Tuesday, October 12, 2010

BERUBAH UNTUK KEKAL RELEVAN


Foto: scottscales.com

NAMA KITA
ADALAH SATU JENAMA

PENGALAMAN saya sewaktu di sekolah rendah ~ akan terdapat suatu hari bila mana cikgu akan meminta semua murid-muridnya untuk beratur di luar kelas. Kami akan berbaris berdua-dua dan berjalan berpimpinan tangan menuju ke sebuah van besar yang sudah menanti di bawah pohon semarak api.

Pada ketika itu, tahulah saya bahawa kami semua akan dihidangkan dengan segelas air Milo. Cuaca yang panas dan dahaga tekak dihilangkan dengan minuman Milo yang sejuk dan sedap. Seingat saya, hampir setiap tahun kami menerima minuman percuma itu.

Pada hari ini, seandainya saya mempunyai kesukaran memilih minuman apabila makan-makan bersama keluarga di restoran, saya akan memesan sahaja air Milo. Saya berasa selamat memesan air itu kerana sudah ingat akan rasanya.

Milo, air coklat bercampur malt itu diadun sejak tahun 1934. Kini, setelah melebihi tiga suku abad, minumannya masih saya gemari. Saya percaya ramai di kalangan kita juga menyukainya. Mengapa kita sukakannya? Di antara puncanya ialah kerana minuman itu dipromosikan sepanjang masa hingga kita kenal dengan jenama Milo. Kerana itu, jenama tersebut berada di minda kita di sepanjang usia.

Dan, dari setahun ke setahun, dari sedekad ke sedekad, bekas tin dan logo jenama itu sentiasa bermain di mata melalui promosi dan iklannya. Kini, meskipun terdapat dalam bentuk original, 3 dalam 1, UHT, Mocha, dalam plastik atau di dalam kotak, warna hijaunya itu amat kita kenali. Pendek kata, Milo kekal relevan kerana jenamanya terkenal dan penjenamaan semula sentiasa dilakukan oleh pengeluarnya.

Jenama-jenama lain seperti magerin Planta, ubat gigi Colgate, minyak rambut Brylcreem, malah Maybank adalah di antara jenama-jenama yang terkenal dari dahulu hingga ke hari ini kerana tuanpunya jenama-jenama itu sentiasa melakukan penjenamaan semula agar imej produk-produk itu sentiasa segar dan semasa, hingga kita tidak berasa ketinggalan zaman apabila menggunakannya.

Penjenamaan semula atau rebranding inilah yang melestarikan jangka hayat sesebuah jenama itu sehinggakan seseorang menggunakan produk itu bukan semata-mata kerana mereka memerlukannya, tetapi berasa selesa, malah bangga kerana menggunakan sesuatu produk itu.

Contohnya, nasi lemak bungkus berharga seringgit yang dimakan di gerai bawah pokok hanya setakat sedap dirasa. Tetapi, dengan adanya jenama dan penjenamaan semula, nasi lemak yang dimakan saban hari itu akan membuatkan si pemakan rasa bergaya bila menjamahnya.


Inilah yang dipersembahkan oleh restoran Nasi Lemak Antarabangsa. Harga nasi lemaknya lebih mahal empat kali ganda, tetapi kita masih ingin memakannya tanpa komplen tentang harganya kerana kita bukan makan nasi lemak, tetapi nasi lemak berjenama Nasi Lemak Antarabangsa.

Nama manusia juga boleh diumpamakan sebagai satu jenama. Kita boleh kenal dengan ramai sekali orang bernama Ali, tetapi bukan semua Ali membawa makna, imej dan prestij kepada namanya. Ali yang kita kenali itu mungkin sekali Alibaba, Ali yang menjadi bilal di surau kampung atau Tan Sri Ali, seorang tokoh korporat. Pangkat dan gelaran memang menaikkan imej seseorang Ali. Tetapi, personaliti, idea, karisma serta kepimpinan yang diserlahkan itulah yang membawa jenama Ali itu sendiri.

Tetapi, Ali yang membawa jenama yang berpersonaliti lagi dihormati itu akan hilang pengaruhnya seandainya Ali tidak melakukan penjenamaan semula atau rebranding. Dalam konteks manusia, penjenamaan semula boleh sahaja berupa perubahan fizikal seperti Ali yang gemuk menjadi Ali yang sendo; perubahan personaliti seperti Ali yang hu-ha kepada Ali yang alim lagi pendiam; atau perubahan status seperti Ali yang tidak lulus SPM kepada Ali yang berkelulusan Doktor Falsafah.

Di sekeliling kita terdapat banyak sekali contoh-contoh manusia yang masih relevan kerana sentiasa melakukan perubahan. Bagaimana Tengku Razaleigh Hamzah yang walaupun mula suam di peta politik tanahair, tiba-tiba hangat semula apabila beliau berpendirian menyokong desakan PAS untuk menyaman PETRONAS, satu tindakan yang tidak disangka oleh pihak UMNO. Kini, beliau melangkah penuh gaya kerana diberi mandat memilih calon ADUN Galas.

Begitu juga dengan Datuk Ibrahim Ali, yang pernah dipersendakan sebagai Wakil Rakyat yang melompat parti dan menjadi Wakil Rakyat Bebas, kini kekal kian hebat sebagai pemimpin PERKASA. Tidak terkecuali dengan Datuk Bung Mokhtar Radin dengan perubahan imej melalui perkahwinannya.

Maka, apakah kita, setelah 20 tahun bekerja misalnya, masih lagi menjawat jawatan yang sama, berperangai yang sama, berpakaian yang sama dan bercakap tentang benda-benda yang sama? Andainya kita begitu, bersedialah untuk tidak dianggap relevan, kerana tiada melakukan penjenamaan semula.

Ketika itu, jangan tertanya-tanya mengapa mereka telah melupakan aku?

Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 13.10.2010.

4 comments:

  1. Amat setuju. Semoga saya mampu mencapai matlamat PENJENAMAAN SEMULA dan ada karya yang dipasarkan pada Pesta Buku @ PWTC tahun 2011

    ReplyDelete
  2. Sdra Salleh, Chaiyok, chaiyok. Semoga kita sama-sama memperagakan buku tulisan sendiri di Pestabuku 2011 nanti.

    ReplyDelete
  3. hanya satu yg tak perlu berubah....iaitu kitabullah

    ReplyDelete