Photo credit: mole.com
PILIHANRAYA
SATU BENTUK
PEPERANGAN
SATU BENTUK
PEPERANGAN
PADA asasnya manusia adalah spesis yang rasional dalam menyelesaikan
pertikaian sesama mereka. Bagaimana pun, mereka kerap juga menyelesaikannya
melalui jalan emosional, iaitu melalui pertengkaran, pergaduhan dan akhirnya
peperangan.
Pergaduhan pertama dalam sejarah manusia ialah di antara Qabil dan
Habil bilamana Qabil membunuh Habil kerana dengki dan tamak. Dengki kerana
Habil diberi peluang untuk beristeri cantik sementara dia pula dipinta ayahandanya
Adam a.s memilih kembar Habil yang tidak cantik. Qabil juga tamak kerana
inginkan sesuatu yang bukan haknya.
Sejak zaman dahulu lagi, peperangan terjadi kerana merebut kawasan
dan harta di antara kabilah. Ia kerana dengki dan tamak juga. Apabila kumpulan manusia
menjadi semakin ramai, pertelingkahan di kalangan suku kaum itu kemudiannya
menjelma menjadi peperangan di antara wilayah dengan wilayah, empayar dengan
empayar dan akhirnya di zaman moden pula, antara negara dengan negara.
Walau betapa zalimnya peperangan itu, daripada sudut pandang yang
lain, ia dilihat sebagai satu cara untuk mengasah nilai-nilai murni manusia. Di
zaman Rom, peperangan itu mempunyai nilai untuk menunjukkan kekuatan (fortitudo), disiplin (disciplina), ketegasan (constantia), ketahanan (patientia), menyintai keagungan (amor laudis) dan mendambakan kemenangan
(cupido victoriae).
Ia turut diperlihatkan kepada rakyat sebagai tontonan melalui
pertarungan para gladiator dengan singa di arena. Di situ, gladiator yang berjaya
akan disanjung dan yang gagal akan dihina jika tidak menemui ajal. Meskipun kita
pada hari ini melihatnya sebagai sadis, namun begitulah nilai yang dipegang
masyarakat Rom pada ketika itu.
Falsafah
peperangan oleh Carl von Clausewitz, seorang pakar peperangan German dalam
bukunya On War, menggabung
pemerhatian beliau daripada sudut strategi. Apakah peperangan itu jalan
penyelesaian atau ia sendiri adalah penyelesaiannya. Pakar strategi China, Sun
Tze dalam bukunya The Art of War pula
memerhati peperangan daripada sudut taktikal.
Peperangan manusia di zaman ini pula terjadi bukan setakat merebut
kawasan dan pengaruh pemerintahan semata-mata. Malah ia berlaku kerana
perbezaan anutan agama dan ideologi sosial, ekonomi mahupun politik. Bagaimana pun,
peperangan pada hari ini tidak semestinya memerlukan senjata membunuh secara
fizikal. Sebaliknya, ia terjadi dalam bentuk peperangan melalui perniagaan,
media dan juga dunia siber.
Dalam dunia yang bertamaddun, peperangan berubah menjadi
pertandingan dan peraduan dalam arena sukan. Dilihat daripada sudut yang
positif, peperangan dalam konteks sukan seperti Sukan Olimpik juga menyatukan
semangat perpaduan di kalangan rakyat agar seiya sekata untuk menentang dan
memenangi perlawanan.
Bolasepak sebagai salah sebuah acara sukan, menyatukan penyokong
bagi sesebuah pasukan untuk menentang pasukan yang ditandingi. Bolasepak bukan
sahaja menjadi keseronokan, malah satu bentuk kegilaan manusia sedunia pada hari
ini. Ia menjadikan kumpulan yang menang menepuk dada dengan bangga dan kumpulan
yang kalah pula tertunduk dan terduduk. Yang penting, peperangan bentuk ini
tidak menghilangkan walaupun sebuah nyawa.
Islam yang membolehkan peperangan pun mempunyai etika yang
antaranya, tidak boleh memulakan peperangan; tidak boleh menyerang wanita,
orang tua, kanak-kanak dan orang cacat; merosakkan harta benda kecuali darurat;
memerangi mereka yang berdamai; mengaibkan mayat musuh; wajib mentaati
perjanjian damai dan tidak menganiaya tawanan.
Begitu juga, Konvensyen Geneva yang diperakukan
oleh 194 negara di dunia mengandungi empat perjanjian dan tiga protokol,
menggariskan tindakan kemanusiaan dalam peperangan seperti hak tawanan, perlindungan
terhadap yang cedera dan perlindungan masyarakat sivil di dalam wilayah peperangan.
Semua etikanya perlu ditaati.
Berperang itu boleh, tetapi mesti ada peraturannya. Bukan seperti
penceroboh Sulu yang tiada langsung adab dan etika berperang. Bendera putih
dikibar tetapi bertujuan untuk memerangkap. Lawan yang maut dianiaya kerana
sudah tiada peri kemanusiaan lagi.
Berperang dan berperanglah juga bila ia dinamakan pilihanraya.
Apabila peraturan peperangan pilihanraya telah ditetapkan, patuhilah ia seperti
manusia bertamaddun. Ia adalah untuk kesinambungan kedaulatan sebuah negara. Pilihanraya
ialah untuk memilih dan mengambil alih, bukan untuk merampas. Yang kalah mesti
bersedia untuk melepaskan. Yang menang bukannya berperilaku seperti sudah
menakluk negara yang dinamakan Malaysia.
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 10.4.2013, insya-ALLAH...
No comments:
Post a Comment