Tuesday, January 10, 2012

NAMA ITU MARUAH PERIBADI


Photo credit: fineartamerica.com


APA-APA
YANG ADA
PADA NAMA


SAYA cukup teruja bila menelusuri nama rakan-rakan Facebook. Nama-nama mereka kesemuanya menarik, cantik bila dieja dan sedap bunyinya bila dilafaz. Tidak ramai yang menggunakan nama sebenar. Sebaliknya, ramai daripada mereka menggunakan nama samaran atau orang sekarang sebut sebagai nama glamor.


Malah, sebahagian besar daripada mereka menggunakan nama mereka yang digandingkan dengan nama bunga seperti Aiza Mayang Sari atau nama hobi seperti Syaza Novella kerana hobinya membaca novel. Ada juga yang menggandingkan namanya dengan nama syarikat seperti Asyraf Buku Islami atau nama Korea seperti Wana Ji Hoo.


Saya kurang percaya andainya nama-nama yang dipilih itu berasal daripada nama samaran atau gelaran yang diberi oleh orang lain kepada mereka. Sebaliknya, saya hampir pasti, kesemua nama-nama itu adalah pilihan sendiri sebagai identiti untuk memperkenalkan diri masing-masing.


Saya teringat pada pelbagai nama dan gelaran orang di kampung saya, Kampung Sri Lalang, Mersing. Pada tahun-tahun 60an, gelaran diberi kepada seseorang untuk membezakan antara seorang dengan seorang yang lain. Maklumlah, orang dulu-dulu tidak mempunyai banyak nama seperti orang sekarang. Ramai sekali yang menggunakan nama Abu, Abdullah, Mohamed, Abdul Rahman, Hassan dan Hussein.


Terdapat tiga orang yang bernama Abdul Rahman. Kerana itu, masing-masing diberi gelaran untuk membezakan Abdul Rahman manakah yang dimaksudkan. Yang pertama digelar Rahman Pelan, kerana dia seorang pelukis pelan. Seorang lagi dikenali sebagai Rahman Bang kerana dia seorang bilal di surau kampung. Seorang lagi dipanggil Rahman Brunei, kerana beliau bertugas sebagai seorang guru di Brunei.


Ada dua orang bernama Hassan. Seorang digelar Hassan Tuan Holt, kerana beliau menjaga banglo seorang Inggeris bernama Holt, sementara seorang lagi digelar Hassan Janggut kerana mempunyai janggut putih ke paras dada. Nama Hussein pun ada dua. Seorang digelar Hussein Gajah kerana beliau mempunyai senapang untuk menghalau gajah. Hussein yang seorang lagi digelar Husein Onggat kerana beliau pernah bertugas sebagai home guard di zaman darurat.


Orang sekarang lebih beruntung kerana mempunyai ibubapa yang kreatif dan banyak sumber rujukan untuk memilih nama anak-anak. Jika nama-nama itu dicari di Google atau Facebook, nama mereka memang satu-satunya nama begitu di dunia ini. Manakan tidak, kadangkalanya seseorang itu diberi hingga tiga nama yang panjang seperti Syaidatul Amiera Fauzana sebelum berbintikan bapanya yang hanya mempunyai tiga huruf sahaja seperti Ali!




Nama, sama ada nama samaran yang dipilih sendiri atau nama gelaran yang diberi oleh orang lain adalah sesuatu yang lumrah. Malah, ia boleh menjadi satu jenama. Apabila nama seperti Amy Search, Norman Kru mahupun Ning Baizura disebut, kita tidak akan memikirkan wajah atau personaliti lain selain daripada mereka kerana ia sudah menjadi jenama artis-artis itu. Malah, kita yang mempunyai nama seperti Siti Nurhaliza akan dipandang lebih daripada sekali oleh mereka yang baru mengenali kita kerana mereka mengaitkan nama itu dengan selebriti Siti Nurhaliza yang sudah menjadi satu jenama.


Oleh kerana nama dan gelaran itu mempunyai gahnya yang tersendiri, ada juga di kalangan mereka yang sanggup menggunakan gelaran yang berbentuk pangkat semata-mata untuk menaikkan imej mereka di mata masyarakat. Kita pernah mendengar cerita mereka yang membeli gelaran berpangkat Datuk atau Tan Sri semata-mata untuk berdiri sama tinggi dengan mereka yang berpangkat sedemikian. Malah, ada yang tidak takut menggunakan pangkat Tengku atau Raja yang tidak tentu entah di manakah susur galur gelaran itu.


Tidak kurang juga mereka yang menggunakan pangkat Doktor atau Profesor di pangkal nama sama ada untuk menyamar dan berlagak seperti tokoh akademik atau semata-mata mahu melariskan barangan yang mereka jual. Mereka bukan setakat menipu diri dan orang lain, malah lama kelamaan gelaran ini melekat pada nama mereka hingga mereka terlupa yang mereka adalah penipu hingga ke akhir hayat.


Malangnya, apabila tembelang itu pecah, bukan sahaja gelaran itu hilang. Malah, nama asal mereka dan nama bapa mereka sendiri yang tercemar. Bermula saat itu, maruah peribadinya boleh hilang buat selama-lamanya!

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 11.1.2012.

5 comments:

  1. uncle, my name given by abah. so i'm really proud to not use any nicknames.

    lama tak jumpa uncle & family. smoga uncle & family sntiasa diberkati Allah! :)

    ReplyDelete
  2. Nama sepatutnya mudah, indah dan mempunyai makna yg baik kerna ianya akan di panggil di Padang mashyar nnti.

    ReplyDelete
  3. Torpedo... terima kasih!

    Nora... bila nak ajak ayah dan mak datang ke rumah uncle?

    Suzliana... betul sekali, tu!

    ReplyDelete
  4. Salam,sebuah artikel yang amat menarik
    Mohon restu untuk saya salin ke blog saya.
    Terima Kasih Tuan Eyman.

    ReplyDelete