Tuesday, June 4, 2013

PERANG AKHIR ZAMAN


 
Photo credit: mynewshub.my
BAGAIMANA
MERUNTUHKAN PERSEPSI

PM Datuk Seri Najib, menafikan dakwaan sesetengah pihak bahawa telah berlaku penipuan besar-besaran dalam PRU13. Ucapannya di perhimpunan bulanan JPM kelmarin merujuk kepada berita yang mengatakan terdapat beribu-ribu warga Bangladesh yang didatangkan sebagai pengundi hantu dalam pilihanraya lalu.

Dalam sebuah kenyataan lain, Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh ke Malaysia AKM Atiqur Rahman turut menafikan dakwaan penipuan itu. Katanya, pihaknya tidak menerima sebarang bukti mengenai pembabitan warganegaranya mengundi secara jahat atau salah di negara ini.

Setakat ini, belum dengar terdapat kes-kes pengundi hantu dari warganegara Bangladesh yang dilapor atau disebut di mahkamah.  Sebaliknya, terdapat beberapa laporan polis dari warganegara Malaysia yang dihalang untuk mengundi kerana dituduh sebagai warganegara Bangladesh.

Jawapan PM dan Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh itu sudah terlewat untuk memperbetul persepsi kerana cerita warganegara Bangladesh sebagai pengundi hantu sudah tersebar dengan begitu meluas pada hari-hari menjelang mengundi. Malah, kita dapat tonton beberapa video kes-kes rakyat Malaysia yang diherdik dan dikutuk oleh orang ramai di pusat-pusat mengundi semata-mata kerana mereka percaya pada maklumat rekaan itu.

Ia terjadi kerana cerita rekaan itu telah mencipta persepsi. Apabila persepsi telah terbentuk, maka ia amat sukar untuk diubah. Sesebuah persepsi terjadi hasil daripada maklumat yang tiba kepada seseorang. Ia melibatkan memori yang dibentuk berdasarkan kepada pengalaman panca indera. Persepsi yang terbentuk sukar disedari kerana ia berlaku di bawah sedar.  

Propaganda sebagai senjata politik yang begitu popular mudah disedari kerana ia biasanya berbentuk kempen yang sengaja melebih-lebihkan kebaikan sesuatu yang ingin diperkenalkan. Begitu juga dengan promosi dalam dunia pengiklanan. Ia biasanya disampaikan bersama bunyi, suara dan warna yang menceriakan.

Bagaimana pun, persepsi bukan ditujukan langsung kepada sesuatu sasaran. Malah ia disampaikan secara kenen, bermaksud atau secara muslihat. Ia disampaikan dalam bentuk maklumat palsu atau disinformation. Ia juga adalah suatu rekaan yang disampaikan dengan penuh logik seolah-olah ia benar hingga sesiapa yang menerimanya akan yakin ia adalah realiti.

Ia sama juga seperti bagaimana kita boleh percaya kepada fiksyen sains  filem Jurassic Park. Dengan menggunakan fakta sains sebagai maklumat benar, kisah ternakan makhluk dinosaur disampai dan diyakinkan bersama imej dan bunyi hingga kita percaya dinosaur boleh hidup di zaman ini. Sedangkan hampir mustahil untuk mendapat DNA pelbagai dinosaur dalam darah fosil nyamuk yang tersimpan berjuta tahun di dalam tanah, apatah lagi untuk menternaknya hingga berpuluh ekor bagi sesuatu spesis.

Make-believe. Itulah istilah dalam dunia karya kreatif. Ketika menonton filem itu, kita boleh terpengaruh dan terpedaya. Ia terjadi kerana ketika kita menyaksikan filem itu, fakta sains dan rekaan telah diadun begitu rupa hingga membentuk persepsi bahawa ia boleh terjadi.

Isu kononnya 40,000 warganegara Bangladesh yang dikatakan akan dibawa masuk dari Sabah dengan kapalterbang sebagai pengundi hantu adalah fakta dan rekaan yang mencipta persepsi bahawa ia akan terjadi.

Negeri ‘Sabah,’ ‘40,000 warganegara Bangladesh,’ ‘kapalterbang’ dan ‘pengundi hantu’ adalah imej-imej yang  akan terpapar di fikiran bila kita menerima maklumat ini. Imej-imej akan muncul di otak kanan iaitu otak yang berfungsi membina persepsi. Ia akan menjadi wayang di layar minda hingga kita percaya dengan maklumat rekaan ini.

Peranan otak kiri yang menggunakan logik diketepikan kerana ia dikuasai oleh emosi otak kanan. Kerana itu, bagaimana hendak menyembunyikan 40,000 orang pengundi hantu warganegara Bangladesh yang ramainya seperti jemaah Malaysia di musim haji tidak dapat dicongak oleh otak kiri untuk berlawan hujah dan menafikan persepsi yang terbentuk di otak kanan. Akhirnya begitu ramai yang percaya pada cerita rekaan itu.

Soalnya, bagaimanakah untuk meruntuhkan persepsi yang palsu itu? Jawapannya terletak kepada bagaimana semerta ia ditangani. Ertinya, apabila terbinanya sesebuah persepsi yang palsu, ia mesti diruntuhkan segera dengan maklumat yang benar. Jika dibiarkan, kita akan percaya dan hidup dalam kepalsuan persepsi. Kerana itu, selagi ada maklumat palsu lain yang membina persepsi palsu yang lain pula, ia mesti dihapuskan segera.

Benar, ia memenatkan dan tidak berkesudahan. Itulah perang namanya.

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 5.6.2013, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment