Tuesday, November 6, 2018

TABIAT BELI BUKU SUDAH KEMBALI


piccredit: GBK

TABIAT BELI BUKU

SUDAH KEMBALI


TIBA-TIBA
berbondong-bondong warga Lembah Kelang berkunjung ke premis Kumpulan Media Karangkraf untuk membeli buku-buku di Jualan Gudang Akhir Tahun 2018 anjuran syarikat itu. Sejak ia bermula pada 2 November lalu, seluruh dewan dan studio sesak dengan para pengunjung di mana buku-buku termasuk al-Quran ditawarkan dengan harga yang murah.
Rata-rata, para petugas di Kumpulan Media Karangkraf merindui suasana kesesakan seperti ini. Mereka terkejut dengan kedatangan para peminat buku yang memilih buku hingga berbakul-bakul. Kemudian mereka sabar pula berbaris panjang menunggu giliran untuk membayar. Kenapa ya? Apakah pembaca buku sudah kembali kepada tabiat membaca?
Bagi saya, pembaca buku tetap dengan minat mereka itu. Mana mungkin mereka meninggalkan tabiat yang sudah berakar di sanubari? Mereka bukannya berhenti membaca, tetapi berhenti membeli kerana fikiran mereka berserabut dengan pelbagai perkara hingga mengenepikan tabiat membeli buku buat seketika.
Ini semua di antaranya kerana mob psychology yang mereka alami, kesan daripada media sosial. Sebaik sahaja GST dilaksanakan pada 2015, mereka heboh memperkatakan mengenai kenaikan harga barangan. Dalam fikiran rakyat, semua barang naik harga. Oleh kerana tuduhan kenaikan harga barang kerana GST menjadi tular, buku yang menjadi santapan minda bukan menjadi pilihan utama kerana mereka akan menumpukan kepada santapan perut.
Kita lihat pada hari ini, apabila SST diperkenalkan kembali dan harga barangan tidak pula turun, tidak ramai pula yang kompelin di media sosial. Oleh kerana itu, orang mula berbelanja tanpa kebimbangan itu di fikiran! Harga barangan yang semakin meningkat ini juga sudah sampai ke tahap di mana orang ramai sudah mangli dan menerima realiti dan berbelanja kembali.
Tiga empat tahun lalu menyaksikan kemunculan syarikat-syarikat indies yang menyemarakan dunia perbukuan. Syarikat-syarikat ini menerbitkan buku yang lebih hip dan cool. Apabila mereka menggunakan bahasa yang lebih selamba dan sedikit nakal, ia menarik golongan awal remaja yang baharu ingin mengenali dunia pembacaan buku.
Mereka menerbitkan buku dalam jumlah yang sedikit, kurang daripada satu hingga tiga ribu naskhah cetakan bagi setiap judul. Ini membolehkan mereka menerbitkan lebih banyak judul pada satu-satu masa. Teknologi print on demand memungkinkan kemunculan berbelas-belas syarikat buku indies. Buku-buku ini menenggelamkan terbitan daripada syarikat-syarikat buku gergasi.
Jika dianggarkan 20 buah syarikat buku indies menerbitkan empat judul sebulan, mereka dapat pamerkan 80 judul. Bila dibandingkan dengan lima syarikat buku gergasi yang menerbitkan empat judul juga sebulan, hanya 20 judul buku dari syarikat-syarikat ini yang terpamer. Nisbah 1:4 memperlihatkan seolah-olah buku-buku indies menguasai pasaran kerana judulnya lebih banyak terpamer di gedung-gedung buku.
Akibatnya, para pembaca buku popular dan konvensional yang memenuhi kedai-kedai buku sukar menemui buku-buku yang mereka ingini. Perlahan-lahan mereka meninggalkan kedai-kedai buku dan berhenti membeli. Pada waktu yang sama, golongan awal remaja yang baharu membeli kerana ingin mencuba sesuatu yang baharu meninggalkan dunia membaca buku apabila galak pula membaca di aplikasi e-buku yang lebih santai dan percuma.
Golongan pembaca konvensional. yang minatkan buku-buku popular berhenti mengunjungi kedai buku kerana tidak menemui buku-buku yang mereka minati. Golongan awal remaja yang minat membaca hanya kerana kegilaan sementara juga berhenti mengunjungi kedai-kedai buku. Akhirnya, kedai-kedai buku menjadi sunyi. Ramai yang beranggapan bahawa orang Malaysia sudah malas membaca.
Saya tidak fikir begitu. Sebaliknya saya lihat ini sebagai kesan pertembungan khalayak pembaca dewasa dan pembaca muda hasil daripada kemunculan syarikat-syarikat indies yang kecil tetapi tangkas, berlawan dengan syarikat-syarikat buku gergasi. Ia mengakibatkan gempa yang mengubah lanskap industri buku di negara ini.
Kini, banyak syarikat-syarikat indies dah gulung tikar kerana golongan remaja yang membaca buku kerana suka-suka mengikiut tren sudah asyik dengan telefon masing-masing. Syarikat-syarikat gergasi pula lelah dengan bagasi ribuan terbitan buku masing-masing di setor. Cara menukar aset agar tidak menjadi liabiliti ialah dengan mencairkannya. Jualan murah adalah jawapannya.
Iya. Jualan diskaun besar sentiasa akan menarik sesiapa sahaja untuk berbelanja. Jika syarikat-syarikat buku mengambil tindakan kamikaze dengan menjual murah, mereka punyai harapan untuk mengumpul kembali para peminat buku yang sudah berselerakan. Mereka akan membina kembali customer base yang runtuh.
Membeli adalah satu tabiat. Penerbit harus menggalakkan tabiat membeli buku supaya tabiat membaca kembali rancak dan segar.

No comments:

Post a Comment