Monday, November 17, 2008


FENOMENA PELIK BINTI AJAIB

SETIAP hari saya memandu ke pejabat. Trafik dari Petaling Jaya ke Shah Alam lazimnya okey. Jarang sekali jem sebab saya jarang sekali makan roti bersapu jem. Ha, ha. Biasanya, bila tiba ke arah susur keluar ke bandar Shah Alam, khususnya lebuhraya berhampiran dengan sebuah stesen Petronas yang sedang dibina, saya berdepan dengan sedikit masalah untuk menyelit ke kiri. Jalan yang sedikit berbukit itu akan dipenuhi dengan motorsikal (yang tak ikut laluan motorsikal), kereta yang bergerak perlahan dilorong perlahan (dah memang sepatutnya) dan yang sedikit pelik ialah deretan lori treler mahupun bas.

Ya. Yang pelik sedikit ini ialah deretan lori dan bas yang bergerak perlahan di kawasan itu. Yang peliknya ialah mengapa selalunya ada banyak kenderaan berat di kawasan yang sedikit mendaki itu? Hampir setiap hari saya berdepan dengan keadaan itu, hingga saya terperasan akan fenomena sebegitu. Saya juga berdepan dengan keadaan yang sama, misalnya di Lebuhraya Karak, Bukit Putus di Kuala Pilah dan Jalan Merapoh ke Kuala Krai.

Bila tiba di kawasan yang berbukit, di mana kenderaan berat dilarang memotong, saya akan temui dengan lori balak, lori bawa traktor, lori bawak kereta, lori siput(yang bawak simen) dan entah apa lagi lori yang berat-berat, yang bergerak perlahan-lahan macam tak bergerak.

Kehadiran kenderaan ini membuatkan saya terpaksa memperlahankan kereta tetapi sukar pula untuk memotong. Mengapa terjadi begini? Seolah-olah, kenderaan-kenderaan ini mula memenuhi jalan sebaik sahaja kereta saya tiba di kawasan berbukit itu. Yang hairannya, di kawasan yang rata, lori-lori ini tak banyak sangat. Saya pelik. Saya pernah bertanya dengan beberapa kenalan lain dan mereka juga mengalaminya. Bagaimana anda?
Mesti ada scientific explanation dengan fenomena ini!
Foto: abc.net.au

No comments:

Post a Comment