Tuesday, January 17, 2012

JANGAN SEMBUNYIKAN ILMU







Photo credit: atadesk.com

SUDAH TIADA
RAHSIA LAGI

SAYA tidak sangka bertemu dengan Mat Sendo selepas bersolat zohor di surau sebuah kompleks membeli belah Shah Alam. Seperti jolokan namanya, Mat Sendo masih tegap tubuhnya meskipun usianya sudahpun setengah abad.

Ketika di kampung, kami seperguruan silat. Ketika kami sama-sama menuntut, guru kami pernah mengeluarkan pandangan, ‘Saya akan ajar kamu semua sembilan gerak dan pukulan. Sebagai guru, saya akan simpan satu lagi gerak dan pukulan untuk menegakkan amalan agar murid tidak boleh melawan guru.’

Kata-kata guru kami itu disanggah oleh Mat Sendo. Bagaimana pun, kerana menghormati guru, dia hanya membisikkan kepada saya rasa kurang senangnya dengan pendirian guru kami. ‘Mana boleh guru amalkan sikap macam tu? Kalau aku jadi guru silat esok, aku hanya ada sembilan gerak dan pukulan.’

‘Kalau aku simpan satu ilmu, maknanya, murid aku hanya belajar lapan gerak dan pukulan. Bila murid aku jadi guru, dia akan simpan satu ilmu dan hanya beri tujuh. Lama-lama, generasi guru-guru persilatan tidak ada apa-apa yang boleh disampaikan kepada anak-anak muridnya sebab masing-masing nak simpan satu ilmu.’

Hendak dijadikan cerita, pada suatu malam latihan, Mat Sendo berjaya memukul guru kami hingga tersembam ke bumi! Pada malam esoknya dan malam-malam berikutnya, Mat Sendo tidak lagi hadir untuk berguru. Rupa-rupanya dia mengundurkan diri daripada meneruskan perguruan kerana tidak percaya dengan konsep menyimpan sedikit rahsia untuk kepentingan guru semata-mata.

Pertemuan dengan Mat Sendo itu menyegarkan kembali ingatan saya akan pendiriannya itu. Dia berpandangan jauh ketika kami semua seolah-olah bersetuju dengan konsep guru mesti simpan sedikit ilmu agar murid tidak akan melawan guru.

Seperti pada hari ini, apa sahaja ilmu sudah terbuka dan terpapar untuk sesiapa yang berminat. Tiada rahsia lagi. Kisah kejayaan individu sehinggalah kepada rahsia kejayaan organisasi atau perniagaan, sudah boleh dikaji dan diamalkan oleh kawan dan lawan, rakan dan pesaing. Sejarah kehidupan, anekdot, analisa rahsia kejayaan mahupun kejadian di sebalik kegagalan seseorang individu boleh dibaca berulangkali. Kisah kekuatan perjuangan Mahatma Ghandi, kecekalan Nelson Mandela dan ketokohan Tun Dr. Mahathir dapat dibaca dan dikaji.

Rahsia kejayaan syarikat Sony, kecekapan Apple, kegagalan General Motors atau kemuflisan Enron Corporation dipaparkan melalui pelbagai buku. Begitu juga kejayaan negara Jepun dengan falsafah bushido, kaizen, amalan 5S serta total quality management boleh dicontohi dan dipraktikkan seperti sebuah skrip.

Sebutlah apa sahaja laporan, penemuan dan kajian, kita boleh mendapatkannya di pelbagai blog, fail pdf dan video dari internet. Terbukanya rahsia kejayaan mahupun kegagalan individu, organisasi, syarikat mahupun negara menjadikan sesiapa atau mana-mana pihak berpeluang menjadikan apa yang diketahui sebagai teladan mahupun sempadan.

Kerana itu, memang pelik jika kita masih lagi hendak menyembunyikan apa yang dikatakan sebagai ilmu yang kita peroleh daripada orang lain. Pendirian sebegitu sudah ketinggalan zaman. Dunia yang telus di mana kita berkongsi ilmu dengan sesiapa sahaja di dunia ini, tanpa sempadan negara, kaum, malah agama.

Ilmu itu sebenarnya pengetahuan yang dipinjamkan oleh ALLAH. Justeru itu, kita tidak perlu lagi sembunyikan ia semata-mata kerana takut kita kalah dalam perlumbaan kehidupan. Walhal, dalam waktu yang sama, kita begitu lapar dan rakus mahu apa sahaja ilmu yang dipusakai oleh orang lain hingga tanpa malu menceduk atau memplagiatnya tanpa rasa bersalah.

Menyembunyikan ilmu baik yang kita ada, lebih-lebih lagi apabila ditanya oleh orang lain sebenarnya dilarang agama. Daripada Abu Hurairah r.a: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesiapa yang ditanya tentang sesuatu ilmu, kemudian ia menyembunyikannya maka Allah akan rantai di Hari Kiamat nanti dengan rantai daripada api neraka. (Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud).

Ilmu yang disembunyikan akan pupus seperti silat yang saya dan Mat Sendo pelajari. Ilmu persilatan itu telah berkubur bersama dengan gurunya.

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 18.1.2012, insya-ALLAH.

2 comments:

  1. salam..
    saya baru sahaja membaca artikel ini di akhbar sinar... saat membacanya saya terus jatuh hati pada cara penyampaian dan kisah mat sendo itu sendiri... terima kasih atas perkongsiannya dan semoga terus berkarya.....
    -yang suka berkongsi ilmu-

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam. Terima kasih, saudari. Mudah-mudahan artikel ini memberi manfaat kepada saudari.

    ReplyDelete