Tuesday, June 22, 2010

Sikap Bina Tak Bina


Foto: redbookmag.com
ALANGKAH INDAH
ANDAINYA KITA ENDAH


SAYA bertemu kembali dengan Razia di alam siber apabila dia memohon menjadi rakan Facebook. Razia adalah bekas staf saya ketika bertugas di sebuah syarikat perunding perniagaan di Petaling Jaya. Sejak menjadi rakan, kami bermesej bertanya khabar. Saya sempat bertanya mengenai ayahnya, Pak Hanif yang baik hati. Orang tua itu tidak kenal saya secara peribadi tetapi melalui Razia yang selalu bercerita kepada ayahnya mengenai saya sebagai bosnya.

Apabila Razia pulang daripada kampung, dia selalu menyampaikan salam daripada ayahnya. Saya akan menyahut salam Pak Hanif seraya meminta Razia mengirim salam kembali. Oleh kerana kampung Razia di Felda Keratong, boleh dikatakan setiap bulan, dia akan pulang menjenguk orang tuanya. Dan, Pak Hanif tidak lupa mengirim buah tangan kepada saya berupa rambutan, manggis atau pisang salai. Dia pernah mengirim kepada saya daging rusa hasil buruannya.

Tentu sekali mesej pertama saya kepada Razia ialah mengenai Pak Hanif. Tersentuh hati saya bila Razia mengkhabarkan orang tuanya sudah tiada lagi. Arwah telah meninggal dunia tiga bulan yang lalu. Dan, mesej-mesej daripada Razia seterusnya ialah suara hatinya betapa beliau terkilan kehilangan orang yang amat disayangi. Katanya, dia mula jarang ke kampung sejak dinaikkan pangkat dan mula sibuk dengan kerja.

Sehinggakan apabila orang tuanya menjalani rawatan jantung di IJN KL pun, Razia tidak sempat menziarahi ayahnya yang terlantar. Malah, apabila orang tuanya dibawa kembali ke kampung, gadis itu masih sibuk dengan kerjanya sehingga Pak Hanif benar-benar pergi tak kembali. Hati saya tersentuh apabila membaca mesej-mesej Razia yang menceritakan betapa air matanya akan mengalir setiap kali hatinya dicengkam kekesalan bila mengenangkan arwah bapanya.

YA. Kita sering alpa apabila kita berasa kehidupan kita semakin baik dan sempurna. Apabila kesemuanya ada, maka kita menganggap seluruhnya akan kekal sampai bila-bila. Kenderaan yang membawa kita ke pejabat, kerja dan kerjaya kita dan mereka yang di sekeliling kita kesemuanya seperti kita juga ~ ia tidak akan kekal sampai bila-bila. Tanpa amaran, ia boleh hilang dalam sekelip mata. Kita yang berada di dalam pola kebiasaan tidak sedar yang kita sudah melangkah ke dalam zon selesa yang sebenarnya adalah tipu daya kehidupan.

Justeru itu, apabila kereta kita yang setia membawa kita pergi dan pulang kerja hingga kita terlupa untuk melakukan penyenggaraan; maka jangan panik apabila ia meragam tidak mahu hidup. Seandainya kerja kita yang sudah menjadi rutin dan mudah dibereskan sehingga kita tidak terfikir untuk memperbaiki cara kerja kita; maka jangan hairan apabila sampai tempoh kenaikan, gaji kita tidak dinaikkan kerana prestasi kita yang hambar. Sekiranya teman setia kita sudah dianggap amat memahami hinggakan kita tidak ambil pusing terhadap dirinya lalu dilayan seperti benda; maka jangan menyesal bila teman setia itu hilang dari mata.

Kita tidak ada kuasa. Namun, apabila bila kita lihat semuanya berada dalam putarannya, jangan pula kita berasa kesemuanya beredar dengan sendirinya. Apabila kehidupan kita diusik oleh Yang Maha Kuasa, janganlah melatah dan menyesal. Bersyukurlah senantiasa kerana dengan itu kita akan mengingat diri agar redha dan tawakkal apabila ujian datang bertimpa.

Alangkah indahnya jika kita sentiasa endah dengan manusia di sekeliling kita, perkara yang kita sukai dan benda yang kita empunyai. Dengan cara itu, kita tidak akan bina tak bina, atau mengambil mudah dengan apa yang kita ada. Let’s not take things for granted. Ingatkan diri bahawa yang kekal hanyalah Yang Awal dan Yang Akhir ~ Al-awwalu wal-akhiru. Ingatkan diri kita sekarang kerana umur kita semakin singkat. Ingatkan sekarang, bukan esok atau lusa.

Hadith Nabi: Ibn Umar r.a., katanya : " Rasulullah SAW telah memegang bahuku dan bersabda : “Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau, atau pengembara.” Maka Ibn Umar berkata : "Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi. Dan jika engkau berada di waktu pagi maka janganlah engkau menunggu petang. Gunakanlah waktu sihatmu sebelum datang waktu sakit. Dan gunakanlah waktu hidupmu sebelum datang waktu mati."

Artikel ini terbit di akhbar Sinar harian pada 23.6.2010.

3 comments:

  1. Alhamdulillah...syukur kehadrat Illahi masih lagi meminjamkan nyawa utk kita terus bernafas dan menikmati segala anugerahNya yg tidak ternilai...semoga esok lusa dan hari hari seterusnya kita terus dapat mengecapinya dgn rasa syukur dan mengingatiNYA tiap detik dan waktu....terimakasih berkongsi cerita..

    ReplyDelete
  2. Salam..kita sememangnya begitu,terantuk baru tengadah..tetapi saya begitu bimbang jika sekiranya hukum balikan/ sebab dan akibat akan berlaku tatkala kita dalam keadaan tidak sedar dan tidak mahu sedar.buat baik dibalas baik buat jahat dibalas jahat.Adakah tuan percaya hukum balikan ini?

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kepada 'secangkir madu merah' dan 'Artika Ibn Sulaiman.'

    ReplyDelete