Tuesday, August 2, 2016

10 TAHUN SINAR HARIAN



Piccredit: pmnewsnigeria.com

GADIS SUNTI BERKASUT TUMIT TINGGI

SYUKUR alhamdulilah. Akhbar Sinar Harian sudah menjangkau ke usia 10 tahun. Akhbar ini bertahan hingga sedekad meskipun pada peringkat awal, tindakan pengasasnya Dato’ Dr. Hussamuddin Yaacub menerbitkan akhbar harian dianggap sebagai sebuah usaha gila. Apatah lagi, dua akhbar yang pernah diterbitkan oleh Kumpulan Karangkraf sebelum itu iaitu Watan dan Eksklusif tidak panjang usianya.

Sinar Harian terbit pada 31 Julai 2006 tatkala lanskap politik negara sedang mula memanas. Daripada sudut sosiologi, masyarakat mula kritis terhadap kepimpinan politik negara dan pada waktu yang sama, kebebasan bersuara makin dibenarkan. Kerana itu, konsep akhbar yang tidak memihak ke kiri mahupun ke kanan mula mendapat tempat di hati pembacanya.

Jika diukur dengan akhbar berbahasa Melayu iaitu Berita Harian yang berusia 59 tahun, Utusan Malaysia, 52 tahun; Harian Metro, 25 tahun dan Kosmo, 11 tahun; Sinar Harian adalah akhbar yang paling bongsu. Namun begitu, ia dapat berdiri sama gagah dengan akhbar-akhbar berbahasa Melayu yang lainnya. Pertumbuhan ekonomi 4 % berturut-turut selama empat tahun sebelum itu boleh dikatakan sihat dari segi poket rakyat. Pembaca tidak kisah untuk menambah belanja untuk membeli sebuah lagi akhbar tambahan. Ia membantu akhbar ini untuk join the bandwagon.

Tabiat konsumer pada tempoh itu turut membantu perkembangan akhbar ini. Jika dahulu, apa yang dinamakan sebagai brand loyalty adalah sesuatu yang menjadi prioriti pengguna. Ketika itu, pengguna sukar mengubah selera untuk mencuba sesuatu yang baharu kerana pada asasnya sesebuah jenama yang menguasai pasaran lazimnya akan jauh meninggalkan pesaing yang terdekat. Justeru, jika sesebuah jenama sudah menguasai pasaran, amat sukar jenama yang lain-lain dapat mengejar, bersaing, apatah lagi mengatasi sesebuah jenama juara.

Namun, dengan kemunculan internet dan media sosial di mana semua orang boleh bercakap, golongan noisy minority mula menenggelamkan suara silent majority. Dalam ertikata yang lain, golongan majoriti senyap yang mahukan ketenteraman dan kestabilan kerana malas berfikir mula digugat dengan pandangan-pandangan alternatif dan kritis. Akhirnya, silent minority pula yang menjadi the noisy majority. Kita lihat fenomena ini diterjemahkan dengan tsunami PRU-12 yang melahirkan masyarakat yang berani bersuara. Sinar Harian yang wujud di era perubahan ini seiring dengan perubahan pemikiran masyarakat. Kerana itu, Sinar Harian mendapat sambutan yang baik.

Setelah lima tahun menemui pembaca, Sinar Harian menerima cabaran yang besar dari dalam. Apabila akhbar-akhbar mula mengadaptasi versi atas talian masing-masing, Sinar Harian pun ikut sama kerana tidak mahu ketinggalan. Tatkala itu, ia menyaksikan banyak sekali akhbar-akhbar versi cetak terutamanya di barat yang gulung tikar kerana tidak mampu bersaing dengan versi online mereka sendiri.

Apabila akhbar boleh dibaca secara percuma di internet, siapa lagi yang mahu membeli? Sinar Harian mengkaji senario itu. Sinar mesti seperti orang lain yang punyai versi online yang tentunya percuma. Dalam waktu yang sama, versi cetaknya perlu hidup untuk periuk nasi.

Mujurlah kami cepat menangani situasi ini dengan pendekatan menang-menang. Versi cetak dan versi atas talian harus saling bergantung agar kedua-duanya hidup. Caranya ialah dengan mengkhususkan versi atas talian sebagai penyampai berita, dan versi cetak sebagai penyampai cerita. Ya. Orang sekarang mahu cepat tahu semua benda dengan segera. Kemalangan, rompakan, banjir, pengumuman belanjawan, dasar-dasar dan keputusan bolasepak ingin diketahui secara real time. Itulah peranan Sinar Online.

Namun, jika ingin mengetahui mengapa kemalangan terjadi, bagaimana rompakan dilakukan, apa jadi dengan murid di sekolah yang banjir, berapa jumlah yang boleh dijimat berikutan dengan pengumuman belanjawan dan apa komen penjaring gol kemenangan pasukannya, mereka boleh mendapatkan ceritanya dari versi cetak Sinar Harian. Sinar Harian Online membuat berita, Sinar Harian Cetak menggarap cerita.

Sinar Online juga membantu Sinar Harian dengan berperanan sebagai pemberi maklumat apakah berita yang akan menjadi pilihan pembaca pada keesokan hari. Dengan menggunakan data daripada Google Analytics dan lain-lain perisian, ia boleh membaca trend berita yang diminati. Maklumat itu menjadi pertimbangan untuk tajuk akhbar Sinar Harian versi cetak pada keesokan harinya.

Kini, Sinar Harian sudah punyai identitinya yang tersendiri. Ia adalah sebuah akhbar yang begitu cepat dewasa dengan bentangan isu-isu yang kadangkala tidak menjadi pilihan akhbar-akhbar lain. Kami tidak sehandal mana pun kerana masih belum konsisten.


Seolah-olah,  kami ini seumpama gadis sunti yang buat pertama kali memakai kasut tumit tinggi. Tatkala ramai yang bersiul-siul melihat kami melintasi jalan dengan gaya yang meliuk lentuk, tiba-tiba kami jatuh tersembam kerana belum pandai menyimbangkan badan mengikut gaya seorang wanita anggun! Kami masih mentah!

Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 3.8.16.

2 comments: