Tuesday, January 28, 2014

MENGAPA ANDA HANYA BACA TAJUK?



Piccredit: sinarharian
DI ANTARA
BERITA DAN CERITA

SUDAH sekian lama radio dan televisyen menjadi pencabar kepada penerbitan akhbar. Kemunculan internet pula bukan setakat mencabar, malah berdaya mematikan banyak penerbitan akhbar versi cetak. Untuk terus wujud, akhbar pula terpaksa melaksanakan langkah-langkah inovatif untuk memanjangkan hayatnya.

Melalui internet, sesiapa sahaja boleh jadi wartawan. Berita kemalangan jalanraya di Lebuhraya Utara-Selatan pada pagi tadi boleh terpapar di internet dalam masa beberapa saat. Foto, video dan berita bertulisnya boleh tiba ke genggaman pembaca melalui smartphone. Mereka tidak perlu lagi membuka komputer di pejabat atau di rumah untuk mengetahui berita itu.

Berbeza sekali dalam keadaan konvensional apabila berita dan foto kemalangan itu diambil oleh wartawan yang kemudiannya dihantar ke pejabat untuk disunting oleh sub-editor dan akhirnya ke mesin percetakan dan beritanya hanya terbit pada esok pagi. Berita yang panas sudah jadi sejuk dalam masa 24 jam kerana akan ada berita hot baharu yang menjadi tumpuan pembaca.

Kecepatan berita dapat disebar melalui internet inilah yang melelahkan penerbitan akhbar. Kerana tidak berdaya mengejar, maka banyak akhbar menerbitkan versi online masing-masing. Tujuannya untuk setanding atau berlawan dengan internet.

Namun, rupa-rupanya banyak juga penerbitan akhbar bercetak tewas dengan diri sendiri apabila para pembaca lebih sukakan akhbar online daripada akhbar bercetak. Mereka bertukar selera. Para pembaca baharu turut menyukai akhbar online sehinggakan pembaca akhbar versi cetak semakin mengecil dan akhirnya gulung tikar.

Setiap yang baik itu ada buruknya. Dan setiap yang kuat itu pasti ada kelemahannya. Berita yang terbit melalui internet ada buruknya dan ada kelemahan-kelemahannya. Di antara keburukan berita daripada internet ialah daripada segi ketepatan. Oleh kerana sebilangan daripada mereka yang memaparkan berita di internet itu mahukan kecepatan atau scoop berita, ketepatan sudah menjadi perkara kedua. Akibatnya berita yang sama dari laman yang berbeza boleh mempunyai berlainan fakta. Pembonceng motorsikal yang melecet kakinya akibat kemalangan, boleh patah kakinya dalam sebuah laporan daripada laman yang lain atau sudah meninggal pula dalam laman-laman yang lain.

Bayangkan jika yang melecet, patah kaki atau yang meninggal itu adalah seorang menteri, kemungkinan berita kecil itu meledak menjadi sebuah berita sensasi yang dikongsi melalui viral hingga bisa menggemparkan dan menimbulkan kekeliruan. Fakta akan menjadi auta seandainya sebuah berita benar itu diputar untuk memperoleh rating yang tinggi agar memperoleh iklan online yang mendatangkan wang.

Akhbar Sinar Harian mula memahami psikologi mereka yang membaca berita secara online. Oleh kerana itu, Sinar Online menumpukan perhatian kepada berita, sementara Sinar Harian versi cetak pula membuat persembahan melalui cerita. Benar, para pembaca di internet mahukan berita itu disampaikan segera. Justeru itu, apa sahaja berita besar yang sampai ke pengetahuan kami akan dipaparkan secepatnya melalui Sinar Online.

Bagaimana pun, berlainan pula dengan cerita daripada berita yang sama. Seorang bayi yang mati akibat didera itu adalah cerita. Apabila kisah itu diketahui, dalam masa beberapa minit sahaja berita itu tersebar di internet dan dipaparkan di Sinar Online. Namun, bagi akhbar versi cetaknya pula, Sinar Harian akan memaparkan berita latar, berita sampingan dan juga berita susulan kejadian.

Sinar Harian, dengan kekuatan pasukannya di seluruh semenanjung mampu mendapat dan memaparkan siapakah kedua-dua ibubapa bayi, kampung asal mereka, kerjaya mereka, kes-kes penderaan sebelum ini, pandangan NGO, pakar psikologi, pakar undang-undang dan juga maklumbalas orang ramai terhadap kes itu.

Persembahan kesemuanya di dada akhbar lebih merehatkan berbanding jika seseorang itu terpaksa scroll dari halaman ke halaman untuk mengetahui keseluruhan beritanya. Perbuatan itu amat memenatkan jari dan juga mata. Inilah kekuatan akhbar versi cetak yang masih sukar ditandingi oleh internet.

Berita yang dibaca melalui internet itu lebih berat kepada informasi. Ia hanya merangsang otak kiri. Berita yang ditatap di dada akhbar pula dipersembahkan dalam bentuk cerita. Ia merangsang otak kanan. Justeru, seseorang itu lebih mudah jemu membaca berita di internet berbanding membaca di dada akhbar. Ini boleh dilihat kepada fenomena mereka yang hanya membaca tajuk berita semata-mata dan bukan berita itu sendiri.

Ini terbukti kerana banyak sekali komen-komen pembaca berita secara online itu hanya berdasarkan tajuk, bukan isinya. Justeru itu, banyak komen mereka yang lari dari tajuk, penuh persepsi dan prasangka akibat tidak mahu membaca keseluruhan berita akibat kepenatan.

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok pada 29.1.2014, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment