Photo credit: barbaraconelliblog
MANUSIA YANG
BERNAMA NOVELIS
MANUSIA YANG
BERNAMA NOVELIS
HAMPIR semua orang boleh menulis. Ramai juga yang
boleh mengarang. Tetapi hanya sebilangan sahaja yang pandai bercerita. Daripada
golongan mereka yang pandai bercerita, hanya segelintir sahaja yang pandai
bercerita melalui tulisan. Golongan ini pula terpecah menjadi dua. Golongan
pertama dikenali sebagai cerpenis, golongan yang satu lagi dikenali sebagai
novelis. Golongan novelis pula lebih kecil daripada golongan cerpenis.
Novelis adalah pencerita. Saya mengistilahkan
seseorang novelis itu sebagai pakar temberang! Orang biasa hanya boleh buat
temberang yang sedikit atau seketika. Tidak lama kemudian temberangnya sudah
pecah. Tipu helahnya mudah dikesan kerana lompong di sana-sini dengan
percanggahan logik dan fakta.
Sebaliknya temberang seseorang novelis itu panjang.
Seseorang pembaca itu mengambil masa berjam-jam membaca sesebuah novel atau
temberangnya. Ironinya, pembaca tahu ia adalah temberang atau fiksyen. Namun,
kerana mahirnya dia mengadun cerita bersalut dengan fakta, si pembaca boleh
menangis, ketawa, geram, marah, malah jatuh cinta dengan watak-watak yang
dicipta novelis itu.
Namun, bercerita melalui tulisan bukanlah kerja
yang mudah. Hendak mendapat inspirasi adalah satu hal. Hendak menyusun apa yang
terilham itu juga adalah satu hal yang lain. Idea, ilham atau inspirasi boleh
datang seperti kilat. Mengendalikan apa yang terlintas itu amat sukar, bagai
cuba menjinakkan kuda liar.
Bagaimana seseorang penulis itu hendak menterjemah
apa yang terpapar di layar mindanya menjadi aksara, perkataan, ayat dan para hingga
difahami oleh pembaca pula? Menyusun apa yang terlahir dalam bentuk tulisan itu
lebih sukar daripada menzahirkan melalui percakapan. Kalau bercakap, penulis
boleh perkatakan apa yang tercetus itu dalam senafas. Tetapi kalau menaip,
penulis tidak dapat menyampaikan sesebuah ideanya dalam masa sejam.
Mujurlah pada hari ini, kemudahan komputer
membolehkan seseorang itu menulis, memadam, menambah, memendek dan menyunting
hingga apa yang ditulis boleh menjadi clean
copy atau naskhah bersih. Andainya mereka berada di zaman mesin taip, kerja
memasukkan kertas baru ke penggelek mesin taip hanya untuk memperbetulkan satu ayat
itu sendiri amat mendera perasaan.
Seseorang novelis akan berasa bahagia
apabila karyanya sudah dinovelkan. Dia bangga dengan karyanya. Dia juga
berharap tulisannya itu akan disukai dan diperkatakan oleh para pembaca.
Komen-komen para pembaca itu akan memacu semangatnya untuk terus menulis. Namun
pada lazimnya, penulis berandaian bahawa pembaca akan membaca setiap patah
perkataan yang dia tulis.
Di sinilah kesilapan mereka pula. Mereka
terlupa para pembacanya bukan membaca surat cinta kekasih di mana mereka akan
berhenti sejenak pada setiap koma dan noktah.
Sebahagian besar daripada mereka tidak akan menutup buku, memejam mata sambil membayangkan apa yang tertulis sambil tersenyum simpul.
Sebahagian besar daripada mereka tidak akan menutup buku, memejam mata sambil membayangkan apa yang tertulis sambil tersenyum simpul.
Sebaliknya sebahagian besar pembaca
hendak tahu apa kesudahan cerita yang ditulis. Kerana itu, ada pembaca yang khatam
novel secara melangkau-langkau. Apa yang dia suka, dia baca. Apa yang tidak
menarik hati, mereka akan ditinggalkan. Bagai orang yang makan mi kari. Mereka
makan udang, sayur, telur, tauhu, hirup sedikit kuah dan kunyah sedikit mi. Yang
lain mereka tinggalkan.
Malah, ada pembaca yang hanya membaca
melangkau-langkau itu pula cepat-cepat membuka halaman terakhir untuk
mengetahui kesudahan cerita. Bagai orang yang menonton bola dalam siaran
berita. Mereka hendak tahu keputusan perlawanan. Itu sudah cukup memuaskan hati
mereka. Dan mereka bercerita dengan semua orang yang mereka sudah membaca novel
10 novel dalam masa sebulan!
Betapa pun yang dilakukan oleh pembaca,
itu bukan kesalahan. Itu adalah cara mereka membaca novel. Ada orang mengambil
masa lebih setengah jam untuk makan. Ada yang hanya mengambil masa 10 minit
untuk mengenyangkan perut. Novelis sebagai chef masakan minda perlu bersahaja
dengan perangai para pembacanya.
Betapa pun, sesebuah karya tidak kira setebal 50
halaman mahupun 500 halaman, dibaca dari ayat ke ayat atau dibaca secara
langkau-langkau, ia tetap harus dihasilkan dengan penuh tanggungjawab. Meskipun
ia fiksyen, kesan karya itu terhadap pembaca itu yang patut dititikberatkan
oleh seseorang novelis.
Walaupun ia temberang, ia adalah temberang yang
diyakini dan berbekas di hati para pembacanya. Andainya natijahnya baik, maka beruntunglah
si novelis itu. Andai sebaliknya, ia akan memakan diri novelis itu sendiri. Menulis
pun juga ada dosa dan pahalanya.
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 20.11.2013, insya-ALLAH...
No comments:
Post a Comment