Tuesday, July 24, 2018

PLANNING TO UNPLAN


KITA BERSAHABAT
ATAU MEMUSUHI DIRI?

ADA orang kata, kawan paling baik yang boleh dipercayai adalah diri kita sendiri. Dalam pada itu, ada juga orang kata, musuh paling hampir dengan kita adalah juga diri kita. Mana satu diri kita? Musuh ataupun sahabat?
Bagaimana kita boleh katakan bahawa musuh yang paling hampir ialah diri kita sendiri? Ia terjadi apabila kita terlalu tunduk dengan kata hati. Benarlah kata orang tua-tua, ikut hati… mati. Mati dalam konteks ini ialah mati sebelum mati.
Ia bermaksud mati akal, mati semangat, mati perasaan, mati fikiran, malah mati secara fizikal iaitu sudah tidak mempedulikan rupa paras diri. Mengapa terjadi begitu? Asalnya murni. Fikiran kita sentiasa mahukan diri kita selamat daripada mara bahaya secara fizikal seperti tercedera mahupun secara mental seperti terlalu berat berfikir.
Mekanisme diri yang mahu mengawal diri kita daripada sakit ini ialah dengan melarang kita berbuat atau memikirkan sesuatu yang dianggap susah. Cara yang paling selamat ialah dengan tidak berbuat apa-apa. Maknanya kita berasa biasa-biasa kerana tidak mahu memikirkan masalah ataupun melakukan sesuatu yang akan menyakitkan tubuh. Tanpa disedari kita berada di dalam zon selesa.
Benar, tidak berbuat apa-apa itu mengelakkan diri daripada berdepan dengan risiko. Atau sekurang-kurangnya melewat-lewatkan kita berdepan dengan masalah melalui sikap suka bertangguh.  Orang tua kata, kerja bertangguh tidak menjadi.
Mengapa? Kerana bertangguh itu bukan sebuah keputusan kerana hanya melewatkan daripada melakukan sesuatu. Bertangguh juga adalah pencuri peluang. Peluang, meskipun boleh datang berkali-kali, namun nilai peluang itu boleh sahaja mengecil daripada yang sebelumnya.
Jika peluang yang tiba itu tidak diambil maka jendela peluang akan tertutup. Yang mudah pun boleh jadi sukar apabila masa yang suntuk boleh memporak perandakan keadaan.  Menggosok pakaian untuk ke tempat kerja boleh jadi sesuatu yang begitu skuar andainya ia dilakukan pada saat akhir. Sedangkan andainya ia dibuat lebih awal, pakaian yang digosok akan kelihatan kemas dan akhirnya akan mencantikkan pula di pemakai.
Daripada satu sudut pandang yang lain, diri kita adalah rakan karib. Jika musuh diri itu mahu kita selamat dengan tidak melakukan apa-apa, rakan karib diri itu pula adalah sebaliknya. Ia sentiasa menggalakkan kita bertindak agar kita selamat.
Berbanding dengan sikap bertangguh, sikap bersegera dalam melakukan sesuatu itu adalah jalan yang terbaik jika kita mahukan kejayaan dalam apa yang kita ingini. Impian akan jadi kenyataan jika kita bertindak. Impian hanya jadi mimpi sekiranya kita hanya menyimpannya di kotak fikiran sebagai angan-angan.
Seseorang yang menjadi sahabat kepada dirinya akan sentiasa menjadikan sesebuah hasrat kepada tindakan. Tindakan itu akan membawa kejayaan dan proses itu akan diulang hingga ia menjadi pola tabiat diri. Benar, bertindak itu memenatkan fizikal dan mental. Namun, apa yang menyakitkan itu itulah yang akan membina diri.
Siapa diri kita esok amat bergantung kepada bagaimana kita mempergunakan masa. Seandainya kita lambat melakukan sesuatu, yang senang akan jadi sukar. Bila sukar ia tidak akan terbuat. Akhirnya kita menjadi seperti puntung hanyut dalam kehidupan. Apa yang ada, itulah yang kita dapat. Apa yang tak ada, tak akan diperoleh kerana kita sudah tiada usaha untuk mencari.
Mutakhir ini, di sebalik teknologi yang dikatakan mempercepatkan segalanya, kita sentiasa akan dilewatkan daripada memperoleh sesuatu. Sebab, kita bukan lagi simple, tetapi canggih. Makanan yang sedap bukan lagi ikan bakar yang diperah limau dan digaul dengan bawang, lada serta kicap. Makanan yang sedap itu bererti berjenis lauk pauk, ikan, sotong dan daging yang dibakar, dikukus mahupun digoreng.
Cuti yang merehatkan bukan lagi pergi ke pantai, mandi manda lalu berpiknik. Cuti yang merehatkan itu adalah menempah tiket penerbangan ke tempat percutian, berbaris untuk check-in di lapangan terbang, berbaris untuk check-in di hotel serta berbaris untuk mendapat tempat duduk di restoran.
Tidur yang merehatkan dahulu ialah meletak kepada di bantal dan berdengkur. Tidur yang merehatkan hari ini ialah dengan menghidupkan penghawa dingin, alat aromaterapi, lampu berdwarna warni serta muzik untuk lena.
Akhirnya makan, bercuti dan tidur pun menjadi suatu kerja kerana ia perlu dilengkapi dengan pelbagai peralatan. Semua ini akan memenatkan kita semula kerana tanpa kita sedari kesemua itu mengambil masa. Dan masa yang digunakan untuk memajukan diri kini menjadi lambat kerana kehadiran segala bekalan yang kononnya hebat tetapi mengalih perhatian kita daripada bertindak.
Maknanya, diri yang menjadi rakin karib itu memanjakan diri dengan kemewahan yang akhirnya menjadikan diri kita lalai untuk bergerak ke hadapan. Sebaliknya kita berputar-putar dengan keselesaan hasil kejayaan. Maknanya, diri yang menjadi sahabat itu sudah menjadi musuh kepada diri.
Justeru, bagaimanakah kita boleh sentiasa menjadikan diri sebagai sahabat? Susunlah kehidupan yang kucar-kacir, kucar-kacirkan kehidupan yang sudah tersusun! Plan to unplan!  

Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 25.7.18

1 comment:

  1. Saya telah kehilangan banyak masa untuk syarikat pinjaman palsu yang cuba mendapatkan pinjaman. tetapi itu tidak berlaku lagi.

    Nah, saya melihat komen pada blog oleh Marianne Low yang memberi keterangan tentang mendapatkan pinjaman dari seorang ibu Susan bowman, yang saya fikir sebagai salah satu syarikat palsu ini. Kemudian saya memutuskan untuk menghubunginya dan mencubanya semula .... Mengejutkan saya selepas prosedur yang diberikan kepada saya oleh ibu Susan. Kemudian dia meyakinkan saya bahawa saya akan dibiayai oleh bank langsung dari Indonesia yang harus saya pegang. Saya menunggu sehingga pinjaman saya diproses dan diluluskan dan kemudian saya mendapat pinjaman saya memohon langsung ke akaun bank saya tanpa bayaran tambahan ... Semoga Allah memberkati ibu Susan untuk kerja yang indah yang dia lakukan ..... Kebanyakan kawan saya yang memerlukan pinjaman juga dikenakan dan mereka mendapat pinjaman juga ....

    Anda boleh menghubungi ibu Susan bowman dengan e-mel ini (Susanbowmanloancompany@gmail.com)
    Juga pada whatsapp 12027538718
    untuk pinjaman anda sendiri dia tidak menipu saya

    Dan jika anda juga boleh menghubungi saya di email ini jika anda takut: aelok36@gmail.com

    ReplyDelete