Tuesday, November 8, 2011

MENGAPA TERUS MENUNGGU?





Photo credit: portwallpaper.com


PENANTIAN ITU
SATU PELUANG


DI MAJLIS perkahwinan anak seorang saudara di Skudai, Johor Bahru, saya bertemu Azemi, seorang rakan sekolah dan sekampus. Beliau seusia dengan saya. Walaupun sudah melebihi 55 tahun, pergerakannya masih pantas dan cergas seperti di usia mudanya.


Dari belakang, tubuh Azemi kelihatan seperti lelaki yang berusia 30an. Kalau dari hadapan, dia masih tidak kelihatan seperti warga emas. Walaupun berkaca mata dan ada uban sana-sini di kepalanya, dagunya belum lagi berlapis. Dan, tidak ada lebihan lemak di perutnya. Itulah yang menjadikan dia seperti lelaki berusia 40an.


Di majlis itu, Azemi sibuk mengangkat pinggan hidang, menyusun kerusi, mengelap meja dan membersihkan tempat membasuh tangan. Kerjanya lebih pantas dan komited daripada petugas katerer tuan rumah. Sambil meletakkan hidangan, Azemi akan menyapa para tetamu dengan mesra. Seolah-olah dialah tuan rumah.


Sebaik sahaja dia duduk melepas lelah di bawah pokok, saya ambil kesempatan mendekatinya. Banyak status terkininya yang saya tanya. Bekas ketua darjah di sekolah dan seorang ahli majlis perwakilan pelajar di kampus ini masih aktif dengan kerja-kerja sukarela. Namun, dia tidak aktif berpolitik atau berNGO. Sebaliknya dia bergerak tanpa menyertai mana-mana pertubuhan sebegitu.


Azemi sudah punyai dua orang menantu dan empat orang cucu. Dia kini adalah Pengerusi PIBG di sekolah anak bongsunya, bendahari surau di kariahnya, masih menerima tempahan rekabentuk grafik seperti mencipta logo, kepala surat, kad niaga, kad kahwin, brosur dan banyak lagi kerja-kerja yang memerlukan dia bersengkang mata. Semuanya dia lakukan secara suka-suka untuk meremajakan mindanya walaupun dia telah meninggalkan dunia pengiklanan 10 tahun lalu.


Sekurang-kurangnya sekali setahun, Azemi akan membantu kawannya yang mempunyai syarikat haji dan umrah, membawa jemaah menunaikan ibadah. Dia mengusahakan tiga hektar dusunnya di Hulu Tiram, dan akan ke pasar setiap Ahad kerana padanya, hari itu adalah hari rehat buat isterinya.


‘Tak penat, ke? Bila masa engkau berehat, Mie?’ tanya saya. Soalan saya hanya dijawabnya bersama sebuah senyuman. ‘Sebenarnya, selain daripada waktu tidur dari jam 11.00 malam hingga 4.00 pagi, aku berehat lebih daripada dua jam pada siang hari.’ ‘Engkau sempat tidur siang?’ tanya saya lagi.


‘Bukan macam tu,’ katanya. ‘Masa tunggu kereta aku dicuci, aku baca surat khabar. Masa tunggu cucu aku keluar sekolah, aku tidur dalam kereta, sementara tunggu waktu Isyak kat surau, aku mengaji, masa tunggu berita bila keluar iklan, aku tolong bini aku cuci pinggan, masa tunggu di bank, aku buka iPad, masa tunggu lampu trafik pun, aku sempat potong kuku! Banyak yang boleh aku buat semasa menunggu apa-apa pun.’


Apa yang diperkatakan oleh Azemi, bukanlah suatu perkara baru. Malah ia dianggap common sense. Waktu menantilah masa yang paling baik untuk melakukan sesuatu agar tidak membiarkan masa berlalu begitu sahaja. Tetapi, berapa ramaikah yang dapat memanfaatkan waktu sebegitu?


Ramai di antara kita sering mengadu, tidak cukup masa untuk melakukan banyak perkara. Sedangkan masa itu sentiasa diperuntukan untuk semua orang. Tidak ada sesiapa pun yang diberi 25 atau 30 jam sehari agar dia boleh melakukan semua yang dia hendak siapkan pada satu-satu hari. Sebaliknya, tiada sesiapa yang diberi hanya 20 jam sehari, untuk dia jadikan alasan yang dia tidak cukup masa.


Jika kita mencari masa, ia sentiasa ada. Seperti Azemi, dia lakukan hal-hal peribadi berselang-seli ketika dia rutin harian. Melayari internet, membaca akhbar, memotong kuku, membasuh pinggan dan tidur adalah hal-hal peribadi yang Azemi lakukan ketika dia menanti sesuatu. Oleh kerana ia hal peribadi, dia dapat merehatkan mindanya meskipun pada mata kasar, ia adalah sesuatu yang biasa bagi orang lain.


Apa yang Azemi lakukan pada masa yang kita tidak anggap waktu rehat adalah sesuatu yang produktif. Lihatlah di sekeliling kita, betapa ramai di antara mereka yang melahu dan melangut ketika menanti. Perbuatan itu cepat membosankan hingga ada yang beranggapan penantian itu satu penyiksaan. Padahal, penantian itu peluang. Kerana itu, mengapa menanti?


‘Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan saling menasihati supaya mentaati kepada kebenaran dan saling menasihati kepada kesabaran.’ (Surah al-asr: 1-3)

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian 9.11.2011, insya-ALLAH.

4 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Salam. First time disini atas recommendation someone. Karya yang menarik. No wonder akan terbitkan di Sinar Harian. well done.

    ReplyDelete