA Ahad lalu saya berkunjung ke rumah seorang rakan
di Subang Jaya. Rumahnya terletak di
deretan rumah teres dua tingkat. Sedang berbual, isteri rakan saya hendak
keluar untuk mengambil anaknya dari pusat tuisyen. Sejurus dia ke keretanya,
dia masuk kembali lalu duduk di sofa. Wajahnya tergambar keresahan. Saya bertanya
beliau apakah dia tidak jadi mengambil anaknya?
Jawabnya, dia tidak boleh keluar kerana laluannya
dihalang kereta anak jirannya. Kata rakan saya pula, setiap kali anak jirannya mengunjungi
orang tuanya, dia punyai perangai meletak keretanya menyenget hingga memakan laluan
ke rumah rakan saya itu.
Saya mencadangkan, mengapa mereka tidak menekan loceng
rumah jiran untuk memanggil anaknya itu supaya mengalihkan keretanya? Sambil
itu, mereka boleh sahaja menegur anak jiran itu agar memarkir kenderaan dengan
elok hingga tidak menghalang laluan orang. Kadangkala, seseorang itu melakukan
sesuatu tindakan yang mengganggu orang lain kerana dia tidak perasan akan
kesilapannya itu.
Rakan saya dan isterinya sama-sama menyambut cadangan
saya dengan senyuman. Kedua-duanya menggeleng. Lantas rakan saya berkata,
jirannya itu adalah orang yang baik hati. Banyak jasa yang telah mereka
lakukan. Mereka biasa tolong menjirus pokok-pokok bunga bila rakan saya
sekeluarga pulang ke kampung.
Mereka pernah bantu rumah rakan saya dari diceroboh
perompak dengan memanggil polis. Jika fasal kenduri kendara, jiran mereka
itulah yang sentiasa izinkan rakan saya menggunakan halaman rumahnya sebagai
ruang tambahan. Jasa mereka terlalu banyak.
Jika mereka menegur perangai anak jiran itu, mereka mungkin
berkecil hati walaupun benar anak mereka itu telah menimbulkan masalah. Apakah
berpadanan, jika masalah yang terjadi sekali-sekala itu mengakibatkan mereka
bermasam muka dan tidak akrab lagi?
Ya, hampir kesemua perhubungan kita dengan orang lain
mempunyai pelbagai rangkaian jalinan. Ia bukannya perhubungan hanya sekali
jalan seperti bila kita berurusan dengan petugas di kaunter pertanyaan di pasaraya,
dengan pembaca meter elektrik yang datang ke rumah atau petugas di pondok tol. Perhubungan begitu akan selesai dalam beberapa
saat sahaja. Mungkin kita tidak akan bertemu dengan orang itu lagi.
Sebaliknya, perhubungan kita dengan mereka di
sekeliling kita contohnya seperti dengan suami mempunyai pelbagai rangkaian jalinan.
Selain daripada peranannya sebagai suami, dia juga adalah teman bersembang,
kaunselor, pelindung, rakan kongsi dan bapa kepada anak-anak. Dia ada bapa dan
ibu yang juga ibu dan bapa mertua kita. Ada
di antara teman-teman sepejabatnya adalah juga kenalan kita. Adik beradiknya
juga adalah saudara kita. Dan begitulah sebaliknya.
Rangkaian jalinan yang berselirat ini memang sukar
terurai. Seandainya putus salah satunya, misal kata seandainya kita berselisih
faham dengan suami, kita masih ada banyak lagi rangkaian jalinan ibu dan bapa
mertua, anak-anak, adik beradiknya yang lain serta kawan-kawannya yang mengikat
perhubungan kita dengannya.
Mengapa pula apabila berselisih faham dengan suami, seseorang
itu mudah sangat menguraikan semua ikatan dengan memusuhi semua mereka yang ada
kena mengena dengannya? Mengapa memutuskan perhubungan kesemuanya hanya kerana seorang
manusia? Sebaliknya jika kita mengambilkira kesemua rangkaian jalinan yang ada
kena mengena dengan suami, ia cukup besar dan kukuh hingga tidak akan menjejaskan
perhubungan kita dengannya.
Ramai di antara kita yang mempunyai pandangan yang
kabur dalam perhubungan manusia dan juga pendirian terhadap sesuatu perkara.
Jika dia sukakan seseorang, dia akan mati-mati sukakan seseorang itu.
Sebaliknya, jika dia tidak setuju dengan seseorang itu, dia akan membenci
sepenuhnya. Tiada maaf baginya buat orang itu.
Bila dia mempunyai pandangan yang positif terhadap
sesuatu perkara, isu malah sesebuah institusi, dia akan taksub dengannya.
Sebaliknya apabila dia tidak bersetuju dengan salah satu daripadanya, dia akan
menolak semua yang ada kena mengena dengan perkara, isu atau institusi itu.
Pendek kata, membakar jambatan kerana tidak bersetuju.
Hanya kerana sekeping papan yang berlubang, dia bakar jambatan itu hingga tiada
sesiapa pun termasuk dirinya yang boleh menggunakan jambatan itu lagi. Membakar jambatan
atau menolak sesuatu secara total itu adalah
tindakan senget akal. Esok lusa, dia akan terpaksa menjilat kembali ludahnya.
Jika malu menjilat ludah, dia akan sendirian menelan liur akibat kekesalan.
Soalnya, bila seseorang itu membakar jambatan, dia
bukan sahaja tidak adil kepada pihak yang tidak dipersetujuinya. Dia juga tidak
adil pada dirinya sendiri. Dia tidak memberi peluang kepada diri dan juga orang
lain untuk memperbetul keadaan.
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 14.5.2014.
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 14.5.2014.
No comments:
Post a Comment