Tuesday, October 22, 2013

ASPEK FIZIKAL YANG DIKETEPIKAN


 
Photo credit: bitbroken.com

CEKAP BERFIKIR TETAPI TIDAK SIHAT

MEMANDU untuk mencari  rumah pengantin turut memberi saya peluang meninjau dan melihat kawasan perumahan baru, taman rekreasi, masjid, sekolah, pasaraya, kolam kumbahan, tempat pelupusan sampah serta pelbagai lagi tempat yang menarik dan juga yang menyakitkan mata.

Biasanya, bila kita ke tempat yang lazim kita pergi, pandangan kita hanya ke hadapan, melihat lampu trafik dan tol. Tetapi, bila memandu ke rumah pengantin pula kita akan ke tempat yang tidak pernah kita sampai. Segala mercu tanda kita perhati dan bandingkan dengan peta di kad jemputan kahwin. Kita akan lebih peka dengan suasana sekeliling.

Baru-baru ini saya terpandang sebuah bangunan tinggi yang cantik tatkala memandu ke rumah pengantin di pinggir Lembah Kelang. Apabila melewati, bangunan yang cantik itu rupa-rupanya adalah sebuah kolej swasta. Bangunan-bangunan di sekeliling kolej swasta itu adalah bangunan rumah kedai tiga tingkat. Ertinya, kolej swasta itu menyewa bangunan tinggi itu kerana ia terletak di kompleks perniagaan.

‘Kolej tu tak ada padang ke?’ tanya anak saya yang duduk di kerusi belakang. Walaupun baru selesai menduduki peperiksaan PMR, anak saya sudah berangan untuk belajar hingga ke universiti. Sejak di sekolah rendah lagi dia sudah bercita-cita hendak menuntut di Universiti Malaya seperti abangnya atau di UiTM seperti kakaknya. Malah, dia sudah biasa masuk ke dalam kampus tatkala saya menghantar abang dan kakaknya pulang pada hujung minggu.

Soalan anak bongsu saya itu membuat memori saya mengimbau dan perasan sekurang-kurangnya ada dua lagi kolej swasta yang ditempatkan di bangunan tinggi. Sebuah kolej berada di tepi jalan dan sebuah lagi di kawasan perumahan. Tiada padang bola atau taman rekreasi disediakan untuk para pelajarnya seperti kolej swasta yang baru saya lewati itu. Mengapa ya?

Apakah tiada peraturan dan syarat ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan kepada mana-mana kolej swasta untuk menyediakan padang untuk para pelajarnya beriadah? Bukankah pendidikan itu seharusnya komprehensif iaitu membina mental, fizikal dan spiritual? Bukan semata-mata membina mental?

Bukankah falsafah pendidikan Malaysia dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia(PPPM) 2013-2025 itu mengambil semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) iaitu, Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.’

Membina intelek memang kita cambahkan di mana-mana institusi pengajian kerana pendidikan pada asasnya adalah untuk membina daya fikir dan pengetahuan. Kita menyediakan pensyarah, perpustakaan dan makmal. Kita galakkan kajian, hujah, wacana, seminar, forum dan seumpamanya. Penyediaan prasarana dan pemupukan budaya ilmu amat digalakkan.

Pembinaan rohani dan emosi boleh diukur dengan penyediaan masjid dan surau bagi para pelajar beragama Islam serta penggalakkan aktiviti-aktiviti keagamaan. Ruang-ruang untuk mengamalkan budaya dan agama bagi yang bukan Islam juga diizinkan. Dari pandangan kasar, memang ramai dari kalangan pelajar yang dapat memperkukuh rohani dan emosi di pusat pengajian tinggi. Itu petanda bahawa selain membina mental, aspek spiritual turut terbina.

Namun, bagaimana pula dengan pembinaan jasmani? Apakah ia benar-benar digalak dan disarankan oleh pihak institusi pengajian kepada para pelajarnya? Jika diukur pada denai joging kampus dan padang yang tidak meriah pada hujung-hujung minggu dengan mereka yang bersenam, tidak nampak ada usaha kita yang serius untuk membina kekuatan jasmani sebagai salah satu aspek yang perlu buat seseorang pelajar. Bagaimana pula dengan tiga kolej yang tidak mempunyai padang itu? Kalau pun di situ ada gimnasium, ia tidak boleh menampung hingga 500 pelajar untuk beriadah pada satu-satu masa.

Di mana aspek jasmani atau fizikal ini? Apakah ia tidak penting? Apakah jurutera petroleum tidak perlu fizikal yang kuat untuk memanjat dan melompat di celah-celah palang di pelantar minyak? Ataupun juruukur bahan yang dalam kerjayanya nanti perlu tahan mengharung selut dan bermain dengan pacat dalam menjalankan tugasnya? Ataupun seorang doktor veterinar yang dapat menarik lembu untuk ditambat sebelum memeriksanya?

Ada banyak ketika bilamana seseorang itu perlukan kekuatan fizikal dalam menjalankan tugasnya. Jika pembinaan fizikal tidak dianggap penting dalam pembinaan pendidikan, lebih-lebih lagi di universiti, kita hanya melahirkan manusia yang pandai berfikir, kuat beragama, tetapi boyot dan cepat mengah. Bersukan sebenarnya memperkuat semangat juang di dalam diri. Justeru itu, aktiviti jasmani perlu diperkasakan. Barulah sistem pendidikan itu holistik.
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 23.10.2013, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment