Tuesday, January 11, 2011

BERANI KERANA BENAR


Foto: hq.qulhaq.com

MUDAH KECIL HATI
KERANA KECILNYA HATI

APABILA kemenangan Ana Raffali di Anugerah Juara Lagu ke-25 dipertikaikan oleh banyak pihak terutamanya secara terang oleh para peminat muzik, saya terfikir bagaimanakah penyanyi dan pemuzik itu menghadapi cemuhan dan ejekan mereka yang tidak dapat menerima keputusan itu.

Secara kebetulan, apabila melintas di meja majalah Media Hiburan pagi kelmarin, saya terpandang personaliti itu sedang ditemubual oleh Editornya Meen Tahrin. Saya nampak wajah Ana Raffali yang tenang, seolah-olah tidak tergugat dengan beribu kritikan terhadap kemenangannya.

Ana Raffali adalah seorang di antara beribu-ribu insan yang diuji dengan komen-komen negatif orang ramai. Sudah pasti jumlah mereka yang mengenali beliau secara peribadi hanya sedikit. Yang lebih ramai adalah mereka yang tidak pernah langsung bertemu dengannya secara live.

Dunia siber dan juga media elektronik serta cetak pada hari ini memungkinkan seseorang itu menjadi popular dalam sekelip mata sama ada secara positif mahu pun negatif. Beruntunglah insan seperti Khairul Fahmi, penjaga gol Harimau Malaya apabila dipuji dan dipuja kerana kehandalannya menjaga gawang Malaysia. Sebaliknya, boleh demam seseorang itu dibuatnya apabila dihunjam kata bersulam nista dari mulut-mulut yang laser!

Dunia komunikasi tanpa sempadan kawasan dan had masa mampu membongkar kesilapan berpuluh tahun dahulu ke saat dan ketika ini. Foto-foto peribadi dengan gaya seksi, nakal, poyo atau belia pun boleh sahaja muncul di alam siber lalu menjadi bahan tawa beribu-ribu manusia lain. Kalaulah dosa lama pernah dilakukan dan tersimpan rapi dalam lipatan sejarah, seorang kenalan yang tidak mengerti dosa pahala boleh memaparkannya untuk suka-suka. Seolah-olah tontonan keaiban diri di padang mahsyar sudah tertayang sejak di dunia lagi. Tidak perlu tunggu mati hidup semula untuk menonton dosa-dosa lalu.

Dalam pada itu, kita tidak hairan andainya seseorang itu menjadi pujaan jutaan manusia kerana sesuatu yang unik yang dia lakukan. Yang menjadi kekaguman ialah apabila seseorang itu berdepan dengan segala kritikan, cemuhan dan segala macam fitnah dengan tenang. Seolah-olah tidak lut dengan apa yang diperkatakan mengenai dirinya. Mengapa ada manusia yang mempunyai perasaan yang kental sebegini? Apakah rahsia kekuatan mentalnya?

Terdapat dua golongan manusia yang mempunyai hati dan perasaan yang kuat dan padu. Golongan pertama, adalah manusia yang benar-benar bersalah tetapi selamba sahaja menerima kritikan dan cemuhan orang lain. Mereka ini tebal kulit mukanya. Kerana itu dia tidak tahu malu dengan segala komen dan kritik terhadap dirinya. Dia pekakkan telinga dan butakan matanya lalu terus menerus melakukan keburukan tanpa rasa bersalah. Malah, berani mempertahankan yang salah itu sebagai yang benar dan yang buruk itu sebagai baik.

Golongan kedua adalah manusia yang teguh hatinya kerana dia sememangnya tidak bersalah. Fitnah dan apa jua kritikan negatif terhadap dirinya tidak memberi kesan langsung terhadap kehidupan sehariannya. Selagi dia yakin yang dia benar, dia mengenepi atau tidak melayani perasaannya dengan kata-kata orang, kerana dia berpegang pada kebenaran.

Insan beginilah yang harus kita kagumi. Tokoh-tokoh politik, perniagaan, pejuang keamanan dan selebriti yang teguh pendirian adalah di antara mereka yang harus dicontohi. Tentu sekali terdapat mereka di sekeliling kita seperti guru, peniaga, petani berjaya, ataupun ibu dan ayah yang sepatutnya menjadi sumber inspirasi kerana kekentalan hati dan teguh pendirian.

Di dalam dunia yang penuh dugaan, kita tidak boleh mempunyai hati yang rapuh. Mudah terusik hanya apabila ada teman mengatakan tudung yang kita baru beli tidak cantik atau jatuh sakit apabila mengetahui diri kita diumpat dari belakang. Di dalam kehidupan di mana ramai sekali manusia suka bercakap ikut sedap mulut, kita tidak seharusnya terluka hanya dengan kata-kata.

Bayangkan, jikalau kita dibolehkan mendengar semua bisikan hati manusia di sekeliling kita, dan kita memberi reaksi ke pada semua kata-kata hati manusia, tentu kita tidak boleh melangkah ke hadapan walaupun setapak.

Kita mesti teruskan
kehidupan dengan selamba, kerana
jika kita mudah kecil hati,
ia menandakan betapa kecilnya hati kita.


Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 12.1.2011.

6 comments:

  1. mudah kecil hati kerana kecilnya hati...
    sy terkesan dgn kata2 tersebut.
    mungkin hati sy dahulu tersangat kecil..
    tp kini hati sy sedang membesar utk cekal menghadapi bisikan2 hati manusia lain :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulilah. Semoga terus memperoleh kekuatan untuk membesarkan hati ~ big-hearted.

    ReplyDelete
  3. sy seorg yg sensitif..mudah kecil hati..:(

    ReplyDelete
  4. Just wanna share what I got from my readings.. " Tidaklah seseorang itu merendah-rendahkan orang lain melainkan dia merasakan orang itu tinggi ." Sama-samalah kita fikirkan.

    ReplyDelete
  5. saya pun mudah kecilkan hati...hehe sekarang nak basarkan hati....

    ReplyDelete