Tuesday, February 21, 2012

UMAT AKHIR ZAMAN



Photo credit: unwanted86.blogspot.com

MENGGAPAI AWAN,
MENYEMBAH BUMI

PERKARA yang lazim disentuh bila membicarakan mengenai organisasi ialah soal pemimpin dan kepimpinan. Pemimpin itu penting. Apabila dipilih memimpin, seseorang ketua itu seharusnya berpandangan jauh, berfikiran mendalam dan beraspirasi tinggi untuk memacu organisasi yang dipimpinnya agar mencapai objektif-objektif yang disasarkan.

Sesebuah organisasi biasanya bermula daripada satu keperluan, kehendak dan kepentingan bersama oleh sesuatu kumpulan. Akan ada seseorang daripada kumpulan itu yang dipilih menjadi ketua. Lazimnya, kumpulan yang mula terbentuk itu mempunyai jumlah ahli yang kecil. Oleh kerana saiznya yang kecil itu, komunikasi di antara ketua dan ahli-ahlinya dapat dilakukan secara informal, telus dan berterusan.

Komunikasi dan interaksi yang kerap manjadikan sesebuah kumpulan itu dinamis. Dalam proses pembentukan kematangannya, kumpulan yang baru mudah sekali beranjak paradigma pendekatan dan tindakannya. Pemimpin kumpulan kecil sentiasa mendapat maklumbalas dan mudah pula mentafsir dan melaksanakan apa yang dihasratkan oleh ahli-ahlinya.

Bagaimana pun, kumpulan yang kecil dan berjaya akan menarik lebih ramai ahli. Lama kelamaan, ia akan menjelma menjadi sebuah organisasi. Apabila ia berdiri sebagai sebuah organisasi, strukturnya tidak lagi rata. Malah, ia mula mempunyai hieraki kepimpinan. Keadaan ini menjadikan hubungan pemimpin dan pengikutnya menjadi semakin longgar.

Suara dari bawah kian sukar dilontar ke atas. Dan yang di atas semakin payah menangkap suara-suara itu. Dalam keadaan ini, para pengikut akan berasa suara mereka mula tidak didengari. Akhirnya mereka berhenti bersuara lagi. Apa yang ada hanyalah harapan bahawa pemimpinnya dapat mengendalikan organisasi dengan baik.

Oleh kerana kurang interaksi, pemimpin pula berasa sunyi kerana terasa bertindak berseorangan. Mana mungkin setiap tindakannya berpijak di bumi nyata sekiranya dia berada lebih hampir di puncak awan? Kerana itu banyak sekali organisasi yang besar begini dilihat bertindak melulu atau tersasar dalam perjuangannya.

Daripada luar memanglah kelihatan, semakin besar sesebuah organisasi itu, semakin kukuh, gagah dan gah teguhnya ia berdiri. Padahal, organisasi yang sudah gergasi saiznya itu sebenarnya lompong di dalam kerana terdapat vakum komunikasi di antara pemimpin dan pengikutnya.

Ditambah dengan rasa hormat yang berlebih-lebihan pengikut kepada pemimpin besar sesebuah organisasi, sindrom bisu mula menjalar menjadi penyakit yang akan melemahkan organisasi. Pengikut yang membiarkan pemimpin meneraju organisasi tanpa memberi maklumbalas samalah seperti membiarkan pemimpinnya berbuat apa yang dia suka. Pada waktu yang sama, pemimpin yang mempunyai pengikut yang taat, boleh lupa daratan. Tindak-tanduknya tidak lagi menepati aspirasi dan harapan para pengikutnya.

Di sekeliling kita, terdapat pelbagai organisasi yang besar, tetapi mempunyai pemimpin yang bertindak mengikut seleranya. Sama ada secara sengaja atau sebaliknya, pemimpin-pemimpin ini berjaya memutar fikiran para pengikutnya hinggakan mereka diam menyepi dan setia membuta-tuli kepada pemimpin mereka.

Pengikut tentulah lebih ramai daripada pemimpin. Mereka punyai kuasa menggantikan pemimpin yang pada asalnya mereka pilih dari kalangan mereka. Malangnya, bila terdapat pengikut yang berani bersuara, tindakannya dianggap menderhaka. Ada pengikut yang kecut perut dan terus menutup mulut. Ada juga pengikut yang tidak tahan lagi, lantas meninggalkan organisasi untuk mewujudkan sebuah kumpulan baru dengan harapan ia menjelma menjadi sebuah organisasi yang lebih hebat daripada organisasi yang ditinggalkannya.

Malangnya, tindakannya itu, jika dilihat dari mata burung sebenarnya menghakis organisasi yang asal kepada yang lebih kecil. Apabila kitaran yang sama berlaku terhadap organisasi yang muncul kemudian ini, maka ia juga berpecah menjadi lebih kecil. Organisasi berpecah menjadi kumpulan, dan kumpulan menjadi serpihan. Umat terpecah menjadi bangsa, bangsa terhakis menjadi kaum, dan kaum terserpih menjadi suku.

Umat yang dahulunya hebat akhirnya mereput, tumbang dan tenggelam ke dalam bumi.

"
Hampir tiba masanya kamu dikerumuni oleh manusia seperti mana orang-orang mengerumuni sesuatu hidangan" Berkata seorang sahabat, "Adakah ia lantaran pada waktu kita yang sedikit?" Nabi menjawab, "Tidak, sebaliknya kamu ramai tetapi kamu menjadi seperti buih ketika berlaku banjir. Allah mencabutkan rasa gerun dari hati musuhmu dan memasukkan perasaan wahan ke dalam hatimu." Sahabat-sahabat bertanya, "Apakah itu wahan?" Bersabda nabi, "Cintakan dunia dan takutkan mati ". (hadis riwayat Abu Daud)

Artikel ini bakal terbit di akhbar Sinar Harian pada 22.2.2012.

2 comments:

  1. Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), -Dan engkau melihat manusia masuk dalam ugama Allah beramai-ramai, -Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.

    moga organisasi Allah dibumi dapat dinyatakan dalam jangka masa terdekat

    ReplyDelete