Tuesday, March 8, 2011

MENGHARGAI PELANGGAN


Photo credit: j2kfm.com

YANG TAK BERSELERA
DI MEDAN SELERA

KEMUNCULAN restoran-restoran masakan Melayu, mamak dan kopitiam adalah sesuatu yang membanggakan. Sebilangan daripada restoran-restoran itu telah menyaingi kehebatan restoran-restoran makanan segera mahupun bistro francais dari luar negara.

Ia menandakan golongan usahawan restoran di Malaysia sudah setanding dengan restoran-restoran luar negara daripada segi kualiti perkhidmatan, masakan dan juga kebersihan. Malah, adalah membanggakan bilamana beberapa jenama restoran Malaysia sudah mengembangkan perniagaan mereka ke luar negara pula.

Di samping beratus-ratus restoran makanan yang moden dan maju ini, terdapat beribu-ribu pula restoran dan gerai masakan yang menyediakan masakan tempatan. Ada yang berniaga di bawah pokok, di bawah jejambat, di rumah-rumah kedai, malah berformat gerai di medan selera.

Meskipun membuka perniagaan di tempat yang tidak eksklusif, mereka masih cemerlang daripada segi perkhidmatan, kualiti masakan dan kebersihan. Mungkin, apa yang kurang ialah daripada segi wajah. Itu tidak mengapa, kerana masyarakat Malaysia tidak mengira sangat mengenai prestij. Lelaki yang bermercedes atau wanita yang menggalas jenama LV pun biasa sahaja duduk bersembang sambil memamah roti canai dan nasi lemak serta menghirup teh tarik dengan selesanya.

Tidak dinafikan, selain daripada usahawan restoran yang telah berjaya, dan yang akan berjaya, terdapat pula mereka yang susah hendak berjaya. Ini berpunca daripada sikap tuanpunya sendiri terhadap bidang yang diceburinya. Orang berniaga, dia pun berniaga. Orang lain berniaga makin maju, dia berniaga semakin haru. Sebabnya?

Yang pertama sekali ialah masakannya ada rupa, ada harga, tetapi tiada rasa. Kuahnya cair, ikan bawalnya hancur, udangnya lembik, bendirnya kenyal, ulam pegaganya layu dan pisang buat mencuci mulutnya bonyor. Orang lain buka restoran layan diri, dia pun begitu. Tetapi layan dirinya melebihi daripada restoran orang. Selain daripada melayan diri dengan mengambil hidangan, kita melayan diri dengan mengambil air minuman, sudu, garpu, kertas tisu dan akhirnya terkebil kebil di kaunter bayaran kerana melayan diri juga mengingat apa yang kita makan.

Ada juga restoran yang tidak mengamalkan konsep layan diri. Tetapi kita terpaksa pula melayan perasaan. Dengan perut yang berkeroncong kita memesan nasi goreng kampung. Gembiranya hati melihat si pelayan menatang hidangan yang dipinta. Namun, mata memandang terkulat-kulat apabila nasi goreng yang dipesan singgah ke meja sebelah. Kita pasti, pelanggan di meja sebelah baru sampai dan baru memesan. Tapi, apa nak buat andainya jika itu bukan rezeki namanya.

Ada juga kealpaan terjadi kerana lain yang kita pesan, lain yang dihidang. Apabila pesanan yang sebenar sampai, si pelayan tidak meletakkan makanan betul-betul di depan mata, tetapi jauh di tepi meja. Terpaksalah kita menjulurkan tangan untuk menggapai makanan. Itu pun mujur juga. Ada ketikanya nasi ayam yang dipesan tak sampai-sampai hingga lapar kita jadi kenyang semula. Tiba-tiba si pelayan datang dengan senyum simpul mengatakan ayamnya sudah habis dan hendak digantikan dengan telur ayam!

Pelayan yang terjerit-jerit ke arah dapur untuk memesan makanan adalah identiti kemeriahan restoran di Malaysia. Tetapi, wajarkah andainya jeritan itu seperti menengking hinggakan kita yang duduk di bawah batang hidungnya tiba-tiba boleh meningkat tekanan darah hingga 10 mata kerana terkejut? Ketika pelayan mengemas pinggan mangkuk, sudu garpu dan gelas, ia seharusnya dilakukan dengan tertib. Tidak boleh gopoh-gapah hingga ada gelas pecah berderai ke lantai dan menaikkan tekanan darah kita ke 10 mata lagi.

Kerusi dan meja tidak perlulah diletakkan rapat-rapat hingga kita berlaga kepala dengan pelanggan di kerusi belakang. Apakah dengan merapatkan kerusi dan meja, maka jumlah pelanggan akan bertambah, sedangkan yang lebih penting ialah pelanggan yang bertali arus. Ini bermakna, perkhidmatan yang pantas dan cekap lebih mustahak daripada suasana yang berhimpit-himpit kerana ia menyukarkan pergerakan pelanggan dan kelancaran perkhidmatan.

Gendang gendut tali kecapi. Kenyang perut suka hati. Seperti juga pepatah Sepanyol yang mengatakan perut itu menguasai minda, restoran yang menggembirakan pelanggan hingga kekenyangan akan membuatkan kita memilih untuk datang berulangkali ke restoran itu. Inilah yang rahsia mengembangkan perniagaan.

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 9.3.20011, insya-ALLAH...

4 comments:

  1. Salam tuan,

    Tahniah artikel dalam blog maaf cakap satu penulisan yang berbentuk ilmiah, kreatif, santai dan pengajaran dimana pembaca seperti patik tak serabut otak untuk memahami mesej yang nak disampaikan...Seperti juga pepatah Sepanyol..seperti juga pepatah Arab yang mengatakan "makan nak hidup bukan hidup nak makan"...kalau tuan tak keberatan ada kelapangan tolong sampaikan mesej dalam penulisan tuan berkenaan tajuk tersebut demi kesihatan masyarakat negara bangsa kita...tq

    ReplyDelete
  2. Soal kebersihan makanan ditolak ke tepi demi keuntungan.

    Hina sangat ke saya bila makan berseorangan di kedai makan? Sehingga pinggan kotor diletakkan di atas meja saya ketika saya menjamu selera.

    Tak cukup dengan pelayan yg meletak pinggan kotor, pelanggan yg duduk di sebelah meja saya turut sama memindahkan pingan kotor dari meja mereka ke meja saya.

    Mentang-mentanglah saya duduk seorang ketika makan...

    ReplyDelete
  3. Syed Fairus..simpati dgn apa yg terjadi pd awak. Tapi kenapa awak diam jer. Kalau sayalah, dah lama saya bising. Memang tabiat manusia, jika kita diam makin mereka mengambil kesempatan. Ada perkara kita boleh buat tak tahu dan ada perkara kita kena buat bising. Hehe..

    ReplyDelete
  4. Anonymous... terima kasih di atas cadangan tuan.
    Sdra Syed... Betul seperti kata READ, suarakan sahaja ketidakpuasan hati itu.

    ReplyDelete