Saturday, December 13, 2008



ARMCHAIR HEROES

MEMBUKA kotak e-mel dah jadi macam membuka peti surat di depan rumah. Bezanya, membuka kotak e-mel saya lakukan lebih tiga kali sehari berbanding dengan peti surat di depan rumah, di mana saya akan jenguk dan singkap penutup petinya bila pulang dari pejabat di malam hari. Saya terima banyak e-mel. Tetapi saya menerima lebih banyak e-mel sampah daripada e-mel mengenai kerja atau daripada kenalan dan sahabat handai. Daripada banyak e-mel sampah yang saya terima, saya (maaf cakap) menyampah kalau saya terima e-mel berantai.

Ciri-ciri e-mel berantai ini mudah dicam. Pertama, bila e-mel itu dibuka, ia dipenuhi dengan beratus-ratus penerima sebelum saya kerana ia adalah e-mel yang diforward atas forward hinggakan saya terpaksa scroll down jauh ke bawah untuk membaca e-mel yang dikirim. Kedua, e-melnya akan mempunyai cerita sensasi seperti ‘Berita Dari Masjid Nabawi,’ Penggunaan Fonsel Menyebabkan Kebakaran di Stesyen Minyak,’ dan ‘Dapat Wang Dari Bill Gates.’ Ketiga, kadangkala akan terdapat nama dan alamat pengirim asal yang beralamat di syarikat korporat, seolah-olah si pengirim wujud.

Saya pernah dua kali gatal tangan dan telefon. Panggilan pertama, mendapat jawapan tiada orang berkenaan bertugas di situ dan yang kedua nombor berkenaan tidak wujud. Mengapa e-mel ini diforward dan diforward dan diforward?

Saya percaya si pengirim berniat baik. Hendak berdakwah dan mengingatkan sesama insan. Yang kurang bagusnya ialah, mereka mengirimlanjut e-mel tanpa usul periksa sebab mereka juga mudah percaya kepada e-mel-e-mel ini. Mereka ingin jadi armchair heroes, iaitu menjadi hero atau menolong orang lain dengan cara mudah, iaitu duduk di depan komputer dan menekan-nekan butang untuk menyampaikan apa yang mereka percaya sebagai kebaikan dan membantu beratus-ratus orang lain. Padahal, mereka melakukan perbuatan yang sia-sia, malah boleh juga menyebar fitnah.

UNTUK anda, bila menerima e-mel-e-mel begini, layarilah laman-laman seperti snopes.com untuk mengenalpasti kesahihannya sebelum menyampaikannya pada orang lain. Maaf, kesemuanya berbahasa Inggeris. Kalau ada yang berbahasa Melayu, saya baru jumpa satu artikel di sini.


No comments:

Post a Comment