Tuesday, January 25, 2011

3 PERINGKAT PERGURUAN


Credit foto: sufimuda.wordpress
PANDUAN UNTUK
YANG INGIN BERGURU

PADA minggu lalu, saya membuat anggaran, andainya kita belajar dengan 7 orang guru bagi setiap tahun daripada darjah satu hingga ke tingkatan lima, iaitu dengan sebelas tahun persekolahan, kita sudah menuntut dengan 77 orang guru. Jikalau dicampur dengan guru-guru lain seperti Guru Besar, Guru Disiplin, guru-guru sekolah agama dan guru-guru tuisyen, ini bermakna, dalam usia 7 hingga 17 tahun, kita sudah berguru tidak kurang dengan 100 orang cikgu.

Sewaktu persekolahan, untuk satu-satu matapelajaran pun, kita belajar dengan lebih seorang guru. Yang pasti, sama ada ia matapelajaran matematik, kajian tempatan, fizik, kimia ataupun pendidikan jasmani, kita menuntut dengan lebih daripada tiga orang guru. Misalnya, untuk matapelajaran Bahasa Malaysia, kita belajar dengan empat guru bahasa yang berbeza ketika kita di darjah satu, darjah enam, tingkatan satu dan tingkatan lima.

Setelah meninggalkan alam pendidikan formal dan memasuki alam pekerjaan, dari semasa ke semasa, kita terus belajar sama ada melalui pengalaman ataupun melalui kursus, bengkel dan seminar yang diatur oleh pihak majikan ataupun yang kita sendiri sertai. Sememangnya kita harus terus menimba ilmu kerana ilmu itu sendiri berubah, berkembang, bertambah dan semakin pelbagai.

Di luar program-program pembelajaran ini pula, ramai di antara kita yang belajar sesuatu kemahiran dan pengetahuan dalam bidang-bidang yang diminati untuk keperluan diri bagi meningkatkan taraf hidup. Ada yang belajar ilmu memasak, kraf, muzik, penulisan, seni mempertahankan diri, kejurujualan, malah ada di antara kita yang menuntut ilmu perubatan alternatif.

Kebanyakan pelajaran secara sendiri-sendiri ini tiada kurikulum yang khusus. Oleh kerana kekangan masa, kita mungkin hanya sempat belajar dengan seorang guru sahaja. Pembelajaran yang diikuti tidak akan mendatangkan masalah persepsi selagi kita faham bahawa ilmu yang ditimba dengan seorang orang guru itu adalah sedikit sekali dan pastinya tidak luas dan mencukupi.

Andainya ia adalah ilmu kemahiran seperti kraf dan memasak umpamanya, ia tidak akan menjadi masalah. Sebaliknya, jika ilmu itu adalah ilmu spiritual seperti perubatan alternatif, persilatan atau keagamaan, ia dikhuatiri akan menjadi masalah apabila kita berasa ilmu itu sudah lengkap meskipun kita hanya belajar dengan seorang guru. Hal ini biasa terjadi kerana seseorang guru itu pasti mengatakan ilmu yang disampaikannya itu yang terbaik. Kita yang tidak mahu memperluaskan pengetahuan dengan berguru dengan orang lain kerana terpengaruh akan menjadi taksub dengan ilmu itu.

Taksub dengan ilmu itu berpunca daripada taksub dengan guru. Ketaksuban lebih banyak berlaku apabila kita hanya belajar dengan seorang guru. Kita rugi kerana akibat berasa cukup, kita tidak lagi menambah ilmu sedangkan besar kemungkinan kita memperoleh ilmu yang lebih banyak dan tinggi daripada guru itu sendiri seandainya kita belajar dengan guru-guru lain.

Kebarangkalian seseorang itu boleh tertipu dengan seseorang guru itu boleh berlaku apabila kita tidak berpeluang untuk menyemak ilmu yang dipelajari daripada guru lain. Para ulama di zaman silam berguru dengan lebih daripada seorang. Empat imam-imam besar pemimpin mazhab iaitu Imam Malik, Imam Shafie, Imam Hambali dan Imam Maliki dikatakan menuntut dari berpuluh-puluh orang guru.

Guru yang baik pula mempunyai tiga ciri-ciri yang terpuji dalam proses perguruannya. Di peringkat pertama, mereka mengajar kita sebagai guru dan kita sebagai muridnya. Di fasa ini, kita sebagai murid harus mendengar dengan patuh dan taat. Peringkat kedua pula ialah bilamana guru membenarkan kita mempersoalkan ilmu yang disampaikannya.

Di waktu itu, guru dan murid sama-sama memperoleh ilmu. Peringkat ketiga pula ialah apabila murid berani mengajar gurunya dan guru pula belajar daripada muridnya. Kedudukannya berubah, guru menjadi murid dan murid menjadi guru. Apabila ini terjadi, maka proses perguruan itu lengkap dan kedua-duanya memperoleh kedudukan yang tinggi.

Guru-guru beginilah yang sepatutnya kita cari!
“Katakanlah adakah sama orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?” (Surah al-Zumar, 9)

Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 26.1.2011.

3 comments:

  1. mohon link.cerita pasal guru/cikgu bacalah blog saya pasti gelak guling-guling

    ReplyDelete
  2. Teslamarin & Anonymous... silakan copy untuk manfaat semua.

    ReplyDelete