Tuesday, December 25, 2012

METAMORPHOSIS DIRI



Photocredit: danielscrazylife.com

SELERA BERUBAH
MENGIRINGI USIA

PENGHUJUNG tahun adalah masa kita menghabiskan cuti. Untungnya, bila cuti penghujung tahun boleh ditampal dengan hari-hari cuti mingguan hingga kita boleh bercuti sampai seminggu untuk berehat dengan pulang ke kampung ataupun melancong.

Tatkala masih muda dan anak-anak masih kecil, pulang ke kampung adalah matlamat utama bila tiba musim cuti. Melancong hanya dilakukan dengan melencong ke bandar-bandar yang sehaluan dengan jalan pulang. Untuk balik ke kampung di Mersing, Johor, saya pernah melencong untuk melancong ke Kuantan mahupun ke Melaka.

Saya suka memandu mulai jam 3.00 pagi agar perjalanan lancar dan tiba ke kampung sebelum jam 9.00 pagi. Ketika itu, memandu dari Petaling Jaya, Selangor ke Mersing, Johor dalam masa empat jam menjadi satu kebanggaan. Bila mertua bertanya, saya akan katakan dengan megah mengenai rekod masa yang saya capai. Kalau dia tak tanya pun, saya akan cerita juga kepadanya.

Pada pertengahan 80an, tidak banyak perangkap laju atau saman ekor. AES memang belum wujud.  Jadi, saya akan memandu laju. Walau isteri merungut pinta berhenti seketika untuk buat susu anak, saya buat-buat tak tahu. Kadangkala, bekalan nasi lemak yang dibuat isteri agar dapat dijamah waktu berehat di tepi jalan hanya akan dikunyah bila sampai di kampung. Thrill pulang ke kampung dengan memandu laju adalah kepunyaan saya. Thrill bersantai untuk singgah berehat di mana-mana kawasan air terjun, hutan lipur atau masjid tidak dinikmati oleh isteri dan anak-anak. Memang saya pentingkan diri pada zaman itu.

Itu tabiat orang muda. Apabila usia semakin meningkat, saya mula tidak suka memandu laju. Apatah lagi, saman memandu laju kerap saya terima. Memanglah, pandu laju tetap pandu laju, saman tetap kena saman. Tapi bayar, tetap bayar. Tak perlu mengamuk bila kena saman kalau sendiri dah tahu akibatnya. Sifat anak jantan, berani buat berani tanggung.

Tatkala ada sedikit tanggungjawab agaknya kerana dah puas memotong queue, saya mula memberi orang lain jalan dulu dalam kesesakan di jalanraya mahupun ketika berbaris di laluan tol. Lagipun, anak-anaklah yang selalu menegur cara pemanduan saya. Rasa inginkan thrill memandu laju sedikit demi sedikit menjadi hambar kerana memandu laju di lebuhraya mula menjadi stres. Agaknya kerana diri sudah dipanjat usia.

Saya mula mencari thrill yang lain. Tatkala memandu melintasi bandar-bandar kecil, saya akan mengangkat tangan bila berselisih dengan mereka yang berbasikal atau bermotorsikal. Memanglah lambaian saya itu akan dibalas. Tangan mereka yang membalas lambaian lebih tinggi dari saya. Isteri ada menegur. Katanya, ‘tak baik.’ Tapi saya jawab yang saya hanya ingin gembirakan mereka yang berselisih dengan saya.

Thrill membantu pemandu lain yang menghadapi kenderaan rosak atau tayar pancit tidak pernah saya alami. Tetapi saya pernah berasa thrill bila pasukan perkhidmatan PLUS muncul seminit setelah tayar saya pancit. Seperti petugas di litar lumba, empat orang petugas mengganti tayar kereta saya dengan pantas. Dalam masa seminit, saya boleh memandu pergi!

Banyak kali juga saya memperoleh thrill membantu pemandu yang mengalami kerosakan kenderaan dengan menelefon talian bebas tol PLUS. Dan kerap kali juga saya mendapat maklumat kesesakan lebuhraya daripada talian bebas tol itu apabila jalan sesak. Dengan maklumat mereka, saya boleh mencari lorong yang kurang sesak untuk cepat sampai ke destinasi.

Ada ketikanya saya memperoleh thrill dengan meneka berapakah jumlah baki kad Smart Tag kenderaan di hadapan bila melalui tol. Ada baki kad kereta Kancil yang berbaki RM250 dan ada BMW yang punya baki berbelas-belas ringgit sahaja. Namun, semua thrill yang kecil-kecil itu tidak boleh menandingi thrill melawan ngantuk hingga ke R & R seterusnya. Di usia yang semakin tua, thrill mencari tempat redup untuk melelapkan mata barang seketika di R & R amat menyeronokkan.

Keseronokkan kita melakukan sesuatu akan berubah mengikut usia. Apa yang kita rasa seronok dahulu sudah hilang thrillnya. Begitu juga, apa yang menjadi thrill sekarang barangkali dirasakan pelik oleh orang lain, terutamanya oleh anak-anak sendiri.

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 26.12.2012, insya-ALLAH...

Tuesday, December 18, 2012

MENANGANI KESANGSIAN





TANGGAPAN SILAP
TERHADAP SINAR

PETUGAS dalam industri persuratkhabaran berdepan cabaran yang tersendiri. Tidak kira sama ada dia seorang wartawan yang perlu mengejar berita, jurufoto yang menyerikan berita dengan gambar, sub-editor yang memasak berita yang tiba, perekabentuk yang mengandam rekaletak atau editor yang membuat keputusan berita manakah yang akan dipilihnya ~ ia adalah tugas berangkai yang rumit.

Apatah lagi, deadline atau tempoh akhir sesebuah akhbar itu harus siap untuk dicetak adalah setiap hari. Ia berbeza dengan penerbitan akhbar yang diterbitkan seminggu atau dua minggu sekali.  Deadline setiap hari memerlukan kepantasan dalam membuat keputusan untuk memilih berita apakah yang boleh menarik minat pembaca agar dia memilih Sinar Harian berbanding dengan akhbar yang lain.

Namun, pemilihan sesebuah tajuk akhbar yang dirasakan baik itu tidak menjamin ia laris di pasaran. Ramai di antara mereka daripada khalayak pembaca tidak mengetahui bahawa memilih berita yang dianggap akan menarik minat pembaca adalah tugas yang sukar. Apa yang dianggap akan menjadi minat pembaca boleh sahaja tidak dipandang sebelah mata pun oleh mereka.

Kerana itu, tidak mudah sesebuah berita di akhbar harian itu kononnya disensasikan untuk melariskan jualan. Sebenarnya, betapa sensasi pun sesebuah berita itu, para editornya tidak akan dapat meningkatkan jualan hingga 30 peratus. Ini adalah kerana, berapa naskhah akhbar sesebuah kedai akan peroleh pada hari esok sudah ditentukan pada jam 4.00 petang, hari ini.

Justeru itu, apa sahaja tambahan pesanan yang luar biasa oleh penerbit tidak akan dilayan sewenang-wenangnya oleh pengedar akhbar. Seseorang ejen yang mengedar 10,000 naskhah tidak boleh menambah 3,000 (30 %) naskhah tanpa mengambil kira yang dia terpaksa mengagih semula jumlah itu kepada, misalnya 200 kedai langganannya. Tambahan 100 naskhah boleh memeningkan kepala seorang ejen bermotorsikal. Getah pengikatnya mungkin tak cukup untuk melilit akhbar di motorsikalnya.  Pemanduannya boleh melelong kerana tambahan beban. 

Bagaimana pula seandainya jualan akhbar itu tidak laris pula? Ia akan menjadi kerja tambahan buat seseorang pengedar akhbar. Jumlah 3,000 naskhah itu terpaksa dipikul pengedar akhbar kembali ke setornya. Dia terpaksa pula mengira setiap naskhah yang dipulangkan untuk mengelak terbayar lebih pada satu-satu hari. Kerja tambahan ini akan membuat seseorang ejen itu merungut andainya penerbit hendak menambah edaran secara tiba-tiba. Justeru, andaian bahawa akhbar sengaja mencari berita sensasi untuk melariskan akhbar adalah tidak tepat.

Mengekalkan jualan pula adalah sesuatu yang sukar kerana pembaca pada hari ini tiada brand loyalty atau setia pada jenama. Dia boleh memilih Sinar Harian pada hari ini tetapi memilih akhbar Harian Metro pada keesokannya. Baginya, apa sahaja yang menarik hati akan dibelinya. Kerana itu, sesebuah akhbar akan berhati-hati dalam setiap edisinya agar para pembacanya tidak lari.

Bagi Sinar Harian, ia mesti mengambil kira sensitiviti semua pihak yang terlibat satu-satu isu. Edisi di Selangor misalnya, mesti memberi ruang yang seimbang di antara berita PR dan juga BN. Selangor adalah negeri yang diterajui oleh PR, dan Putrajaya diterajui oleh BN. Berita kawasan Cina dan India diberi liputan yang tidak kurang daripada berita dari kampung-kampung Melayu kerana ramai pembaca Sinar Harian di Selangor terdiri daripada kaum Cina dan India.

Kes pasar malam Uptown di Danau Kota, Kuala Lumpur yang melibatkan pertelingkahan pihak penganjur dan persatuan, kes AES di antara PBT dan JPJ atau statistik jangkaan kemenangan di antara BN dan PR itu dilaporkan seseimbang mungkin. Ini adalah kerana, laporan yang melebihkan satu-satu pihak hanya akan membuatkan pihak yang satu lagi menjauhkan diri daripada akhbar ini.

Sinar Harian perlu merangkum berita daripada semua pihak agar khalayak pembacanya berasa suara masing-masing didengar dan dipaparkan. Ini akan menambah bilangan pembaca. Kerana itu, kami tidak boleh memihak, apatah lagi memecah-belahkan seperti anggapan sesetengah individu. Pendekatan begitu akan merugikan kami. Ia pandangan yang tidak tepat sama sekali.

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 19.12.2012.