Tuesday, April 16, 2013

SPESIS UNIK


 
Photo credit: puteraduyung.com
GOLONGAN
ATAS PAGAR YANG
TERMAHAL

5 MEI adalah hari mengundi. Akhirnya, apa yang ditunggu sudah tiba. Ceramah, forum, wacana, perhimpunan, demonstrasi, road tour dan segala macam majlis kempen kian meningkat momentumnya. klimaksnya bakal disaksi dan dialami pada malam 5 Mei kelak.  

Keadaan semakin hangat menjelang tarikh penamaan calon pada Sabtu ini. Kehangatan sudah pun bertukar panas. Suhunya yang semakin menggelegak emosi itu menjadikan PRU13 dianggap sebagai ibu segala pilihanraya. Mudah-mudahan biarlah ia setakat menjadi ibu segala pilihanraya Malaysia dan tidak lebih daripada itu, kerana bapa segala pilihanraya Malaysia adalah pada tahun 1969!

Pilihanraya adalah cara demokrasi untuk memilih calon bagi mewakili mereka di Parlimen ataupun di Dewan Undangan Negeri. Calon yang mendapat lebih banyak undi akan diisytihar sebagai pemenang. Malangnya, kempen yang dijalankan oleh pihak yang bertanding kebanyakannya bukan sahaja memuji calon mereka tetapi sebaliknya mengeji calon lawan.

Cara kempen sebegini bertentangan dengan teknik promosi dalam pemasaran untuk menambah permintaan. Dalam konteks politik; menambah sokongan. Bila kita mengatakan produk kita bagus tetapi pada waktu yang sama mengatakan produk saingan tidak bagus, akhirnya ia melahirkan polarisasi pemikiran. Yang suka akan tetap suka. Yang benci akan terus membenci.

Akhirnya, ia akan melahirkan para penyokong yang fanatik. Ia memang bagus untuk mengekalkan sokongan mereka yang menerima kumpulan politik itu. Namun, pada waktu yang sama, ia sukar membeli jiwa, simpati dan empati, apatah lagi sokongan baru daripada pihak lawan untuk berpaling tadah.

Ironinya cara ini sebenarnya menyukarkan kedua-dua pihak untuk reach out kumpulan yang lebih besar iaitu pengundi atas pagar. Dalam mana-mana kumpulan manusia, sama ada dalam persatuan. organisasi mahupun negara, kumpulan atas pagar inilah yang paling besar. Mereka yang digelar sebagai the silent majority ini boleh mengubah keputusan pengundian.

Siapakah mereka? Mereka adalah golongan yang memerhati, membaca, mendengar dan membuat keputusan berdasarkan apa yang diingininya. Mereka memerhati dari jauh. Di mana mereka? Pergilah di pasaraya, pawagam dan taman-taman. Dengar apa yang mereka bualkan. Mereka akan bercakap apa sahaja kecuali politik.

Bila melayari internet, kita akan dapati blog-blog, laman web berita dan laman sosial politik dipenuhi mereka yang meminati bidang itu. Jangan ke sini. Layari laman-laman web sukan, rekreasi, ekspedisi, fotografi, melukis, muzik, menjahit, spiritual, mental, membaca, menulis dan memasak. Di laman-laman ini, kita sukar menemui mereka yang membicarakan mengenai politik.
Akhbar apakah yang mereka baca? Akhbar terlaris berbahasa Melayu ialah Harian Metro (sekumpulan dengan Berita Harian), dan Kosmo (yang juga menerbitkan Utusan Malaysia). Ini menunjukkan akhbar-akhbar lain daripada politik yang diminati mereka. Berdasarkan kepada jualan kedua-dua akhbar itu, ia menunjukkan golongan yang tidak meminati aktiviti politik adalah jauh lebih besar.

Saluran TV manakah yang mereka tonton?  Jika dikatakan tidak ramai yang menonton RTM kerana ia media kerajaan, ramai juga yang menonton TV Hijrah dan Bernama TV. Jika ramai yang punyai persepsi berita di TV3 itu berat sebelah, rating rancangan-rancangan lain saluran itu di antara yang tertinggi. Siapakah yang menontonnya melainkan mereka yang tidak meminati politik pada setiap masa. Itu belum lagi termasuk saluran-saluran Astro yang berpuluh-puluh itu.

Dalam pada itu, seandainya kita melayari laman-laman politik atau media sosial yang berkaitan dengan politik, kita akan dapati lebih 95 % mereka yang memberi komen dan kritik mengkritik adalah lelaki. Di mana golongan wanita? Sebahagian besar daripada golongan ini tidak membaca malah tidak suka kepada politik caci mencaci ini.

Apa yang golongan wanita mahukan? Sesuai dengan peranan mereka sebagai jantina yang melahirkan zuriat, fitrah mereka lebih mahukan keselamatan, ketenangan dan kebahagiaan. Sesuai dengan naluri yang lembut, mereka inginkan keindahan, kecantikan dan ketersusunan. Kecoh-kecoh mereka tak mahu.

Justeru itu, belum terlewat untuk memenangi hati golongan atas pagar yang cantik-cantik ini.   
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 17.4.2013, insya-ALLAH... 

No comments:

Post a Comment