Tuesday, May 4, 2010

Kenapa Rasa Pahit Tidak Disukai?


Foto: dietsinreview.com
KENAPA TAKUT
MAKAN UBAT?

STRES
kerja menjadikan tekanan darah saya naik kembali. Pada mulanya saya berasa alat tekanan darah yang saya gunakan di rumah sudah tak betul bacaannya. Namun, setelah anak saya merekod tekanan 120/80 untuk dirinya, maka saya tahu yang saya sememangnya sedang mengalami hipertensi.

Rutin ke pasar tani pada setiap Sabtu mengingatkan saya mengenai sebuah gerai herba yang terdapat di sana. Di situ, saya menemui pelbagai jenis herba yang boleh dijadikan ubat menurunkan tekanan darah tinggi. Saya temui pokok sambung nyawa, misai kucing dan hempedu bumi.

Saya tidak jadi membeli mana-mana pokok pun kerana peniaga di gerai dedaun herba itu sendiri yang menuding ke arah gerai di hadapannya yang menjual buah tunjuk langit. Saya yakin, kalau seseorang peniaga boleh merekomen produk yang lebih baik di gerai pesaingnya, saya percaya dia seorang yang jujur.

Apabila saya membayar sepaket biji-biji buah tunjuk langit, promoter di gerai itu memberi amaran, “Abang tahan pahit, tak?” Pertanyaan itu saya jawab dengan senyuman lalu berkata, “Pahit hanya di tekak.”

Sambil berjalan, saya tertanya-tanya, mengapa terdapat sebilangan daripada kita yang takut makan ubat? Saya teringatkan seorang teman serumah yang badannya berulas-ulas kerana sentiasa bersenam di gimnasium. Tubuhnya macho, gayanya macam hero. Tetapi, dia paling penakut untuk makan ubat.

Bila tiba waktu dia menelan ubat, dia akan sediakan segelas teh tarik di tangan kiri dan pil di tangan kanannya. Setelah menganga dan menolak pil jauh ke dalam tekaknya, dia akan cepat-cepat menonggang gelas ke mulutnya dalam keadaan mendongak.

Dia pernah gagal menelan sebutir pil demam kerana pil itu tidak sempat ditelannya. Akibatnya, rakan saya itu terbatuk-batuk hingga sirap terkeluar dari hidungnya. Dia terbelahak hingga pil yang hendak ditelan terjatuh ke lantai kerana tidak tahan dengan pahitnya ubat itu.

BUKANKAH pahit, manis, masam dan masin itu rasa yang hanya hinggap di lidah? Dan, rasa itu tidak akan bertahan lama. Tidak sampai seminit, kebanyakan benda yang disentuh tunas rasa di lidah itu akan hilang. Tetapi, mengapa rasa yang hanya seketika itulah menjadi begitu penting sehingga tanpa kita sedari, kita mencari penyakit dan mengenepikan kesihatan?

Oleh kerana rasa sedap yang sekelumit, kita sukakan gula yang terdapat di dalam cokelat, kuih-muih, manisan dan aiskrim. Kita kunyah segala jenis asam, kentang goreng yang bergaram dan ikan masin. Kita sumbat ke mulut ayam goreng, daging tetel, burger dan kebab.

Kerana rasa enak yang sedikit itulah, kita menelan segala makanan yang membawa penyakit. Dalam waktu yang sama, kita tidak seimbangkan dengan mengambil sesuatu yang kurang sedap tetapi yang membawa kesihatan. Kita sukakan air bergas yang tinggi kandungan gulanya berbanding dengan air mineral yang tinggi khasiatnya. Sayur-sayuran, buah-buahan, ulam-ulaman dan susu asli kita ketepikan kerana rasanya kurang eksotik.

Bagaimana rasa manis di hujung lidah, masin dan masam di kiri dan kanan lidah serta rasa pahit di pangkalnya membuatkan kita mempunyai persepsi yang berbeza iaitu sukakan rasa manis, masin dan masam tetapi membenci rasa pahit?

Siapakah pula yang mengajar kita untuk memilih penyakit dan menolak kesihatan? Malangnya, orang tua kitalah yang mengajar kita untuk menyukai segala bentuk makanan yang boleh cepat menaikkan berat badan dan mendatangkan penyakit. Lebih malang lagi, kita pula secara tidak sedar mengajar anak-anak kita untuk tidak menyukai makanan yang lebih menyihatkan.

Apabila kita menyuap aiskrim ke mulut si kecil, kita suap dengan wajah yang menggambarkan keseronokkan. Tetapi tatkala kita menyuap sayuran ke mulutnya, kita tidak mengekspresikan rasa keterujaan memakan sesuatu yang menyihatkan seperti mana ketika kita menjilat aiskrim.

Dalam pada itu, syarikat-syarikat yang mengeluarkan segala makanan yang sedap tetapi tinggi kesan penyakitnya begitu galak mengiklankan produknya. Sebaliknya syarikat yang mengeluarkan bahan makanan sayur-sayuran dan buah-buahan tidak mempromosikan kehebatan makanan itu. Mana ada iklan kangkong atau buah jambu diiklan sehebat iklan ayam goreng dan air bergas?

Akibatnya, kita menggamit penyakit tetapi menghalau kesihatan.
Kita terlupa bahawa yang pahit itu ubat, yang manis itu penyakit.

No comments:

Post a Comment