Sunday, September 23, 2018

BANYAKNYA NOVEL CINTA DAN SERAM


DI PADANG MANA
PILIHAN NOVELIS?
DI TENGAH-TENGAH kemalapan industri filem tempatan, tiba-tiba dua buah filem, Hantu Kak Limah dan Munafik 2 meletup di pawagam dengan kutipan yang amat-amat luarbiasa. Kutipan filem Hantu Kak Limah menghampiri RM30 juta pada akhir Ogos 2018. Munafik 2 pula sudah dilaporkan melepasi kutipan RM40 juta. Kedua-dua filem ini masih ditayang. Walau apa pun, kutipan bagi kedua-dua filem ini sudah memecahkan box-office ataupun pecah panggung dan juga rekod kutipan filem Malaysia.
Sebagai orang yang terlibat dalam industri buku, rasa cemburu tetap ada. Bagaimana penonton begitu mudah mengeluarkan wang masing-masing untuk menonton filem? Harga tiket filem Hantu Kak Limah ialah RM15 dan Munafik 2 pula RM19 di panggung Golden Screen Cinema. Harga sekeping tiket lebih kurang harga sebuah novel.
Para penonton mudah mengeluarkan wang kerana sebelum ini telah ada filem Hantu Kak Limah Balik Rumah dan juga filem Munafik. Maknanya ada penanda aras sebelum ini. Oleh kerana mereka berpuas hati dengan filem sebelum ini, maka filem berikutnya ditonton tanpa ragu-ragu lagi.
Walaupun terdapat faktor cuti seperti Hari Merdeka, Awal Muharam dan Hari Malaysia sebagai sebab lebih ramai penonton ke panggung wayang, pada tahun-tahun sebelum ini pun terdapat juga cuti-cuti yang panjang, tetapi penonton tak berpusu-pusu ke panggung wayang seperti pada kali ini.
Jika dicongak, lebih 4 juta pengunjung sudah berbelanja untuk menonton filem Hantu Kak Limah dan Munafik 2. Tidak keterlaluan jika saya andaikan dengan law of average, 20 % di kalangan mereka atau 800,000 penonton adalah juga pembaca novel!
Walau apa pun, genre filem iaitu filem seram dan komedi nampaknya menjadi pilihan masyarakat. Filem-filem genre lain seperti filem masyarakat, animasi, cinta, patriotik, undang-undang, fiksyen sains dan aksi masih belum dapat mengatasi kedua-dua genre itu.
Fenomena ini harus menjadi perhatian mereka di dalam industri buku fiksyen. Para penerbit dan juga novelis seharusnya sedar apa yang penonton mahu. Para penonton mahukan cerita komedi dan seram. Maka sekalian novelis seharusnya melihat betapa kedua-dua genre ini menggamit penonton ke panggung wayang. Pada waktu inipun, novel-novel seram mendapat perhatian para pembaca novel.
Malangnya, apa yang berlaku, jumlah novelis yang muncul begitu syok memilih genre kisah cinta. Akibatnya pada hari ini, bilangan novelis kisah cinta sudah terlalu ramai. Dari semasa ke semasa apabila menelusuri laman Facebook, di ruangan People You May Know, saya akan menemui tidak kurang dua orang novelis baharu dalam seminggu. Sebilangan besar daripada mereka adalah novelis kisah cinta!
Patutlah pasaran novel kian menurun. Sebilangan daripada golongan yang ke panggung wayang adalah pembaca novel. Apabila rekod menunjukkan filem-filem cinta tidak cemerlang di pawagam tetapi hanya top di skrin TV, itu bermakna kisah-kisah cinta bukan menjadi pilihan utama penonton dan juga pembaca. Maknanya, seandainya para novelis cinta inginkan audien yang lebih besar, mereka kena beralih daripada genre itu.
Dalam pada itu, tidak ramai yang berani meneroka untuk menulis dengan genre masyarakat, animasi, cinta, undang-undang, fiksyen sains, patriotik dan aksi. Mereka bimbang jika tiada sambutan kerana khalayaknya kecil. Sebenarnya di padang yang sunyi itulah tempat yang paling bagus untuk novelis duduk bertendang!
Ia lebih baik daripada padang kisah cinta yang sudah sarat dengan novelis sehinggakan pemain yang baharu sukar bernafas dalam kesesakan itu. Benarlah, menulis genre selain daripada cinta itu lebih sukar. Tetapi yang sukar itulah sebuah kembara minda dan terapi bagi seseorang novelis.
Dengan kekuatan imaginasi,  cinema of the mind yang dihidangkan oleh seseorang novelis itu punyai kehebatan yang tersendiri berbanding dengan kehebatan sesebuah filem. Malah sajian novel punyai pelbagai intepretasi bagi seseorang pembaca, berbanding dengan apa yang diperoleh daripada menonton filem. Di pawagam, semua penonton melihat dan mendengar imej dan audio yang sama. Apakah menonton filem akan menghasilkan manusia yang punyai perangai yang sama kerana melihat imej yang sama?
Belum ada kajian mengenainya tetapi secara logiknya begitulah. Di sini, peranan novelis itu lebih mencabar seandainya mereka berfikir dalam-dalam. Jika mereka tidak mahu dilihat sebagai tukang cerita dan pengkhayal, mereka perlu pilih genre yang berbeza, yang belum ramai berani menerokanya. Itulah dunia kreatif sebenarnya!

No comments:

Post a Comment