KITA
SEMUA
ADALAH WARTAWAN
ADALAH WARTAWAN
BARU-BARU ini saya terpandang
teman sepermainan badminton membaca mesej di telefonnya. Saya nampak dia
membaca sambil tergeleng-geleng. Kerana ingin tahu apa yang dikesalkannya, saya
datang lalu bertanya, mengapa? Dali tersenyum dan kali ini menggeleng kepada
saya pula. Barangkali kerana tidak mahu diganggu, maka saya duduk sahaja di
sisi Dali sambil menonton permainan badminton rakan-rakan saya yang lain.
‘Inilah, bang,’ kata
Adil seraya menyuakan telefon pintarnya kepada saya. ‘Saya baru dapat mesej Whatsapp yang kawan saya eksiden. Tapi
mesej yang sampai tu hanya dua baris dengan ada gambar hospital. Tak ada mesej
lain.
Lepas tu, kawan-kawan
dalam grup mjulalah kirim doalah, ucapan semangatlah, innalilah... macam-macam.
Saya pun nak tahu juga, kawan saya yang eksiden sampai masuk hospital tu,
eksiden dengan apa, di wad mana dan keadaan dia macam mana? Tapi tak ada
seorang pun yang tanya keadaan kawan saya yang eksiden tu. Yang kirim berita asal
pun diam tak ada kirim maklumat susulan.
Pening saya. Dia di
wad mana? Boleh pergi melawat ke kalau dia kat bilik bedah atau di ICU. Dia
boleh bercakap ke atau boleh makan ke? Saya ingat nak bawak jugalah epal ke,
anggur ke. Kalau okey, pizza pun saya nak bawak bagi kawan saya yang sakit tu!’
Saya tersenyum lalu
teringatkan pelbagai mesej yang saya terima dalam grup-grup Whatsapp saya. Selain daripada mesej
mengarut dan melalut serta tak sahih yang tular, ada juga mesej-mesej betul
tetapi tidak lengkap. Dan mesej-mesej ini penting sebagai maklumat kerana ada
juga mesej-mesej itu yang membuat saya teringin untuk bertindak.
Saya pernah terima
mesej mengenai remaja hilang. Mesej itu disertai dengan pesanan audio dari si
ayah yang merayu bantuan untuk mencarikan anaknya. Sebak juga bila mendengar
suara si ayah. Tetapi, selain daripada gambar anak yang disertakan, ia tidak
dilengkapi dengan alamat rumah, nombor telefon untuk dihubungi dan juga bila
remaja itu hilang.
Begitu juga apabila
mendapat mesej memohon derma untuk dana sesebuah tahfiz baharu, misalnya. Ia
hanya disertakan dengan nombor telefon dan foto-foto tahfiz dalam pembinaan.
Tetapi, jumlah anggaran yang diperlukan serta yang penting tarikh mesej itu
tidak disertakan untuk memacu tindakbalas semerta kita.
Banyak lagi
mesej-mesej yang dipanjangkan dalam perisian Whatsapp seperti memohon bantuan doa untuk anak yang sakit
kritikal, tawaran jawatan kosong, wajah seseorang yang dikatakan sebagai penipu
atau video kes ragut. Mesej-mesej yang memerlukan kita bertindak sebagai insan
yang ingin membantu tidak dapat kita lakukan kerana maklumat yang tidak
lengkap.
Samada kita sedari
atau tidak, mahu atau tidak, media sosial dan aplikasi mesej seperti Whatsapp meletakkan kita dalam kerusi
seorang wartawan. Ertinya, kita memperoleh maklumat yang ada ketikanya amat
penting kerana ia adalah kejadian yang benar-benar berlaku. Misalnya, kita
menyaksi dan merakam kes ragut. Dalam keadaan yang cemas itu, kita hanya
merakam imej kejadian itu dan terus menyebarkannya kepada kawan-kawan sehingga
ia menjadi tular.
Tetapi video yang
tular itu sukar dijadikan sebagai bukti kes kerana ia tidak disertakan dengan
maklumat tambahan seperti tarikh, masa dan tempat kejadian. Mungkin kita yang
merakam video itu tidak berani menemubual mangsa ragut itu sendiri. Tetapi kita
perlu sekurang-kurangnya mengambil gambar lokasi kejadian seperti tanda nama
jalanraya, bangunan yang mudah dikenali orang seperti pasaraya jika kita tidak
pandai untuk membuat laporan audio.
Begitu juga apabila
kita di pihak yang menerima sesebuah mesej mengenai sesuatu kejadian jenayah.
Kita perlu bertanya kepada si pengirim mesej. Tetapi seandainya si pengirim itu
sendiri tiada apa-apa maklumat selain daripada video yang dikirim, mesej yang
kita terima itu sendiri tidak perlulah disebarkan kerana ia membuang masa orang
lain pula.
Untuk itu, eloklah kita
mengambil tahu asas pemberitaan melalui formula 4W + 1H yang digunakan oleh
para wartawan. 4W + 1H yang juga dikelakarkan menjadi 4 wives plus 1 husband supaya mudah diingati membawa maksud What, Who, When dan Where serta How. Apa,
Siapa, Bila, Di mana dan Bagaimana itu sudah melengkapi segala keperluan
maklumat asas.
Maknanya, apabila
mengirim mesej mengenai sesuatu perkara yang benar, ia perlu disertakan dengan
maklumat Apa yang berlaku, Siapa yang terlibat, Waktu dan tarikh kejadian, Di
mana ia terjadi dan Bagaimana ia berlaku. Dengan adanya maklumat asas itu, mesej
itu seharusnya dihantar dahulu kepada teman-teman yang bertugas di media cetak
atau elektronik. Mereka boleh bantu untuk bertindak. Ia juga boleh dikirim ke
portal mahupun mana-mana laman sosial NGO. Setelah melakukan itu, baharulah
kita boleh sebarkan kepada kawan-kawan.
Tindakan sedemikian amat bertanggungjawab.
Artikel ini akan tersiar di akhbar Sinar Harian pada 9.1.19.
Tindakan sedemikian amat bertanggungjawab.
Artikel ini akan tersiar di akhbar Sinar Harian pada 9.1.19.
No comments:
Post a Comment