Tuesday, March 18, 2014

ILMU DISUKAI APABILA BERMAKNA


Piccredit: radio.iium.edu.my

MENYUKAI ILMU

DENGAN MENGUASAINYA

AHAD lalu, saya bersembang panjang dengan anak perempuan saya Nur Syakirine mengenai pelajarannya. Dia mengadu kepada saya yang dia belum dapat menguasai beberapa subjeknya kerana ia sungguh berbeza dari silibus tingkatan tiga. Saya katakan padanya,  ia adalah perkara biasa. Seseorang itu mengambil masa di antara tiga hingga enam bulan untuk memahirkan dirinya dengan sesuatu ilmu.

Dengan memadankan dunia kerjaya dan sumber manusia, kata saya, seseorang staf yang terpilih untuk menyandang sesebuah jawatan itu diberi antara tiga hingga enam bulan untuk menyesuai dan juga menguasai kerjanya. Seandainya dia berjaya, baharulah dia akan disahkan jawatan. Dengan membandingkan sebegitu, saya mahu anak saya yakin yang dia bakal menguasai matapelajaran dan silibus tingkatan empat dalam sebulan dua lagi kerana dia baharu sahaja mempelajari subjek-subjek itu sejak Januari lalu.

Bila anak saya berkata yang dia tidak meminati sesetengah mata pelajarannya kerana lebih meminati seni, saya katakan kepadanya, dalam apa jua perkara yang kita hadapi, kita perlu belajar untuk menyukai apa yang kita buat, bukannya buat apa yang kita suka. Cara itu akan membantu kita berjaya dalam dunia ilmu.

Petang kelmarin pula, saya bersembang secara maya dengan salah seorang rakan Facebook saya, Nina. Kami sebumbung di Kumpulan Media Karangkraf. Saya di Grup Sinar manakala beliau di Grup Buku. Nina bolehlah dikira sebagai  junior saya di Fakulti Senilukis dan Senireka UiTM walaupun saya belajar di situ pada tahun 70an sedangkan Nina belajar pada tahun 2003. 

Saya tertarik untuk menegurnya kerana dia membuat posting sebuah lukisan cantik Pray for MH370. Sentuhan lukisannya dipenuhi dengan bunga-bunga dan berwarna-warni. Ia kelihatan ceria tetapi retro. Minda saya terus berlari dan memaparkan imej-imej lukisan begitu tatkala saya belajar dahulu.

Gaya lakaran Nina menepati seseorang yang belajar dalam bidang tekstil, bukannya grafik sepertinya. Setelah bertanya, Nina berkata yang beliau sebenarnya ingin memasuki bidang tekstil tetapi terpilih untuk menyertai bidang grafik. Namun, setelah beberapa lama mengikuti pelajarannya, beliau akhirnya menyukai bidang itu. Ia suatu contoh bahawa kita akhirnya boleh menyukai sesuatu bidang yang kita tidak minati pada mulanya. Alah bisa tegal biasa.

Saya terpanggil untuk merenung terhadap dunia kerjaya saya. Meskipun saya mengambil senilukis, bidang ini secara khususnya tidak pernah menjadi kerjaya utama saya. Sebaliknya, di mana jua saya berada, walau apa pun jawatan yang saya sandang, entah bagaimana, tugas saya mesti menuntut saya untuk menulis.

Tidak kiralah samada saya menulis artikel, laporan, kertas kerja, minit, copywriting untuk iklan, kenyataan akhbar, berita dan cerita untuk buletin,  brosur, majalah dan akhbar; bidang penulisan menjadi salah satu bidang tugas saya walau di mana saya berada. Ia adalah ilmu yang saya asah secara tidak sengaja.

Saya teringat akan salah seorang bekas majikan saya Encik Zainuddin Abdul Rahman tatkala saya bertugas di syarikat pengiklanannya. Di antara kata-kata beliau yang masih saya semat hingga kini ialah, ‘untuk menguasai sesebuah bidang ilmu, kita perlu mulakan dengan menguasai 50 istilah dalam bidang yang diceburi.’

Tepat sekali kata-katanya kerana itulah yang sentiasa saya amalkan setiap kali apabila saya ditugaskan untuk melakukan sesuatu yang belum pernah saya buat. Alhamdulilah, meskipun pada asalnya saya orang seni, saya dapat melakukan kerja-kerja kejurulatihan, undang-undang, perakaunan, perundingan, pemasaran, sumber manusia, perbukuan dan kini persuratkhabaran.

Dalam dunia ilmu yang semakin pantas dan terdedah ini, sesuatu bidang ilmu itu amat mudah dipelajari samada secara sengaja mahupun secara kebetulan. Dalam seminggu dua ini, kita mula mengenali istilah-istilah dalam ilmu penerbangan. Secara asasnya kita sendiri boleh bercakap hal-hal aeronautik kerana mula faham istilah-istilah seperti radar, air turn-back, ping, satelit, transponder, SAR dan ACARS.  Walhal sebelum insiden MH370, hal-hal penerbangan agak asing buat sebahagian besar daripada kita.

Tak kenal maka tak cinta. Samada secara tidak sengaja ataupun terpaksa, sesuatu bidang ilmu itu boleh dikuasai jika kita terus memberi fokus terhadapnya. Ilmu menjadikan kita alim iaitu orang yang menguasai ilmu itu. Cara yang pantas menguasai sesuatu bidang ilmu itu ialah dengan memahami istilah-istilah asas bidang ilmu itu. Istilah-istilah itulah yang memberi makna kepada bidang ilmu itu. Sesuatu yang bermakna itu akhirnya akan diminati si pengamalnya.

Artikel ini insya-ALLAH akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 19.3.2014.

No comments:

Post a Comment