Photo credit: shofiqolbu.wordpress
HIDUPKAN SEMULA
BUDAYA BERCERITA
BUDAYA BERCERITA
BERCERITA adalah satu budaya yang wujud di kalangan pelbagai
masyarakat di dunia. Sejak di zaman batu pun, bercerita adalah satu cara untuk
menyampaikan sejarah sesebuah kaum melalui lakaran di dinding-dinding gua. Bila
zaman beralih, terdapat golongan yang menjadi tukang cerita atau penglipur lara.
Selain berhibur, cerita disampaikan golongan ini kepada raja mahupun rakyat sebagai
teladan mahupun sempadan.
Kanak-kanak adalah golongan yang amat sukakan pada cerita. Mereka
memperoleh pengetahuan dan ilmu melaluinya. Kisah dongeng, sejarah bangsa, negara
dan hero disampaikan oleh ibubapa kepada mereka. Daripada berceritalah
seseorang anak dapat dibentuk akhlak dan budi pekertinya.
Generasi pertama pasca merdeka masih banyak belajar sejarah negara,
bangsa dan keluarga daripada apa yang disampaikan oleh datuk nenek atau ibubapa
masing-masing. Pergolakan yang berlaku terhadap mereka di zaman Jepun, British,
komunis, konfrontasi Malaysia-Indonesia dan pergolakan
kaum pada tahun 1969 merupakan kehidupan yang penuh dramatik.
Pengalaman mereka sendiri pada zaman tersebut sudah cukup menggerunkan
kerana penceritanya, sama ada datuk, nenek, ibu dan bapa adalah mereka yang
terlibat secara langsung. Ini memberi kesan pengajaran yang hebat kepada
anak-anak untuk mempercayainya. Apatah
lagi ia disampaikan secara live oleh pelakunya
iaitu orang tua sendiri. Bukannya cerita orang lain. Kerana itu, anak-anak yakin
mematuhi ingatan dan amaran yang diselitkan
oleh orang tua.
Pada hari ini, cerita dongeng dan kisah sejarah diperolehi dengan mudah
melalui buku, filem mahupun secara online.
Ia sudah mengambil-alih budaya bercerita. Kesibukan ibubapa menjadikan budaya
bercerita itu terputus. Mereka terlupa untuk menyambung budaya bercerita yang telah
membentuk peribadi mereka sendiri kepada anak-anak mereka pula.
Akibatnya, seseorang anak itu tidak akan berasa bersalah memilih cerita
apa yang dia suka. Tentu sekali pilihan
mereka tersasar dari jalur-jalur cerita yang mempunyai nilai-nilai jatidiri.
Malah, cerita rekaan jauh lebih banyak memenuhi menu santapan minda anak-anak
daripada kisah benar.
Bila Hollywood dan yang sejenis dengannya mengambil tempat sebagai
pencerita, hiburanlah yang menjadi sampah santapan minda si anak muda. Berperang
dengan menembak tanpa henti ala-Rambo,
hero yang tidak mati ala-John McClane;
Die Hard atau peperangan yang meruntuhkan segala pencakar langit ala-Transformers, menjadikan anak-anak
muda melihat peperangan sebagai keseronokan.
Apabila pergolakan di Lahad Datu terjadi, anak-anak yang merujuk
adegan perang persis filem perang atau permainan video ala Call of Duty, mereka hairan,
tertanya-tanya dan mempersoalkan mengapa terlalu sedikit yang maut? Tidak beratus-ratus
seperti yang mereka lihat di filem dan yang mereka bunuh dalam permainan video.
Mereka pelik, bagaimana ada pihak hero (PDRM & ATM) boleh gugur. Dalam
filem, hero tidak mati. Dalam permainan video, bila game over, permainan boleh diulang kembali. Yang mati boleh
dihidupkan semula.
Mereka mahu segala strategi dan maklumat Ops Daulat diketahui sepenuhnya
seperti mereka tahu segala jenis senjata dan peralatannya dalam permainan
video. Kerana itu, mereka tidak dapat menerima penerangan bahawa atas
sebab-sebab keselamatan, strategi operasi tidak boleh dihebahkan.
Malangnya, oleh kerana terbiasa dengan dunia fiksyen, anak-anak muda
tidak dapat membezakan apa yang terjadi di Lahad Datu adalah realiti. Sebab
itulah, segala cerita yang kontroversi dan tidak pasti kesahihannya ditelan
bulat-bulat. Malah, mereka menyebarkan apa yang mereka jangkau di internet
tanpa menilai sama ada ia fakta mahupun fitnah.
Kita yang dewasa berasa marah dengan anak muda. Mengapa mereka
sanggup menyebarkan apa yang tidak benar? Mengapa mereka sanggup memperlekeh
pasukan keselamatan yang seharusnya diberi sokongan moral pada saat-saat mereka
mempertaruh nyawa? Mengapa mereka tidak patriotik seperti kita?
Salah siapa? Salah kita juga. Kita hentikan budaya bercerita kerana
kita terlalu sibuk. Biarlah cerita datuk, nenek, ibu dan bapa itu kita simpan
sendiri. Itu kan, kisah silam. Biarlah buku, televisyen, filem dan internet mengganti
peranan kita sebagai pencerita. Tetapi akibatnya, anak-anak muda kita pada hari
ini tenggelam dalam dunia fiksyen. Mereka tidak pernah didengarkan kisah suka,
kisah luka dulu kerana kita yang memerapnya. Kononnya, biarlah anak-anak kita
senang hati. Tetapi akhirnya, kita makan hati dengan perilaku mereka tidak
mengerti makna akar diri.
Walaupun agak terlewat, kita kena hidupkan kembali budaya bercerita
kepada anak-anak kita.
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 13.3.2013, insya-ALLAH...
No comments:
Post a Comment