Sunday, January 4, 2009


CUTI-CUTI
YANG MEMBIMBANGKAN


HARI cuti Krismas pada Khamis 25 Disember 2008, diikuti pula dengan cuti Awal Muharram pada Isnin, 29 Disember dan cuti Tahun Baru 2009 pada Khamis, 1 Januari membolehkan ramai orang mengambil cuti tampal sehingga 8 hari.

Bagi ramai orang, hari-hari cuti yang panjang membolehkan mereka sekali lagi melancong, pulang ke kampung atau berehat-rehat sahaja di rumah untuk menghabiskan cuti tahunan masing-masing. Bagi yang punyai anak-anak yang bersekolah, hari-hari cuti pada penghujung tahun digunakan untuk menyiapkan kelengkapan persekolahan anak-anak. Ya, cuti panjang amat merehat dan menyeronokkan.

NAMUN, bagi sebilangan orang, berita cuti amat membimbangkan! Teman-teman yang bekerja di kilang, khususnya kilang-kilang elektronik mula gementar bila penyelia mereka mengumumkan cuti. Cuti diberi bermakna tiada tempahan barangan. Sudah ada kilang-kilang yang mengumumkan cuti berselang mingguan ~ minggu ini bekerja, minggu hadapan bercuti hingga entah bila. Ada yang diberi cuti mulai pertengahan Januari hingga ke hujung bulan ~ kononnya untuk sambutan Tahun Baru Cina.

Ada juga yang terus diberi cuti sebulan tanpa gaji. Mereka akan dipanggil bekerja bila ada kerja. Kalau tahan menunggu, tunggulah. Kalau tak tahan, carilah kerja di tempat lain. Inilah pemberhentian secara taktikal. Pihak majikan tak perlu membayar pampasan.

PEMBERIAN cuti-cuti sebegini mula menunjukkan tanda-tanda merebak ke kilang-kilang tekstil dan perniagaan-perniagaan yang berkaitan dengan eksport khususnya ke Amerika dan Eropah. Begitulah, cuti tidak semestinya menggembirakan.

Bagi aku, penghujung tahun 2008 aku penuhi dengan bekerja bagi memastikan aku tak mengumumkan cuti paksa kepada mana-mana staf aku. Biarlah mereka seronok bercuti dan buat apa yang mereka suka.

'Kerjaku sendiri sebenarnya adalah satu percutian panjang!'

No comments:

Post a Comment