Tuesday, September 20, 2016

MENJADI TEMPAT BERMANJA


Piccredit: 1000awesomethings.com

KEPADA SIAPAKAH 
HENDAK MENGADU

SEWAKTU kecil, saya lebih manja dengan emak. Jika saya mahu apa-apa, saya akan pinta dari emak. Jika saya sakit, saya akan beritahu emak. Malah, apabila saya diusik abang-abang, saya akan menjerit memanggil emak. Saya tidak rapat dengan ayah. Bila saya mahu yuran sekolah, kepada emaklah saya meminta. Emak saya pula akan sampaikan kepada ayah. Begitulah… Saya percaya, ramai di antara kita di sini lebih rapat samada dengan ibu mahupun ayah.

Apabila saya sendiri menjadi ayah, saya perasan ada di antara anak-anak saya lebih rapat dengan emaknya. Isteri saya menjadi orang perantaraan. Sedari anak-anak saya kecil, sehinggalah mereka dewasa, mereka punyai pilihan samada untuk menyampaikan isihati mereka samada dengan saya mahupun kepada isteri saya.

Namun begitu, saya tidak berkecil hati seandainya mana-mana anak saya menyampaikan hasrat mereka melalui isteri saya. Barangkali, mereka kelu lidah untuk bercerita dengan saya. Yang penting, akhirnya saya dapat maklumat mengenai masalah mereka dan akan membantu menyelesaikannya.

Situasi kita di dalam masyarakat, pertubuhan dan syarikat juga begitu. Kita akan memilih seseorang individu mahupun ketua untuk menyampaikan masalah agar dia dapat memanjangkannya kepada pihak yang bertanggungjawab. Misalnya, bila hendak menyampaikan cadangan membesarkan surau, kita tidak menyatakannya melalui mesyuarat. Tetapi, melalui imam.

Begitu juga di dalam persatuan, kita sebagai ahli akan menyampaikan cadangan tarikh lawatan ke rumah anak-anak yatim kepada seorang aktivis persatuan, bukan kepada setiausaha mahupun presidennya. Di dalam syarikat pula kita akan mencadangkan cara memperbaiki sistem kerja kepada seorang rakan sekerja yang baik dengan bos kita.

Seperti seseorang anak yang memilih ibu atau ayah untuk menyampaikan kehendak, kita sebagai qariah surau, ahli persatuan mahupun pekerja di sesebuah syarikat punyai pilihan, kepada individu manakah kita hendak sampaikan apa sahaja kemusykilan. Kita tidak memilih Encik A bukan kerana kita tidak percayakan dia, tetapi kerana kita lebih selesa dengan Encik B.

Dalam pada itu, apabila kita berada di pihak yang berkuasa persatuan mahupun syarikat, kita kenalah faham bahawa anak-anak buah kita punyai keselesaan kepada siapakah mereka hendak sampaikan masalah. Seperti si anak yang akan memilih ibu atau ayahnya, orang bawahan akan punyai pilihannya.

Justeru, kita tidak bolehlah berasa kecil hati apatah lagi meroyan apabila orang bawahan kita menyampaikan masalahnya kepada penolong kita dan bukannya kepada kita sendiri. Dia bukannya tidak sukakan kita atau takutkan kita. Sebaliknya dia berasa selesa menyampaikan hasratnya kepada penolong kita. Yang penting, apa jua yang terbuku di hatinya dapat disampaikan dengan telus dan tulus. Dan, masalah itu akan sampai jua kepada kita untuk diselesaikan demi kebaikan semua.

Komunikasi di dalam institusi keluarga, pertubuhan, organisasi mahupun syarikat pula pada hari ini telah juga diambil alih oleh media. Banyak masalah individu seperti tidak dapat rumah, tidak cukup belanja perubatan, ataupun masalah perjawatan pun disampaikan kepada media cetak mahupun elektronik. Masalah-masalah rakyat yang lebih besar seperti paip yang kotor airnya, longkang tersumbat dan jalan berlubang tidak dilaporkan kepada pihak yang sepatutnya secara langsung. Sebaliknya, rakyat lebih senang bercerita kepada media.

Dari aspek undang-undang, sosial mahupun politik, media menjadi penampan dan pemangkin untuk menyelesaikan masalah. Seperti emak yang menjadi perantara dalam menyampaikan masalah anak kepada ayahnya, atau penolong yang memanjangkan masalah seseorang pekerja kepada bos syarikat, media juga memainkan peranan itu. Kerana itu, media tidak boleh dikekang dan dihalang dalam menyampaikan apa yang menjadi masalah rakyat. Ia mesti diberikan kebebasan untuk menyampaikan suara.

Media punyai peranan pentingnya. Jika dihalang memainkan peranan sebagai perantara, ia akan mendiamkan diri kerana serik sebagai penyampai. Tamsilannya, jika si emak membisu seribu bahasa apabila kerap dimarahi si ayah kerana menyampaikan masalah si anak, akhirnya si anak akan menjadi anak yang bermasalah.

Masyarakat yang tidak punyai tempat untuk menyampaikan masalah pula akan memanifestasikan perasaannya dengan dua cara. Pertama, dengan cara  membisu. Kedua, dengan cara meliar.

Insya-ALLAH artikel ini akan tersiar di akhbar Sinar Harian pada 21.9.16.

1 comment:

  1. Assalamulaikum Admin,

    Mohon untuk dimasukkan blog saya ke blok tuan. Blog saya:

    biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    Sekiranya sudah dimasukkan harap maklumkan kat email saya: biarlembuyangjadilembu@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete