Saturday, June 20, 2009

KHIDMAT PLUS YANG PLUS-PLUS!



1-800-88-0000
INGAT NOMBOR INI!

JUMAAT lalu, ketika hendak membeli nasi lemak, saya menerima telefon dari Jojoy. Suaranya bernada panik. Beginilah dialognya:
“Bro! Wa mintak banyak-banyak maaf. Wa mesti terlewat ke ofis hari ni. Ada problem la,” ujarnya.
“Encik nak lauk apa?” celah abang penjual nasi lemak.
‘Alamak,’ kata hati saya. “Err, Jo… lu tunggu, ha? Nanti wa call balik,” jawab saya meskipun suspen juga memikirkan apa masalah yang dia hadapi.

“BRO… kereta wa pamcit kat NKVE,” kata Jojoy sebaik sahaja saya menghubunginya.
Terus sahaja saya tahu, NKVE adalah lebuhraya di bawah selenggaraan PLUS.
“Berikan lokasi…” gesa saya.
“Wa baru aje lepas susur Subang. Sekarang lebih kurang 5 km dari tol Shah Alam.”
“Lu nampak tak, ada tiang kecik yang bernombor kat tepi lebuh raya? Tiang itu berkotak hijau dan bertulisan putih. Tolong bacakan nombornya.”
“Ha, wa nampak tiang tu. Nombornya 16.5.”
“Kereta lu ada kat sebelah mana?” tanya saya.
“Kat laluan kecemasan.”
“Okey. Lu tunggu wa, wa datang tolong lu.”
Hati saya lega bila mengetahui kenderaan Jojoy tidak mengganggu lalu lintas. Lantas saya menghubungi nombor PLUS 1-800-88-0000 bagi membuat laporan mengenai kenderaan Jojoy agar penempatan kon boleh dibuat sebagai amaran lalu lintas.

DI PEJABAT, ketika berbual-bual dengan staf yang lain mengenai insiden itu, saya sempat memberitahu mereka tip bila kenderaan alami kerosakan di lebuhraya. Rupa-rupanya, ramai yang tak tahu apa nak buat bila berlaku kecemasan di lebuhraya.

TIP
1. Berhenti di lorong kecemasan. Nyalakan lampu hazard.
2. Berdiri jauh dari kenderaan bagi mengelak kemalangan.
3. Hubungi 1-800-88-0000.
4. Beritahu arah lebuhraya di mana kita berada. Misalnya lebuhraya dari Subang-Shah Alam.
5. Beritahu nombor yang tertulis di tiang berkotak hijau dan bertulisan putih yang terdapat berhampiran. Ini akan memudahkan PLUS Ronda dari tol yang paling hampir datang membantu.
6. Kalau masalah kecil, staf PLUS Ronda akan baiki di situ juga. Jika tidak, mereka akan angkut kenderaan kita ke R&R berhampiran.
Kesemuanya dilakukan PERCUMA! Oleh itu, jangan ikut nasihat lori angkut swasta! Nanti kena caj RM100-RM200 sekali angkut.

*Saya pernah alami tayar pancit dan PLUS Ronda dengan keempat-empat orang stafnya tiba dan terus tukar tayar kereta saya tak sampai 5 minit. Saya terasa macam pelumba F1 pulak ketika itu!

TIP RAHSIA!
ADA
keuntungan lain bila menggunakan nombor 1-800-88-0000 ini.
Pertama, bila lebuhraya tiba-tiba jadi sesak, hubungilah nombor itu untuk mengetahui sebab lebuhraya sesak. Begini dialog yang saya gunakan:
“Saya dari lebuhraya, Seremban-KL… di 34.5 (nombor tiang yang terdapat paling hampir). Saya nak tanya… mengapa lebuhraya kat sini jam?”
“Ada lori terbalik kat 34.6!” jawab petugas.
Tahulah saya kini kenderaan saya berada kira-kira 100 meter dari tempat kemalangan.Kalau jawapan petugas kemalangan berlaku di 35.5, itu maknanya kemalangan berlaku 1 km di hadapan. Jauh, tu!
“Err… lori tu terbalik kat lorong sebelah mana?” tanya saya lagi.
“Lori tu terbalik kat lorong tengah, encik!”
“Terima kasih,” jawab saya dengan hati lapang.

SETELAH meletak telefon, saya terus menyalakan lampu isyarat dan mengengsot dari lorong paling kanan ke lorong paling kiri. Ternyata lorong itulah yang paling laju! Hu3!
Foto:www.plus.com.my

2 comments:

  1. Plus ronda tarik kereta minta duit kopi. Bila tak bagi,begitu saya kereta saya dibiarkan dengan dua kon. Terpasaklah panggil lain bantuan. Sepatuhnya mereka membantu secara percuma untuk menarik ke kawasan rehat yang selamat.

    ReplyDelete
  2. Taya moto pecah bleh dak?

    ReplyDelete