Tuesday, December 18, 2018

UNTUK KITA YANG SUKA KOMPELIN

UNTUK KITA YANG SUKA KOMPELIN
Kita tahu, terdapat mereka yang berada di antara kita terdiri daripada mereka yang suka kompelin. Mereka bercakap mengenai harga rumah yang mahal, penjawat awam yang rasuah, harga barangan yang semakin mahal kerana GST, ruang parkir yang kian sesak, kesesakan jalanraya, cuaca yang tak menentu, ahli-ahli politik yang merosak negara dan juga kucing jiran yang berak di dalam pasu bunga.
Apabila kita membuka laman-laman sosial, kita juga akan melihat kompelin demi kompelin daripada mereka yang tidak berpuashati terhadap apa yang terjadi pada diri mereka. Pendek kata, kita biasa sangat mendengar pelbagai jenis kompelin. Silap haribulan, kita terpengaruh hingga kita turut jadi kaki kompelin.
Soalnya… apakah ia dapat mengubah apa-apa? Harga rumah semakin tinggi, bilangan penjawat awam yang tertangkap kerana rasuah semakin ramai, barang tidak akan turun, GSt tidak akan dimansuh,  ruang parkir tidak akan lengang, jalanraya tetap sesak, cuaca memang tak boleh dikawal, ahli-ahli politik tetap seperti tikus membaiki labu dan kucing akan mencari pasu bunga lain untuk diberak pada esoknya.
Oleh kerana begitu banyaknya kompelin, kita rasakan seolah-olah dunia akan jadi tonggang terbalik kerana semua yang terjadi semakin tak betul. Kita nampak keadaan semakin kusut kerana semua orang sedang menyuarakan kompelin.  Tetapi, apa yang kita tidak sedar ialah terdapat di kalangan mereka yang tidak kompelin pun. Sebaliknya mereka buat apa yang seharusnya mereka lakukan untuk survive.

Mereka terbahagi kepada dua golongan. Golongan pertama ialah mereka yang sudah tak sempat kompelin kerana mereka cukup-cukup makan. Makan apa yang ada. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Benar-benar seperti ayam. Jika tidak berusaha, tiada apa yang boleh dibawa pulang untuk kunyahan anak bini. Kerana itu, mereka tiada hidangan yang enak yang boleh mereka kongsikan di Facebook, kerana mereka tiada Facebook pun.

Umpama derita ditanggung sendiri kerana orang tidak peduli. Kalau ada kenduri, baharulah dia dapat makan lebih sedap. Jika hendak membeli, tangan meraba ke dalam poket mengira berapa keping syiling yang ada sebelum berani mengambil sebiji karipap. Bila anak mengadu hendak beli buku sekolah, dia menelan liur sambil mengangguk perlahan sambil memikir di mana mahu dicari wang untuk membelinya. Si ibu boleh jatuh demam walaupun  si anak baharu mula selsema terkena hujan. Si ibu risau di mana wang untuk membayar ubat klinik.

Inilah golongan yang berada di luar glamor media sosial. Tidak berada di gedung-gediung membeli belah, tiada di mana-mana restoran hipster, malah tiada juga di pasar-pasar malam sekadar seronok-seronok mencari apa yang diingini untuk makan-makan. Malah, mereka tersisih di belakang pentas kehidupan. Hidup di dalam kegelapan yang tiada bayang-bayang.

Golongan kedua pula adalah mereka yang berfikir dan bekerja untuk mengatasi segala kompelin dengan melakukan sesuatu untuk dirinya. Baginya, tiada masalah yang sepatutnya menjadi masalah. Apa sahaja halangan adalah peluang yang mendatang.

Dia menganggap peluang hanya datang sekali. Kerana itu, peluang yang sedikit diperoleh akan diusahakan setengah mati seolah-olah tiada esok baginya. Bujur lalu melintang dia redah. Apabila mendapat tawaran, dia jadi pak sanggup.  Sanggup dahulu, kemudian baharu fikir bagaimana hendak memenuhi tawaran itu. Di matanya hanya nampak ringgit sebagai pengukur sukses. Tenaganya dipacu dengan bayangan habuan yang bermain di matanya.

Oleh kerana kesibukannya menggali harta untuk dirinya, kita juga tidak dapat melihat dia berpeleseran di kompleks membeli belah, di kafe-kafe, malah yang kurang bagusnya dia jarang-jarang terjengul di surau kawasan perumahannya. Malah, jiran-jiran pun tidak mengenalinya secara dekat kecuali sekadar bertukar senyuman bila berselisih.

Daripada mana-mana sudut pun, sememangnya kita tidak mahu menjadi orang yang susah kehidupan. Kita juga tidak mahu menjadi orang yang terlalu sibuk membolot harta untuk diri hingga tidak sedar yang kita hidup di dalam masyarakat. Daripada suatu sudut, bagus jugalah menjadi golongan yang sederhana seperti kebanyakan daripada kita. Cuma yang tak baiknya ialah menjadi orang kebanyakan itu bererti menjadi mereka yang suka kompelin.


Elok jika kita tutup mulut dan berusaha tidak mengenal lelah seperti golongan yang kedua. Dan, lebih baik jika hasil yang diperoleh itu dihulur kepada golongan pertama yang daif serta amat-amat memerlukan. Apabila kita berhenti kompelin, kita menjadi golongan yang terbaik di antara keduanya. 


5 comments: