Tuesday, December 27, 2011

BILA PEMIMPIN TAK INGAT AMANAH


Photo credit: kolorcube.com

SIAPAKAH YANG
PATUT
BERKUASA?

DUA malam lepas, sewaktu menjamu selera di sebuah gerai, saya tertonton drama di televisyen ~ kisah seorang anak yang tidak hormatkan ibunya. Adegannya stereotaip. Si anak marah-marahkan si ibu; si ibu pula merayu agar si anak tidak meninggalkannya setelah kesal bersikap kasar terhadap anaknya. Dia bersedih, malah meminta ampun pula dengan anaknya.

Saya perasan, semua pengunjung yang ada di situ menonton dengan khusyuk. Tidak ada rungutan atau berbisik sesama mereka tanda mereka kritis dengan adegan itu. Nampaknya mereka menerima cerita itu seadanya. Satu lagi petanda bahawa para penonton di situ dan saya anggap ribuan lagi penonton drama itu di tempat-tempat lain sudah menerima keadaan di mana cerita anak yang berbahasa kasar dengan ibu adalah sesuatu yang biasa.

Sepatutnya, ada di kalangan mereka yang mengkritik, kenapa di ibu yang dibahasakan begitu tidak bangun dan mengingatkan anaknya tentang keceluparan yang dilakukan. Sebaliknya mereka menonton dengan tenang dan selamba sambil mengunyah hidangan.

Saya tidak menyalahkan penulis skripnya pula kerana beranggapan dia hanya merakam apa yang terjadi di sekelilingnya. Dan dia melakarkan situasi yang sudah jadi kebiasaan. Malangnya, situasi ini mengambarkan apa yang sudah menjadi norma pada hari ini, meskipun ia adalah norma yang songsang.

Kini, kita sudah menerima norma baru ~ dalam situasi suami dan isteri; anak dan ibu bapa, ketua dan anak buah; pemimpin dan pengikut atau pihak berkuasa dengan yang dikuasai, keadaannya sudah setara. Siapa yang besar, siapa yang kecil; siapa yang di atas, siapa yang di bawah; siapa yang berkuasa, siapa yang dikuasai sudah tiada bezanya. Struktur yang diterima sebagai norma untuk menegakkan rasa saling hormat menghormati atau bertujuan untuk menyelaraskan hieraki sesebuah organisasi sudah tidak dipedulikan lagi.

Kini, adalah satu kebebasan apabila sesiapa sahaja boleh mempersoalkan ibubapanya, ketuanya, pemimpinnya malah raja mereka sendiri tanpa tertib, beradab dan mengikut saluran. Itu semuanya kini biasa di atas nama kebebasan bersuara. Justeru itu, kebebasan bersuara sudah menjadi norma. Oleh kerana kebebasan bersuara itu sudah diterima umum, menjelma satu lagi bentuk kebebasan yang berlaku pada hari ini iaitu kebebasan bertindak. Dulu hanya bebas bercakap, kini sudah ada yang mahu bebas bertindak tanpa perlu memberi salam lagi.

Di rumah, kebebasan ini dapat dilihat apabila si isteri boleh lebih berkuasa daripada si suami. Jika dahulu, si suami memberitahu apa hidangan yang dimahukannya, kini si isteri bukan sahaja mencadangkan kepada suami apa yang ingin dimasaknya. Malah, sudah jadi kebiasaan bila si isteri masak apa yang dia mahu. Si suami makan sahaja apa yang terhidang.

Di pejabat, jika sebelum ini si ketua menyatakan apa yang ingin dilaksanakannya, kini si ketua bukan sahaja perlu berunding dengan anak buahnya sebelum melaksanakan apa-apa peraturan. Malah, pekerja-pekerjanya pula boleh memberi amaran kepada si ketua, mereka akan boikot andainya peraturan baru dilaksanakan.

Di kalangan pihak berkuasa, banyak sekali tindakan penguatkuasaan tidak dapat dilaksanakan dengan berkesan apabila pihak yang dikuasai menentang apa jua penguatkuasaan, padahal ia bertujuan untuk menegakkan sistem, hieraki dan strata organisasi masyarakat.

Di dalam kepimpinan pula, sudah sedikit pemimpin yang boleh melaksanakan apa yang dia nampak baik untuk para pengikutnya. Sebaliknya, sudah ramai pemimpin yang tunduk mengikut kerenah para pengikutnya. Pemimpin pada hari ini ramai yang tidak berani mendisiplinkan pengikut mereka meskipun ia merosakan imej organisasi, institusi mahupun parti.

Kesemua ini terjadi apabila pihak yang sepatutnya menguasai takut hilang kuasa. Suami tidak berani pada isteri, ketua takutkan pekerjanya, penguatkuasa bimbangkan penduduknya dan pemimpin takutkan pengikutnya. Kerana itu masing-masing memejam mata atau berdiam diri. Bertegas dan berani memimpin dan memerintah sudah semakin hilang di pihak yang sepatutnya menjaga kepentingan mereka yang diamanahkan menjaganya.

Dalam struktur kepimpinan, semua pihak perlu akur dengan rantaian perintah atau chain of commands. Andainya kita rungkaikan atau kita bebaskan hirarki kepimpinan ini menjadi setara, ia akan merosakkan sistem kepimpinan itu sendiri. Jika sistem itu dibuat untuk tidak dipatuhi, sama ada oleh pihak yang sepatutnya menerajui dengan membiarkan ia dilanggar oleh yang diterajui, bersedialah untuk berdepan dengan anarki!

Insya-ALLAH, artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 28.12.2011.

No comments:

Post a Comment