Saturday, October 9, 2010

MENGEJAR MATERIAL


Foto:lifesalary.com
GAJI BUKAN
SEGALA-GALANYA


SAYA menemui Halim, seorang katerer sewaktu menghadiri sebuah majlis sambutan aidilfitri di rumah kenalan di pinggir Kuala Lumpur. Setelah berkenal-kenalan, baharulah saya tahu, dia jugalah katerer untuk majlis itu. Makanannya enak-enak. Para petugasnya pun ramai. Sekitar 20 orang untuk majlis sepanjang hari minggu itu.

Saya bertanya, mengapa mengambil petugas yang ramai. Padahal, pada saya, sepuluh orang petugas pun sudah memadai kerana para tetamu lebih selesa mengambil makanan secara layan diri. Lagi pun, majlis aidilfitri tidak begitu sesak seperti majlis perkahwinan di mana waktu kedatangan tetamu biasanya dihadkan sekitar empat jam. Suasana amat santai.

Kata Halim, dia tidak sampai hati untuk mengurangkan jumlah petugasnya walaupun ramai di antara mereka hanya pekerja sambilan kerana masing-masing sudah bersamanya lebih tiga tahun. Biarlah dia membayar lebih sedikit asalkan semua para pekerjanya dapat duit poket. Lagipun, mereka mesra sesama mereka seperti adik beradik. Daripada penerangannya, saya rasa Halim baik hati orangnya.

Mengikut Halim, masing-masing tahu tugas masing-masing. Dengan kecekapan dan kebiasaan melakukan kerja, yang lelaki dapat memasang empat khemah yang lengkap dengan kain hiasan bersama dengan kerusi dan meja bersarung dalam masa sejam. Yang perempuan pula pantas mengatur periuk, mangkuk, pinggan, piring serta sudu dan garpu setengah jam selepas itu.

“Untungnya abang kerana ada ramai pekerja yang cekap. Tetapi abang tak ada penyelia atau mandor ke, sampai kena selia sendiri?” soal saya. “Ketua bebudak tu dah berhenti sebelum puasa. Inilah sebabnya abang sendiri kena turun padang,” jawab Halim. Kata-katanya itu mengkagetkan saya.

“Entahlah. Dia berhenti kerana dapat kerja dengan katerer lain. Di sana, dia dapat gaji lebih seratus ringgit daripada bekerja dengan saya. Saya nasihatkannya, supaya fikir habis-habis sebelum meletakkan jawatan. Tapi dia degil. Sudahnya, sayalah yang kena ganti dia buat sementara waktu, sebelum saya pilih salah seorang daripada pekerja yang ada untuk jadi penyelia,” ujar Halim dengan panjang lebar.

“Baru sebentar tadi penyelia saya yang berhenti tu telefon merayu-rayu hendak bekerja semula.” Kenyataan Halim itu menarik perhatian. “Kenapa?” tanya saya. “Katanya, walaupun gajinya di tempat baru bertambah seratus ringgit, nilai kerja yang terpaksa dia buat melebihi tiga ratus ringgit! Dia bukan sahaja menjadi penyelia tetapi mengambil tempahan daripada pelanggan, membeli barang basah dan pemandu pekerja! Di tempat saya, dia hanya arah-arah pekerja sahaja.”

“Habis tu, abang nak ambil dia balik, tak?” Soalan saya dijawab dengan gelengan perlahan. “No way! Saya tak ambil dia kerana dia asyik memikirkan soal gaji. Padahal, gaji bukan segala-galanya,” katanya lalu bangkit dan berlalu melayani para pengunjung.

Kata-kata Halim membuatkan saya berfikir. Lalu menyedari ada di antara kita terlalu mengutamakan gaji daripada lain-lain faktor. Apabila memohon kerja, perkara utama yang diambil kira adalah gaji. Syarikat mana yang menawarkan gaji lebih tinggi, di sanalah tempat kita pilih untuk bekerja.

Kita tidak memikirkan sama ada gaji yang diberi benar-benar setimpal dengan kerja yang kita lakukan. Atau, gaji yang dijanjikan benar-benar akan diberi pada penghujung bulan. Apabila hendak bekerja di tempat baharu pun, faktor gaji juga yang asyik diambil kira sebagai faktor utama.

Soal sama ada jarak daripada rumah ke tempat kerja, teman-teman di tempat kerja, kemudahan-kemudahan pekerja, kepatuhan syarikat mengikuti hak-hak pekerja, bentuk kerja-kerja yang bakal dilakukan termasuk perangai bos, tinggal kabur di benak fikiran. Akhirnya, apabila mula bertugas dan kita berdepan dengan faktor-faktor lain seperti kemudahan syarikat, majikan, rakan sekerja, suasana kerja, bidang tugas, malah sempit atau luasnya meja kita, jauh atau dekatnya pejabat dengan tempat makan, maka baharulah terfikir bahawa soal gaji bukan faktor nombor satu.

Pada ketika itu, walaupun berasa kesal dengan keputusan yang diambil, kita tidak mampu mengubahnya kerana sudah terperangkap di dalam putaran sikap yang kita pilih sendiri. Jika kita cepat sedar, mudahlah kita berundur. Andainya kita lalai, maka gaji itu sepatutnya digunakan untuk membeli ubat hati.
Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 6.10,.2010.

8 comments:

  1. terpukul sebentar..mengakui ada benarnya 'gaji bukan segalanya'

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam sejahtera abg Eyman,

    Baru baru shj selesai membaca penulisan sahabat ttg :

    Mengejar material - Gaji bukan segala galanya.


    Saya yakin abg ada banyak pengalaman ttg isu di atas / relevan & saya ingin minta jasa baik abg utk berkongsi kan nasihat / pendapat abg tersendiri ttg entri ini, maklum lah utk golongan muda seperti saya ini yg mempunyai cita cita tersendiri & faktor pinjaman pelajaran yg tinggi VS layanan setimpal dlm kerjaya.

    Saya 100 % pasti yg bukan jenis yg mementingkan gaji & tdk suka memikul tanggungjawab yg saja saja dicarikan - materialisme.


    Terima kasih, abg Eyman. Lama juga tdk menulis kpd anda, bagaimana dgn raya & segalanya baik termasuk kesihatan anda ?


    ChoyHH

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Kudabesi... mudah-mudahan memperoleh manfaat.

    ReplyDelete
  6. Sdra Choy... bagi saya, sebelum membuat apa-apa keputusan dalam apa jua perkara, kita mesti mempertimbangkan lebih daripada satu faktor, walaupun satu-satu faktor itulah yang paling menarik hati.

    Saya sihat, Choy.

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum dan salam sejahtera..

    1st - sy sgt kagum dgn peribadi sahabat abg eyman. sgt malang sekiranya pekerjanya tidak nampak level 'kemanusiaan' yg ada pada majikannya itu.

    this is comparison pemikiran antara seorg majikan n pekerja.

    hari ini bukan senang untuk menjadi manusia..
    kita semakin buta dan dibutakan..

    kita harus bermaterialistik untuk bersaing dlm pelbagai sudut sehingga sanggup menggadai kepentingan agama..

    tidak semua org redha pd ketentuan Allah taala pd hari ni dek kerana desakan hidup yg sentiasa mengkehendaki.

    hari ini nawaitu kita keluar rumah untuk mencari duit.. tetapi kita lupa disebalik duit yg dicari itu adalah nikmat rezeki..hinggakan kita lupa bersyukur bahkan maki hamun jika hari ini income just kurang RM1 dari hari semalam..

    hari ini ada org yg tak mampu pulang kerumah sendiri hanya kerana tak mampu untuk bayar tol even jaraknya just Cheras-Putrajaya.

    hari ini kita akan blur, blh jadi sawan jugak kalau kita keluar rumah dgn poket kosong. so walau macamana sengkek pun anda, wajib spare at least 50sen untuk emergancy nak masuk toilet..

    maafkan sy sekiranya pandangan dan kata2 sy ini seperti tidak mensyukuri nikmat Allah taala..

    sebenarnya mesej yg ingin sy sampaikan ialah kesan-kesan mendatang disebalik cerita2 sy itu..
    duit adalah segala-galanya.. segala galanya untuk kebaikkan mahupun kejahanaman..

    so..fikirkanlah..:)

    ReplyDelete
  8. sangat bersetuju...
    gaji bukan segalanya... tapi gaji juga harus dipertimbangkan.

    Namun yang lebih pentiang adalah persekitaran kerja. Bagi saya yang paling penting adalah sejauh mana kerja itu membantu kita untuk mencapai impian dan sejauh mana kerja itu boleh mengekalkan momentum hidup...


    ayat terakhir sungguh memukul saya.. haih...

    ReplyDelete