Sunday, May 31, 2009

SESAK DI LEBUHRAYA


JALAN-JALAN
CARI TOL


SABTU
lepas, saya dan keluarga ke Shah Alam untuk meraikan majlis persandingan sepupu isteri. Sebaik sahaja menghampiri Tol Batu Tiga, jalan kelihatan sesak. Hati berkata, 'Mujurlah aku ada Touch and Go. Lajulah sikit kerana lorong Touch and Go biasanya tak sesak.'

Namun, sangkaanku meleset. Dua lorong Touch and Go dan satu lorong Tambah Nilai turut sesak. Kereta berhimpit-himpit dan berbontot-bontot. Lebih-lebih lagi di antara lorong ‘Tunai’ dan ‘Touch and Go’ serta di antara lorong ‘Touch and Go’ dan lorong ‘Smartag.’ Di situ, kereta bersimpang-siur menukar lorong.

‘Tak berhati perut ke mereka?’ ‘Tak sabar ke?’ ‘Nak potong queue ke?’ Itulah prasangka spontan yang terlintas di hatiku. Teringat pulak kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan, Dato Raja Nong Chik yang baru-baru ini merasai himpitan dan kesesakan tol hingga berasa '15 minit terlalu lama untuk membayar tol.’

Maka kami berbincang di dalam kereta mencari sebab kesesakan di tol. Dan kami sepakat antara sebab tol jadi sesak ialah kerana kebanyakan kenderaan tercari-cari lorong yang dituju, selalunya antara lorong Tunai, Touch and Go dan Tambah Nilai hingga kenderaan tidak ikut aturan. Kebanyakan kenderaan hanya mengagak ia dilorong yang betul, sehinggalah bila mengampiri tempat pembayaran.

Ketika itu barulah mereka tersedar yang mereka silap lorong. Maka mereka mula mengengsot ke kiri atau ke kanan. Kenderaan lain yang di lorong yang betul, berasa terganggu bila ada kenderaan yang dirasakan nak potong queue. Maka mereka pun cuba menghalang. Lalu fikiran jadi stres dan tension terjadi.

SETELAH berbincang, kami sependapat antara cara yang boleh dibuat untuk meredakan kenderaan tercari-cari lorong yang betul. Pertama, naikkan papan tanda lorong (yang berwarna hijau tu) ke puncak bangunan tol. Besarkan tulisannya. Biar para pemandu nampak jelas dari jauh sekurang-kurangnya sekilometer dan jadikan ia kompas untuk menghalakan kenderaan.

Kedua, garisan-garisan lorong perlu dipanjangkan sejauh 500 meter dari pusat bayaran. Tentu sekali permukaan jalan ditanda di mana lorong ‘Tunai,’ ‘Tambah Nilai,’ ‘Touch and Go,’ ‘Smartag’ dan ‘Ujian Smartag.’ Dengan cara ini, kenderaan yang menghampiri kawasan bayaran tol akan beratur lebih awal.

Dan ketiga, jangan benarkan pembahagian apa-apa bahan promosi perniagaan atau apa-apa handout. (Ini puncanya!) Pemberian handout menyebabkan kenderaan terpaksa berhenti dua kali. Pertama untuk membayar tol dan kedua untuk mengambil barangan yang diberi promoter.
Pembahagian barangan promosi atau kempen boleh sahaja dibuat di kawasan R & R. Di situ lebih aman sebab boleh bercerita panjang untuk melariskan barangan atau berkempen!
Foto drp: jullgunit.blogspot.com

Saturday, May 23, 2009

MUZIK & SAYA



PENEMUAN BARU
UNTUK ORANG LAMA!

SEJAK zaman sekolah, saya suka mendengar lagu. Apa jenis lagu pun saya boleh layan. Semasa kecil, sewaktu hanya ada radio di rumah, saya akan mendengar lagu-lagu Melayu 50an. Saya kenal suara R. Azmi, M. Jasni, P. Ramlee hingga ke A. Rahman Onn, A. Ramlee dan L. Ramlee kerana saban hari mendengar nyanyian mereka di radio. Kini, bila lagu-lagu itu diputar di radio, saya boleh bernyanyi bersama hingga menghairankan anak-anak saya.

Di zaman TV warna, saya kenal Jamal Abdillah, M. Nasir, Ramlee Sarip, Awie Wings dan Amy Search. Kini, saya mula mengenali penyanyi seperti Faizal Tahir, Aizat dan kumpulan Hujan buat pertama kali melalui You Tube.

Lagu-lagu selain daripada lagu Melayu pun saya gemar. Lagu-lagu Neil Diamond, Frank Sinatra, Stevie Wonder, Lionel Richie, hingga ke lagu-lagu nyanyian Justine Timberlake, Josh Groban dan Jason Mraz menjadi pilihan. Instrumental klasik seperti Beethovan Symphony No 9, Chopin Waltz, John William mahupun piano Richard Clayderman, menjadi santapan halwa telinga.

KINI, bila saya rapik dengan komputer sama ada ketika bekerja mahupun berkarya, secara beransur-ansur, muzik bukan hiburan semata-mata. Semakin usia beranjak, keperluan saya terhadap muzik mempunyai makna yang kian berubah. Pada hari ini, muzik dan lagu menjadi alat bantuan kerja saya. Ya. Kini, baru saya menyedarinya!

Tiap hari, sebaik sahaja tiba di pejabat, saya akan membuka Youtube dan memutar lagu I’tiroof, Haddad Alwi untuk menenangkan jiwa. Kemudian diikuti dengan pelbagai lagu nyanyian Opick seperti Tombo Ati, Damai Bersamamu oleh Chrisye, dan juga Demi Matahari oleh Snada.
Lagu-lagu Raihan seperti Puji-Pujian dan Iktiraf atau Selawat Syifa oleh Hijjaz kian diminati. Untuk kelainan, saya mainkan pula Koi dan Sozo oleh Kitaro, selain lagu-lagu instrumental yang lain.

DAN, sejak setahun dua ini saya pasti menggunakan lagu Somewhere in Time, mainan piano Maksim ketika menulis caption novel-novel terbitan Alaf 21. Lazimnya, tak sampai 15 minit, alhamdulilah saya akan peroleh caption atau bait-bait kata berpuisi yang menghiasi kulit hadapan novel-novel Alaf 21.

Kalau tidak memainkan lagu itu, saya terasa janggal untuk menggagau idea kata-kata berpuisi itu. Hasil kerja akan lambat. Kata-kata puitis yang ditulis kerap dilihat sebagai kata-kata jiwang ‘Chenod’ panggilan biasa staf-staf saya di pejabat. Jika dahulu, mungkin ya, tetapi kini ia mempunyai erti ketuhanan jika ‘dibaca dengan nama Tuhanmu!’

SEMALAM, sesuatu yang menarik telah terjadi! Semalam saya dapat menyudahkan babak novel aksi saya setelah sebulan berhempas pulas mencari mood dan rentak. Rahsianya ~ saya gunakan lagu tema filem The Rock sebagai muzik latar ketika saya mengetuk papan kekunci.
Bila menyedari kegunaan muzik untuk melancarkan kreativiti, saya pasti akan menggunakan penemuan yang memercikkan fusion di dalam otak saya hingga melahirkan keseronokkan berkarya. Ya, lain muzik latar untuk mood babak yang berbeda. Satu penemuan baru untuk orang lama seperti saya!

Friday, May 15, 2009

TIGA DIMENSI CINTA


BUAT
PENGANTIN
BARU

CINTA adalah perkataan indah yang mempunyai erti yang amat mendalam buat sepasang kekasih. Tetapi oleh kerana terlalu kerap disebut-sebut, ia menjadi koman. Akibatnya perkataan cinta mempunyai konotasi murahan. Cinta menjadi perkataan mainan di bibir kerana mudah dilafazkan dengan selamba.

Lafaz ‘AKU CINTA PADAMU’ atau ‘I LOVE YOU’ sudah tidak menjadikan si penyebut bergetar dadanya dan si pendengar terhenti jantungnya. Pendek kata ungkapan ‘AKU CINTA PADAMU’ sudah jadi sebutan plastik yang lahir di bibir semata-mata, bukannya menjelma dari hati. Kerana itu, ungkapan tersebut sudah tidak lagi mudah dipercayai kerana persepsi terhadap nilainya kian murah. Mengapa, ya?

Memanglah begini jadinya kerana ramai yang belum mengenal peringkat cinta yang pada pendapat saya sebenarnya ada tiga, mengikut tiga dimensi manusia iaitu fizikalnya, mentalnya dan spiritualnya. Cinta di peringkat pertama ialah cinta fizikal, peringkat kedua, cinta emosional dan peringkat ketiga, cinta spiritual.

Lazimnya, sepasang kekasih hanya mengalami dua dimensi cinta sahaja iaitu cinta fizikal dan cinta emosional. Tidak boleh tidak, kebanyakan percintaan pada hari ini bermula di dimensi cinta fizikal. Wajahnya, lirikan matanya, senyumannya, suaranya, seksinya, bau perfumnya, hensemnya dan segala-gala yang dapat dicapai oleh lima pancaindera banyak bergantung pada cinta fizikal. Cinta pandang pertama terlahir kerana cinta fizikal.

Pertemuan yang kerap sepasang kekasih, berbual, berSMS dan MMS, bertukar pendapat, membantu menyelesai masalah, saling bersama pergi dan pulang kerja, membantu menelaah pelajaran, pemberian hadiah dan pujian akan melahirkan cinta dimensi kedua iaitu cinta emosional. Dari situ, lahirlah rindu ingin sang kekasih sentiasa di sisi. Kerana cinta emosilah lahir ungkapan lautan api sanggup kurenangi.

Di manakah cinta spiritual? Lazimnya tak terlahir di peringkat ini kerana perasaan ini sukar menjelma jika tidak diketahui. Kerana tidak dimengerti, maka ia tidak dicari. Namun, anak yang dijodohkan oleh ibu bapa akan mengalami cinta spiritual terlebih dahulu sebelum cinta fizikal dan cinta emosional. Ia apa yang selalu disebut sebagai kahwin dahulu, baru bercinta, sedangkan sebenarnya mereka berkahwin kerana mengikut perintah ibu bapa. Apa yang disukai ibu bapa, ia juga disukai ALLAH. Kerana itulah, perkahwinan ini biasanya kekal dan damai kerana ditunjangi cinta spiritual, cinta emosional dan cinta fizikal.

Fizikal, mental dan spiritual seseorang itu harus dipenuhi sebelum seseorang itu akan komited terhadap sesuatu. Justeru itu, cinta fizikal dan cinta emosional sahaja belum melengkapi. Sebab itu ia goyah. Agar perkahwinan itu teguh, carilah cinta spiritual iaitu cinta dan berkahwin kerana menurut sunah Nabi Muhammad s.a.w yang antaranya untuk menambah umat dan kerana mengikut perintah ALLAH.

Ingatlah, jodoh kita ditentukan di Luh Mahfuz. Justeru itu, ia bukan sahaja untuk di dunia, malah membawa ke akhirat. Jika diizinkan-NYA, pasangan kita itulah yang akan menjadi teman kita selama-lamanya di syurga. Berkasih di syurga bukan hanya di dalam lagu cinta, tetapi yang benar akan terjadi jika kita mengerti dengan menyuluh ke denai-denai di hati.

P.S: Selamat Pengantin Baru buat keempat-empat anak saudaraku…