Tuesday, November 15, 2011

GELAGAT ORANG POLITIK


Photo credit: aroundtheedges.wordpress

ORANG POLITIK
MASIH BELUM TAHU

SEBAHAGIAN besar daripada orang politik yang saya temui mengatakan akhbar Sinar Harian adalah sebuah akhbar politik. Sebagai tanggapan, ia adalah benar. Namun, pandangan ini kurang tepat. Sinar Harian sebenarnya bernasib baik apabila ia muncul pada tahun 2006 ketika suhu politik tanahair semakin membahang.

Pilihanraya 2008 menjadikan ia kian popular kerana memaparkan cerita politik kedua-dua belah pihak. Jualannya naik mendadak. Di Selangor sahaja, jualannya meningkat hingga 60,000 naskhah sehari. Fenomena tsunami politik berikutan dengan keputusan PRU-12 yang belum pernah berlaku di Malaysia menjadi fokus akhbar ini. Akhirnya ia terlekat menjadi imej, seolah-olah Sinar Harian adalah akhbar politik.

Hingga ke hari ini, meskipun Sinar Harian sudah kerapkali memilih tajuk-tajuk berita yang lain daripada politik seperti kes jenayah, kemalangan, pentadbiran, kemanusiaan, agama, pergolakan antarabangsa dan sukan, mereka yang aktif di arena politik masih beranggapan Sinar Harian adalah sebuah akhbar politik. Padahal, semakin ramai kaki bola, wanita dan aktivis NGO memilih Sinar Harian kerana memaparkan berita dan aktiviti perjuangan mereka.

Pandangan orang politik terhadap akhbar Sinar Harian hanyalah salah satu daripada pandangan mereka yang saya lihat semakin jumud. Maksud saya, sebahagian besar orang politik seolah-olah sudah tidak nampak perkara yang lain daripada politik. Sudah keterlaluan jika saya tidak mengatakan, ramai orang politik sudah terlalu taksub dengan politik itu sendiri. Apa sahaja yang dibincang, diperjuang, diperkata, malah apa yang ingin disepakati pun akan dipandang daripada kaca mata politik.

Lihat sahaja apa yang dibicarakan oleh orang politik di Twitter, Facebook, blog dan juga laman-laman web mereka. Kesemuanya mengenai politik atau apa sahaja yang dipolitikkan. Sudah tiada ruang mengenai perkara lain daripada itu. Di kalangan ahli parti, komponen atau pakatan yang sama, mereka akan berbincang mengenai kuasa, mengenai siapa sokong siapa atau siapa yang hendak jatuhkan siapa.

Sebaliknya, andainya berbicara mengenai mereka daripada kumpulan yang bertentangan pula, sudah tiada satu pun perkara baik yang pihak satu lagi telah lakukan. Semuanya tidak baik, malah seluruhnya buruk semata-mata. Kalaupun ada tindakan yang dibuat oleh pihak yang satu lagi itu bagus, lekas-lekas mereka mendakwa perkara itu ditiru daripada idea mereka. Politik ciplak atau hakcipta nampaknya sudah melarat daripada bidang kreatif ke dalam arena politik pula.

Soalnya, bagaimana satu-satu pihak hendak membina negara dan membela rakyat andainya setiap tindakan oleh pihak itu sentiasa dibantah oleh pihak yang satu lagi? Meskipun kian ramai mereka yang berkecimpung dalam arena politik sudah menyuarakan rasa bimbang mereka dengan over-politicking, namun mereka yang bercakap perkara itu sendiri yang terus bermain politik. Mungkinkah sebab mereka takut terperangkap dalam keadaan alpa?

Soalnya, apakah mereka sedar orang lain di luar gelanggang politik sudah lama berasa muak dan mual dengan gelagat orang politik? Andainya mereka di dalam arena politik berhenti seketika dan bersiar-siar di luar gelanggang politik, mereka akan dapati dunia di luar sana begitu aman, begitu damai dan begitu harmoni.

Pergilah sebagai orang biasa secara diam-diam dan dengarlah apa yang diperbualkan. (Jangan datang sebagai orang politik secara terang-terangan. Nanti mereka pula yang menjadi pendengar). Begitu ramai orang biasa yang tidak bercakap mengenai politik. Mereka bercakap tentang kerja, yang belum diperolehi; tentang makan malam di luar bersama keluarga, yang semakin jarang mereka dapat nikmati; tentang solat di surau, yang semakin kurang para jemaahnya dan tentang masa depan, yang nampaknya semakin kabur.

Layarilah laman web, blog dan laman-laman sosial mereka. Ramai sekali yang berbicara tentang buku yang sedang dibaca, mengenai perisian yang baru mereka cipta, mengenai gunung-ganang yang mahu didaki, mengenai resipi baru yang ingin dikongsi, mengenai baja terbaik untuk tanaman anggur, cara bercakap dengan jin atau cara bercakap dengan bayi di dalam kandungan.

Mereka tidak berbicara mengenai politik bukan kerana mereka tidak sedar akan pentingnya politik itu sendiri. Mereka tidak berbincang mengenai politik kerana mereka sudah lepaskan kuasa memerintah pada mana-mana pihak yang menang. Mereka hanya mendiamkan diri melihat telatah dan ulah orang politik. Bila sampai masanya, mereka akan memilih siapa yang mereka rasa layak bercakap untuk mereka.

Mereka sudah tidak mengharap sangat orang politik benar-benar membela mereka. Kalau ada yang menjaga mereka, alhamdulilah. Andainya orang yang diharap tidak boleh diharap, mereka akan selesaikan masalah mereka sendiri tanpa meminta-minta seperti dahulu.

Orang politik mungkin beranggapan keadaan yang saya nyatakan ini tidak tepat. Namun, jika dilihat kepada bahan tontonan media, kita mudah dapati bahawa rancangan bual bicara bukanlah rancangan tontonan pilihan. Dan, akhbar popular pada hari ini adalah Kosmo dan Harian Metro. Bukan juga Sinar Harian yang dikatakan akhbar politik.

Namun ia bukan sekali-kali menandakan orang awam tidak berminat dengan politik. Sebaliknya mereka hanya tidak berminat dengan politicking orang politik.

Artikel ini bakal terbit di akhbar Sinar Harian pada 16.11.2011

5 comments:

  1. Terbaek! Memang betul. Overpoliticking akan hanya membuatkan masyarakat berpecah belah dan bermasam muka. Politik umpama bara. Makin dikipas makin marak. Bila diprovok, jalan terbaik, diam dan berfikir dengan akal yang waras.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana menyuarakan pendapat ini, tuan!

    ReplyDelete
  3. cuma mohon SinarHarian mengenali dan mengutamakan sumber sumbangan artikel agama dari asatizah aliran arus perdana ASWJ daripada barisan Ulama Muda Umno yang kontroversi dan selalu bercanggah pendapat agama mereka dari pendapat jumhur ulama ASWJ.

    ReplyDelete