Tuesday, November 30, 2010

MARI AKTIF DALAM SUKAN YANG ADA KELAS!


Foto: youroutletshopping.info

MINDA
KELAS DUNIA
MELALUI SUKAN

DALAM Sukan Asia 2010 baru-baru ini, Malaysia telah menunjukkan kecemerlangannya di dalam beberapa bidang sukan yang disertainya dengan memenangi sembilan pingat emas. Sukan skuasy memperoleh tiga pingat emas, boling (2), karate (2), wusyu (1) dan basikal (1). Maknanya, kita mempunyai kehebatan taraf Asia untuk bidang-bidang sukan tersebut.

Dalam pada itu, sudah bertahun juga kita melahirkan juara-juara peringkat dunia di dalam sukan seperti skuasy. Datuk Nicol Ann David adalah juara dunia yang masih kekal dalam ranking nombor satu. Dalam sukan boling pula, kita ada pemain bertaraf dunia seperti Shalin Zulkifli, Azizul Hasni pula dalam sukan lumba basikal serta Datuk Lee Chong Wei dalam badminton. Dan kita mempunyai pasukan bertaraf dunia dalam sukan sepak takraw dan juga hoki.

Bagaimana pun, mengapakah bidang sukan yang dinyatakan di atas tidak mendapat liputan media yang meluas hingga ia menjadi sukan kegemaran dan kegilaan sebilangan besar rakyat Malaysia? Malah, liputan mengenainya dibuat mengikut musim. Apabila ada kejohanan, baharulah beritanya memperoleh ruang tambahan di dada akhbar dan media elektronik. Setelah tamat kejohanan, cerita mengenai sukan-sukan yang bertaraf dunia ini mulai sunyi sepi semula.

Sebaliknya, mengapa pula sukan bolasepak mendapat liputan yang begitu meluas? Kemenangan sekali-dua pasukan Malaysia dalam sesuatu kejohanan lazimnya akan diriuh-rendahkan oleh media. Maka rakyat mula memasang angan-angan bahawa kali ini, ya… kali ini kita akan menjuarai kejohanan itu. Apabila angan-angan sudah tersemai dan harapan sudah setinggi gunung, perlawanan berikut selalunya akan melisutkan kembali perasaan apabila kita kecundang.

Maka berdebat dan berpolimiklah masyarakat Malaysia tentang masa depan bolasepak negara. Harapan dipupuk kembali apabila ada pasukan baru, jurulatih baru, pengurus baru yang mengendalikan pasukan. Datanglah lagi pertandingan dan kita menyeru kembali semangat. Tetapi pasukan bolasepak kita tidak ke mana jua. Mengapa? Kerana pasukan bolasepak kita berada di tangga 150 dalam ranking FIFA! Alahai.

Sebenarnya kita hanya melihat fatamorgana. Keliru di antara realiti dan ilusi. Kelincahan, ketangkasan dan kepantasan para pemain antarabangsa di televisyen membuatkan kita berada di dalam ilusi. Dan kita bawa ilusi itu apabila kita menonton pasukan kita, sedangkan ia realiti. Maka bersemangatlah kita menonton pemain-pemain kita sedangkan tayangan di layar minda adalah bayangan pemain-pemain profesional antarabangsa.

Keadaannya sama seperti apabila kita perasan kita boleh memandu laju selepas menonton filem aksi ataupun bermain dengan permainan grand prix di video. Ilusi itulah yang kita gandingkan; bila mana apabila kita kerap menonton bolasepak di televisyen, kita berasakan bahawa bolasepak kita juga sehandal para pemain di televisyen. Padahal, imej di televisyen dan di padang sebenar adalah dua situasi yang berbeza. Ramai yang keliru dengan ilusi ini.

Seharusnya, biarlah kita berpada terhadap sukan yang belum nampak lagi kegemilangannya. Sukan bolasepak tidak perlu lagi digembar-gemburkan. Biarlah ia berkembang sendiri sebelum diuar-uarkan semula. Sebaliknya keutamaan harus diberikan kepada sukan yang bertaraf dunia.
Dalam pada itu, mereka yang di dalam persatuan skuasy, badminton, boling, hoki, sepak takraw, lumba basikal dan juga formula future, Majlis Sukan Negara dan persatuan sukan masing-masing perlu rapik dengan media. Selalulah buat kenyataan akhbar, beri kemudahan akses kepada maklumat kepada golongan ini. Sedarkan golongan media yang sukan-sukan ini bertaraf kelas dunia sepatutnya mendapat liputan paling meluas, berterusan lagi gah.

Ini akan menaikkan semangat kita untuk berbangga dan menggalakan kita untuk bergiat di dalam sukan-sukan itu. Bila kita bermain badminton, skuasy atau boling, sekurang-kurangnya kita yakin akan jadi juara dunia kerana Chong Wei, Nicol dan Shalin adalah buktinya.
Yang penting, biarlah kita bergaya di bidang sukan yang kita ada world class!

Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 1.12.2010.

No comments:

Post a Comment